این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تحقیقات مالی اسلامی
، جلد ۲۰، شماره ۴۳، صفحات ۹۵-۱۲۷
عنوان فارسی
اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم؛ رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین
چکیده فارسی مقاله
یکی از مباحث مهم در حوزه ارتباطات، بحث اشاعه و گسترش یک فکر، اندیشه، ارزش، مد یا هر مقوله جدیدی در جامعه است. بحث از نوآوری (خصوصاً از نوع فکری و فرهنگی آن) و چگونگی گسترش آن را میتوان در قرآن کریم، ذیل بحث از سیره تبلیغی انبیاء (ع) و شیوه قرآن در اقناع مخاطبان جستجو کرد. این مقاله ضمن انتخاب نظریه «اشاعه نوآوری راجرز و شومیکر» به عنوان چارچوب مفهومی، این سئوال را مطرح میکند که «قرآن کریم، معارف وحیانی را برای مقبولیت و پذیرش بیشتر توسط مردم، واجد چه ویژگیهایی معرفی میکند؟» از منظر اسلامی، عامل تغییر باید واجد چه ویژگیهای مطلوبی باشد؟ ترس در اقناع افراد برای قبول نوآوری موثرتر است یا تشویق؟ در این زمینه، آیا تفاوتی بین مرحله ابتدائی ارائه نوآوری و مرحله تثبیت نسبی نوآوری وجود دارد؟ در پاسخ به سئوالات فوق، از دو روش «تحلیل محتوای کمی» و «تفسیر موضوعی قرآن» بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش، دربرگیرنده ویژگیهای مطلوب نوآوری (صحت، حقانیت، تطابق با نیازها و خصوصیات مردم جامعه هدف، جامعیت و کمال نسبی، سماحت و سهولت در استفاده و به کارگیری و ...) و عامل تغییر(خیرخواهی، دلسوزی، توانایی راهنمایی تخصصی، اعتبار و مقبولیت، رعایت هنجارهای اخلاقی در اقناع افراد و ...) از منظر اسلامی بوده و درباره روش اقناع افراد، تنبیه، ترس و بیان مضراتِ عدم پذیرش و استفاده از نوآوری را مؤثرتر از تشویق و پاداش معرفی مینماید..
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوآوری،اشاعه نوآوری،عامل تغییر،اقناع،مرحله ارائه نوآوری،مرحله پذیرش نسبی نوآوری،
عنوان انگلیسی
Diffusion of Innovation According to the Holy Quran, a New Approach to Studying Religious Propagation
چکیده انگلیسی مقاله
An important issue in the communication field is the diffusion of a certain new thought, value, fashion, etc. in societies. Innovation (especially in its intellectual and cultural senses) and the manner of its diffusion can be traced and discussed according to the Holy Quran under issues such as Prophets' propagation traditions and the Quranic method of convincing audiences. Here we have adopted Rogers's and Shoemaker's theory (diffusion of innovations) as the conceptual framework. The question is how the Quran qualify its divine message, i.e. Islam, so it could be accepted by people. What desirable qualities should the change factor have from the Islamic perspective? Which element would be more effective on accepting innovation, fear or reward? Is there any difference between the preliminary stage of introducing innovations and its relative stabilization? To answer these we have used quantity content analysis and topic-based interpretation of the Quran. The results refer to the desired features of innovation, namely correctness, truthfulness, conformity with needs and characteristics of target society, comprehensiveness and relative perfection, facility of use,… and those of the change factor, namely benevolence, compassion, expert orientation, reliability and acceptability, observance of ethical norms in convincing individuals,… Finally when it concerns the method of convincing people, Islam gives prominence to punishment, fear and mentioning the disadvantages of ignoring innovation rather than rewards.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نوآوری,اشاعة نوآوری,عامل تغییر,اقناع,مرحلة ارائة نوآوری,مرحلة پذیرش نسبی نوآوری
نویسندگان مقاله
سید حسین شرف الدین |
استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
اسماعیل صابرکیوج |
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1504_720667aa88945b21d04aee04df909176.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات