این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۸۱-۱۱۷

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی ویژگی‌های کلیدی «مدیرِ جهادیِ رسانه»
چکیده فارسی مقاله پس از توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت جهادی و ضرورت و اهمیت به‌کارگیری آن در دستیابی به اهداف نظام، تصمیم بر آن شد تا با ایجاد رابطه‌ای دوسویه میان مدیریت جهادی و مدیریت رسانه، برای وصول به رسانه پیشتاز انقلاب اسلامی مسیری ترسیم شود. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی ویژگی‌های مدیرِ جهادیِ رسانه بود تا از این طریق راه تحقق گزاره فوق هموار شود. این پژوهش به روش دلفی رتبه‌بندی انجام پذیرفت. دلفی رتبه‌بندی در سه فاز مرتبط و متوالی با عناوین طوفان مغزی (هدف: دستیابی به ویژگی‌های حداکثری)، کاهش داده‌ها (هدف: دستیابی به ویژگی‌های کلیدی) و رتبه‌بندی (هدف: رتبه‌بندی ویژگی‌های کلیدی) انجام می‌شود. ابتدا ویژگی‌های حداکثری مدیر جهادی رسانه شامل 134 ویژگی در فاز اوّل، از طریق مصاحبه عمیق با بیست‌ویک نفر از خبرگان شامل مدیران رسانه‌ها و استادان حوزه مدیریت و ارتباطات به دست آمد. در فاز دوم (متشکل از دو دور) به کمک ابزار پرسشنامه ویژگی‌های کلیدی در سه دسته پنج‌تایی انتخاب شد. در فاز سوم (متشکل از دو دور) ویژگی‌های کلیدی منتخب، اولویت‌بندی شد. برای اولویت‌بندی نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شد و به کمک ضریب کندال W میزان اجماع ‌نظر مشارکت‌کنندگان در پنل سنجیده شد. ویژگی‌های کلیدی شناسایی و رتبه‌بندی‌شده برای مدیر جهادی رسانه به ترتیب اولویت در سه ساحت، شامل این موارد است: ساحت اوّل: 1. خلاق، 2. شایسته و شایسته‌گزین، 3. منظم، 4. دارای انگیزه مضاعف، 5. شجاع در ساحت ویژگی‌های عمومی؛ ساحت دوم: 1. تقوای رسانه‌ای، 2. ادراک سیاسی و فرهنگی، 3. آگاهی به رسانه و ملزومات آن، 4. کاوشگر نقطه طلایی میل، نیاز و مصلحت مخاطب، 5. دارای مهارت تأثیرگذاری بر مخاطب در ساحت ویژگی‌های رسانه‌ای؛ ساحت سوم: 1. باورمند به جهاد در رسانه، 2. بصیر، 3. خدامحور، 4. ولایت‌پذیر، 5. مخلص در ساحت ویژگی‌های جهادی مدیر رسانه.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت جهادی،جهاد رسانه‌ای،مدیر جهادی رسانه،ویژگی‌ها،دلفی رتبه‌بندی،

عنوان انگلیسی Identifying and Ranking The Characteristics of The Jihadi Media Manager
چکیده انگلیسی مقاله After studying the speeches of Ayatollah Khamenei, the Supereme Leader of Islamic Republic of Iran, about the urgancy of using Jihadi management within all fields, the researcher of the presesnt study decided to find a way in order to achive the pioneer media of islamic revolution. Therefore, he tended to create a bilateral relation between madia management and Jihadi management. In the present study, the researcher adopted ranking delphi as research method. Ranking delphi also is clssified within three interrelated and sucsessive phases: brain storming (to achive maximal indicators), narrowing down (to acieve the most important indicators), and ranking (to prioritize the most important indicators). First of all, the characteristics (134 characteristics) of Jihadi media manger identified in interviewing of 21 elites as: media managers, and management and communications professors at the first phase of delphi method. With the most important indecators and characteristics identified in the second phase of delphi method (two rounds) by questionnaire in 3 categories of pentamerous, theire prioritization was carried out in the third phase (two rounds). A questionnaire was used to ranking and by Kendall W coefficient, the consensus of the participants in the panel were measured. The result obtained from ranking delphi method were categorised into three types of characteristics: creativity, qualification and selectiveness, decipline, high motivation, and braveness as the general characteristics; media pioty, having political and cultural insight, being aware of media and its paraphernalia, exploration for the golden point of audiences’ tastes, needs and goodness, and having skills of influencig audience as the media characteristics; and finally, believ in media jihad, insightfulness, God-obidientness, vilayah-centeredness, and sincerity as the jhadi characteristics of media manager.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت جهادی,جهاد رسانه‌ای,مدیر جهادی رسانه,ویژگی‌ها,دلفی رتبه‌بندی

نویسندگان مقاله سیاوش صلواتیان |
عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

محمدعلی هرمزی زاده |
مدیر گروه تحقیق در ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

محمد شهبازی سلطانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_1933_389f094bab7cd31918c3b3fab482e97a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات