این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
جغرافیا و توسعه
، جلد ۲۳، شماره ۸۰، صفحات ۲۳-۵۰
عنوان فارسی
سنجش میزان توسعهیافتگی بنادر دریای کاسپین
چکیده فارسی مقاله
در زنجیره تأمین جهانی، یک بندر دریایی بهعنوان بخش مهمی از شبکه بینوجهی، نقشی محوری در پیوند میان؛ صادرکنندگان و واردکنندگان، تسهیل تجارت و توسعه شهر و مناطق پسکرانهای ایفا میکند.
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی سطح توسعهیافتگی بنادر در نوار ساحلی دریای خزر و بررسی جایگاه کشورها در این منطقه از جهت تسهیل تجارت و توسعه مناطق پسکرانهای میباشد. پس از بررسیهای کلی و مقایسه عوامل و معیارها، از میان بنادر دریای خزر؛ 12 بندر (
امیرآباد، انزلی، نوشهر، اکتائو، کوریک، ترکمنباشی، باکو، آلات، دوبندی، آستراخان، ماخاچقلعه و علیا)
بهعنوان مهمترین بنادر برای تحلیل انتخاب شدند. در مرحله اول
با طراحی پرسشنامهای
از نظرات 8 خبره برای درک میزان اهمیت هر عامل و معیارهای آن در ارزیابی میزان توسعهیافتگی بندر بهره گرفته شد. سپس با کمک روش «فوکام
» وزن
هر عامل و معیارهای آن محاسبه شد.
طبق نظرسنجی صورتگرفته، عوامل برونزای خشکی با وزن
0.404
در انتخاب بندر بیشترین تأثیر را داشت؛ به این معنا که کاربران بندر ممکن است جذابیت بندر را تنها با ویژگیهای سنتی مانند زیرساخت بندر و خدمات اندازهگیری نکنند
بلکه برای توسعه شبکههای حملونقل داخلی و افزایش امکانات پشتیبانی مانند بنادر خشک ارزش قائل شوند.
در مرحله دوم
، با استفاده از نتایج پرسشنامه، وزن معیارها محاسبه شد و براساس روش تصمیمگیری چندمعیاره (مارکوس) به رتبهبندی بنادر دریای خزر براساس سطح توسعهیافتگی آنها اقدام گردید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بندر آستراخان روسیه با امتیاز (
0.739) در رتبه اول، بندر باکو آذربایجان با امتیاز (0.705) در رتبه دوم و بندر ماخاچقلعه روسیه و ترکمنباشی ترکمنستان بهترتیب با امتیاز (0.531 و 0.522) در رتبههای سوم و چهارم قرار دارند. از میان بنادر ایرانی امیرآباد با امتیاز (0.503) بهعنوان توسعهیافتهترین بندر ایران در شمال، بندر انزلی با امتیاز (0.300) و بندر نوشهر با امتیاز (0.273) در رتبههای
پنجم، هشتم و دهم شناخته شدند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بندر،توسعه کرانه ساحلی،مدل فوکام،مدل مارکوس،دریای کاسپین،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the port development of the Caspian Sea
چکیده انگلیسی مقاله
In the global supply chain, a seaport plays a pivotal role in linking exporters and importers, facilitating trade, and developing the city and hinterland areas as a crucial part of the multimodal network. The aim of this research was to evaluate the level of development of ports in the Caspian Sea coastal strip and to examine the position of countries in this region in terms of facilitating trade and developing hinterland areas. After general studies and comparison of factors and sub-criteria, 12 prominent ports of Caspian Sea were selected. In the first stage, a questionnaire was designed to obtain the opinions of 8 experts to understand the importance of each factor and its sub-criteria in evaluating the level of port development using the FUCOM method. According to the conducted survey, external land factors with a weight of 0.404 had the most impact on port selection. In the second stage, using the results of the questionnaire and based on the Multi-Criteria Decision Making (MARCOS) method, the Caspian Sea ports were ranked based on their level of development. The results showed that Astrakhan Port with a score of (0.737) ranked first, Baku Port with a score of (0.714) ranked second, and the Russian port of Makhachkala and the Turkmenbashi port of Turkmenistan are in third and fourth place with scores of (0.531 and 0.522), respectively. Among the Iranian ports, Amir Abad Port with a score of (0.508) was recognized as the most developed port in northern Iran, Anzali Port with a score of (0.321) and Nowshahr Port with a score of (0.297) ranked fifth, eighth and tenth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بندر,توسعه کرانه ساحلی,مدل فوکام,مدل مارکوس,دریای کاسپین
نویسندگان مقاله
عرفان صغادی |
کارشناس ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران
مجتبی آراسته |
استادیار بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
خلیل حاجی پور |
استادیار بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://gdij.usb.ac.ir/article_8961_8e64be3583f394decc84ed172ae3c5dd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات