این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۴۰، صفحات ۱۱۷-۱۴۴

عنوان فارسی اقناع و تغییر نگرش، جایگاه آن در سیره ارتباطی امامان معصوم(ع)؛ مروری بر مناظرات مکتوب حضرت امام رضا(ع)
چکیده فارسی مقاله در فرایندهای ارتباطی هدف اصلی را اغلب اقناع مخاطب بیان کرده و کلید اقناع را تغییر نگرش دانسته‌اند. یکی از اساسی‌ترین ابزارهای ارتباطی در ارتباطات انسانی گفتگوست؛ ازاین‌رو، کلام ابزاری در مباحث اقناعی است. هدف این مقاله تبیین نظریات مطرح در حوزه ارتباطات انسانی با موضوع اقناع، بر اساس شیوه مناظره‌ای امام رضا(ع) است.دیدگاه استبدادی و متعصّبانه به انسان، ارتباطی منفعت‌طلبانه و اقناعی در جهت تحمیق و مسخ انسان را دنبال می‌کند؛ حال‌آنکه توجه به مصالح انسانی و داشتن دغدغه رشد و تعالی بشر، این ارتباط را به ابزاری برای هدایت فرد به‌سوی مصالح انسانی مبدل می‌سازد. ارتباطی که با هدف رفع جهل، شناخت، اطلاع‌یابی از عقاید و تفاسیر دیگران نسبت به موضوعات یکسان آغاز می‌گردد و الزاماً هدف اقناع و تغییر نگرش ندارد. براین‌اساس، تبیین و توضیح مفاهیم و اصطلاحات مطرح در حوزه ارتباطات اقناعی، موضوعیّت می‌یابد. مقاله حاضر پژوهشی بنیادی و میان‌رشته‌ای است که با هدف بررسی اقناع و تغییر نگرش در ارتباطات انسانی، با توجه به سیره ارتباطی امامان معصوم(ع) و با رویکردی برون‌دینیانجام شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقناع،ترغیب،تغییر نگرش،مناظره‌های امام رضا(ع)،فراتحلیل،

عنوان انگلیسی The Status of Persuasion and Attitude Change in The Infallible Imams' Communicative Behavior with an Emphasis on Imam Reza's Debates.
چکیده انگلیسی مقاله The basic objective of communication process has often been considered to be the audience's persuasion, and the key to this is attitude change. One basic communication tool among humans is dialog, hence discourse is a means of persuasion. The purpose here is defining current theories in the field of human communication as they concern the issue of persuasion based on Imam Reza's (pbuh) debate method. An authoritarian and biased view about humans seeks an advantageous and persuasive form of communication only to deceive and subdue one's audience. Conversely, observing human's essential interests and feeling concerned about his progression and exaltation transform this kind of communication into a means of leading to those interests. In other words, this kind of communication may not necessarily aim to persuade or change attitudes, but to obliterate ignorance and understand other people's opinions and interpretations of shared issues. On this basis, a definition of concepts related to a persuasive form of communication comes to our notice. This article is the result of a fundamental and interdisciplinary research that intends to examine the issue of persuasion and attitude change in human communication with a special regard to the Infallible Imam's communicative behavior and by adopting an extra-religious approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اقناع,ترغیب,تغییر نگرش,مناظره‌های امام رضا(ع),فراتحلیل

نویسندگان مقاله امیرعبدالرّضا سپنجی |
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

نفیسه مؤمن‌دوست |
کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه سوره


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_1309_85167f3940472252e5f584de63095b93.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات