این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۰۳-۲۳۷
عنوان فارسی
بررسی اثر اشتیاق مدیرعامل بر نوآوری سازمانی ازطریق خلاقیت مدیران ارشد در محیطهای فرهنگی متفاوت
چکیده فارسی مقاله
در بازارهای رقابتی کنونی، نوآوری در محصولات و خدمات برای کسب مزیت رقابتی، ضروری است. اشتیاق مدیرعامل بهعنوان عاملی کلیدی در ترویج نوآوری سازمانی شناخته میشود. فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران ارشد میتوانند بر رابطه بین اشتیاق مدیرعامل و نوآوری سازمانی تأثیر بگذارند. این پژوهش به بررسی تأثیر اشتیاق مدیرعامل بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی خلاقیت مدیران ارشد و تعدیلگر فرهنگ سازمانی پرداخته است. پژوهش حاضر، ازنظر روششناسی، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را مدیران شرکتهای تولیدی تشکیل میدهند. حجم نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، 172 نفر تعیین شد. دادههای موردنیاز ازطریق پرسشنامه در فصل پاییز سال 1403 گردآوری شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از فن مدلیابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اشتیاق مدیرعامل، تأثیر مثبت بر نوآوری سازمانی دارد و خلاقیت مدیران ارشد نقش میانجی در این رابطه ایفا میکند. فرهنگ انعطافپذیر، تأثیر مثبتی بر رابطه اشتیاق مدیرعامل و خلاقیت مدیران ارشد دارد، اما در رابطه خلاقیت مدیران ارشد و نوآوری سازمانی تأثیر معناداری ندارد. درمقابل، فرهنگ کنترلگرا تأثیری بر رابطه اشتیاق مدیرعامل و خلاقیت مدیران ارشد ندارد، اما تأثیر مثبتی بر رابطه خلاقیت مدیران ارشد و نوآوری سازمانی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که انتقال احساسات مثبت و تعامل بیشتر مدیران ارشد با کارکنان میتواند خلاقیت مدیران ارشد و نوآوری سازمانی را بهبود بخشد. فرهنگ سازمانی بر نوآوری تأثیر دارد و تقویت آن توسط مدیران ارشد میتواند کارکنان را به توسعه ایدههای خلاقانه تشویق کند. همچنین، درنظرگرفتن کنترل بهعنوان بخشی از فرهنگ سازمانی میتواند پیامدهای مثبتی برای سازمانها بههمراه داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتیاق مدیرعامل،نوآوری سازمانی،خلاقیت مدیران ارشد،فرهنگ سازمانی،
عنوان انگلیسی
Examining the Impact of CEO Passion on Organizational Innovation through Senior Managers' Creativity in Various Cultural Contexts
چکیده انگلیسی مقاله
In today’s competitive markets, innovation in products and services is essential for gaining a competitive advantage. CEO passion is recognized as a key driver of organizational innovation. Both organizational culture and the creativity of senior managers can influence the relationship between CEO passion and innovation outcomes. This study investigates the impact of CEO passion on organizational innovation, considering the mediating role of senior managers’ creativity and the moderating role of organizational culture. Methodologically, the study is descriptive-correlational and employs structural equation modeling. The statistical population includes executives from manufacturing firms, with a sample of 172 participants selected through snowball sampling. Data were collected using a questionnaire in the autumn of 2024. Findings reveal that CEO passion positively influences organizational innovation, and that the creativity of senior managers mediates this relationship. A flexible organizational culture significantly strengthens the link between CEO passion and managerial creativity but does not significantly affect the relationship between managerial creativity and innovation. In contrast, a control-oriented culture does not influence the CEO passion creativity link but positively moderates the effect of creativity on innovation. These results highlight the importance of emotional engagement and interaction by senior managers in enhancing both their creativity and overall innovation within the organization. Moreover, organizational culture plays a critical role in supporting innovation. Encouraging a supportive and idea-driven environment along with incorporating control mechanisms into the culture, can yield positive outcomes for organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اشتیاق مدیرعامل,نوآوری سازمانی,خلاقیت مدیران ارشد,فرهنگ سازمانی
نویسندگان مقاله
محمد نظری پور |
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
سعید صیادی |
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_722645_d44d3c0a9bdcd89b44dda466e14a0114.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات