این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۶
عنوان فارسی
نیازهای آموزشی دانشجویان مامایی برای ارایه خدمات پیشگیری از مرگ و میر مادر و نوزاد در شرایط بحران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ماماها به عنوان یکی از اعضای تیم بحران، ارایه خدمات به مادر و نوزاد را در شرایط بحران به عهده دارند، لذا تعیین نیازهای آموزشی آنان در این شرایط، اساس برنامهریزی در این زمینه است. هدف این مطالعه شناخت نیازهای آموزشی دانشجویان مامایی برای ارایه خدمات پیشگیری از افزایش مرگ و میر مادر و نوزاد در شرایط بحران میباشد . روش بررسی: در این مطالعه مقطعی در سال 1393، تعداد 235 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته مامایی از چهار دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری انتخاب و پس از اعلام رضایت آگاهانه، پرسشنامه محققساخته نیازهای آموزشی مرتبط با ارایه خدمات پیشگیری از مرگومیر مادر و نوزاد در شرایط بحران را به شیوه خودگزارشدهی تکمیل نمودند . دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، t تست و همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS v.17 تحلیل شد. یافتهها : میانگین و انحراف معیار نمره نیاز آموزشی دانشجویان در حیطه مادری 5/21 ± 70، از حداکثر 105 نمره، و در حیطه نوزادی 9 ± 7/46، از حداکثر 65 نمره بود و در سطح نیازآموزشی زیاد قرار گرفت. دانشجویان کارشناسی در مقایسه با کارشناسیارشد، در هر دو حیطه، نیاز آموزشی بیشتری را گزارش کردند (046/0= p ). 8/86% دانشجویان اظهار کردند تحصیلات دانشگاهی آنها را برای ایفای نقش در شرایط بحران آماده نکرده، 6/10% در این مورد آموزش قبلی دیده بودند و 5/11% تجربه مواجهه با بحران را داشتند. بین سن دانشجویان (001/0 p< )، سابقه کار بالینی آنان (001/0 p< )، گذراندن دوره آموزشی قبلی (001/0 p< ) و تجربه حضور در بحران (05/0 p< ) با میزان نیاز آموزشی درباره بحران ارتباط معناداری وجود داشت. در حالی که بین دانشگاه محل تحصیل دانشجویان با میزان نیازآموزشی آنها این ارتباط معنادار نبود (51/0= p ) . نتیجهگیری: با توجه به نیاز آموزشی زیاد دانشجویان برای ارایه خدمات در شرایط بحران و عدم کفایت تحصیلات دانشگاهی برای آمادهسازی آنان برای ایفای نقش، بازنگری برنامهریزی آموزشی دانشجویان مامایی، ضرورت دارد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان مامایی، بحران، مرگ مادر، مرگ نوزاد، نیاز آموزشی
عنوان انگلیسی
Educational Needs of Midwifery Students regarding Mother and Infant Mortality Prevention Services in Critical Situations
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Midwives are responsible for providing health services to mothers and infants in crises. The aim of this study was to identify educational needs of midwifery students regarding mother and infant mortality prevention in crisis situations . Methods & Materials: In this cross-sectional study, all 235 final-year BSc. and MSc. midwifery students were selected from four medical universities located in Tehran. Informed consent forms were completed and signed by the students. The students completed a researcher-made two-section questionnaire including demographic items and educational needs items regarding mother and child preventive services in crises. Data were analyzed in the SPSS . Results: Mean score of the m aternal and neonatal prevention service dimensions were 70±21.5 ( out of 105 ) and 46.7 ± 9 (out of a 65), respectively. Most of the students (86.8% ) declared that their academic education did not prepare them for their roles in crises. Only 10.6% of the students had some courses on crisis and 11.5% of them had the experience of dealing with crisis. The students in the BSc. degree had more educational needs in both dimensions compared to the students in the MSc. degree (P< 0.046). There were significant relationships between the age of students (P< 0.001), their clinical experience (P< 0.001), previous educational courses (P< 0.001) and experience in crisis (P< 0.05) with the educational needs. There was no significant relationship between the educational needs and the students’ universities ( P>0.05 ) . Conclusion: Educational curriculums should be revised regarding actions to be done on prevention of mother and infant mortality in crises .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زیبا تقی زاده | ziba taghizadeh
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
علی منتظری | ali montazeri
استاد، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران
مهسا خوشنام راد | mahsa khoshnamrad
کارشناس ارشد مامایی
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-78-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای مامایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات