این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تحقیقات مالی اسلامی
، جلد ۱۷، شماره ۳۷-۳۸، صفحات ۱۱۳-۱۴۰
عنوان فارسی
جایگاه رسانه و شبکههای اجتماعی در خیزشهای انقلابی جهان عرب
چکیده فارسی مقاله
وقوع خیزش
ها و انقلابهای سیاسی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا به مثابه جنبش
های نوین اجتماعی در آغاز قرن بیست و یکم، از موضوعاتی است که بهشدت مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.
در این نوشتار، تلاش شده است تا نقش رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی در آغاز و انجام این قیامها و انقلاب
ها مورد بررسی قرار گیرد.
آنچه در اینجا پیش
فرض قرار گرفت آن است که اگرچه این تحولات ریشه در نارضایتی عمومی دارد، اما نمیتوان نقش رسانههای اجتماعی را در برانگیختن و سازماندهی مردم برای حضور در خیابان
ها و میادین و ابراز نارضایتیها نادیده گرفت
.
بر این اساس، رسانهها در این تحولات، نقشی تعیینکننده داشته و بنا بر اقتضای جنبشهای نوین اجتماعی، در راستای تحریک، برجستهسازی و حتی ساماندهی حرکتهای اعتراضی ایفای نقش نمودهاند. رسانهها از چنان نفوذی برخودار بودهاند که علاوه بر اطلاعرسانی، به الگوسازی در جهت اهداف مورد نظر خود در جوامع انقلابی نیز میپرداختهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه،شبکههای اجتماعی،جنبشهای اجتماعی،جهان عرب،بیداری اسلامی،
عنوان انگلیسی
The Position of Media and Social Networks in the Revolutionary Movements of Arab World
چکیده انگلیسی مقاله
The occurrence of revolutionary movements in Arabic Countries, as the modern movements in the countries of South Africa and Middle East, at the beginning of the 21
st
century has been many researchers’ central focus. In this article, the media role from the outset of these revolutionary movements to the end of them is studied. The hypothesis of the study is that although the underlying cause of these changes is the public dissatisfaction, media have played an important role in provoking the protests and organizing people. It can be said that the media have played a key role in exaggeration, provocation and organization of protests. The media were so influential that they could invent models for pursuing their aims in the revolutionary societies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسانه,شبکههای اجتماعی,جنبشهای اجتماعی,جهان عرب,بیداری اسلامی
نویسندگان مقاله
محمدرضا عشوری مقدم |
کارشناس ارشد الهیات، دانشگاه امام صادق(ع)
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1409_b2d7a969c576d5d13c99e6d1f8a1c48a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات