این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۹، شماره ۱۵، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی عنوان مقاله : تأثیر طول پاره گفتار بر حسب هجا، تکواژ و واژه بر وقوع لکنت در کودکان لکنتی پیش دبستانی ۶-۴ سال فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله بررسی های مختلف نشان داده است که میان عامل زبان‌شناختی طول پاره گفتار بر حسب سه شاخص تعداد هجا، تکواژ و واژه‌های تشکیل دهنده پاره گفتار با وقوع لکنت در کودکان لکنتی پیش‌دبستانی ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که افزایش یا کاهش متغیرهای طول پاره گفتار منجر به افزایش یا کاهش میزان وقوع لکنت در این کودکان می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر و ارتباط میان طول پاره گفتار و بسامد وقوع لکنت بر حسب میانگین طول پاره گفتار بر اساس تعداد هجا¬ها‌، تعداد تکواژ¬ها و نیز تعداد واژه ها است. در این پژوهش 15 کودک لکنتی فارسی‌زبان شامل 12 پسر و 3 دختر 6-4 ساله شرکت داشتند که از هر کدام یک نمونه گفتار خودانگیخته 30 دقیقه‌ای ضبط شد. این کودکان 60 ‌پاره‌گفتار را در حین تعامل با گفتار درمان، والد (پدر یا مادر) و یا پژوهشگر تولید کردند. یافته های پژوهش نشان داد که در گفتار کودکان لکنتی فارسی‌زبان بین میانگین طول پاره گفتار (در هر سه سطح هجا، تکواژ و واژه) در پاره‌گفتارهای روان و ناروان تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاره گفتار، لکنت، کودکان پیش‌دبستانی،

عنوان انگلیسی تأثیر طول پاره گفتار بر حسب هجا، تکواژ و واژه بر وقوع لکنت در کودکان لکنتی پیش دبستانی 6-4 سال فارسی‌زبان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی اهنگر |


مهدی بختیار |


مهدی محمدی |


مریم شاکری کواکبی | shakeri kavakebi



نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_685_987583e7519aab79ea2c8445f1f81dda.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-357497.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات