این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۴
عنوان فارسی
تحلیل وضعیت دانشگاه پژوهی در دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
هدف: ایجاد دفاتر دانشگاه پژوهی در دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی میتواند بهعنوان راهکاری مؤثر برای حل مشکلات مالی و توسعه تحقیقات علمی این دانشگاهها عمل کند. این دفاتر با گردآوری و تحلیل دادهها، دانش موردنیاز هر دانشگاه را تولید کرده و از تحقیقات و نوآوریها پشتیبانی میکنند. این پژوهش به بررسی وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه پژوهی در این دانشگاهها میپردازد.
روش
:
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش کمی توصیفی
-
پیمایشی انجام گردید، جامعه آماری را مدیران، کارشناسان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی (دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علم و هنر) تشکیل میدهند که بر اساس آمار اداره کارگزینی این دانشگاهها، تعداد 110 نفر دانشگاه علم و فرهنگ و تعداد 190 نفر دانشگاه علم و هنر میباشند. نظرات و دیدگاههای اساتید، مدیران و کارشناسان دانشگاهها به شیوه نمونهگیری تصادفی و به تعداد 168 نفر که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد، انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 0.92 و بالای 0.7 است. با توجه به اینکه دادهها بهصورت زوجی و از یک جامعه بودند، برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار
SPSS21
استفاده شد.
یافتهها:
از دیدگاه خبرگان دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی در همه ابعاد و گویههای دانشگاه پژوهی شکاف وجود داشت و
بالاترین شکاف مربوط به ابعاد "تصمیم سازی " و "ارتباطات " و گویهی "انجام تصمیمسازی مبتنی بر مطالعات تطبیقی و با توجه به تجارب سایر دانشگاهها و کشورها " در بعد تصمیم سازی و گویهی " ارتباط دانشگاه با بیرون از دانشگاه با هدف ارائه خدمات حرفهای به ذینفعان (صنایع یا دولت)"در بعد ارتباطات میباشد؛ و سایر ابعاد به ترتیب (از شکاف بیشتر به کمتر)، تحلیل سیاستها، پاسخگویی، ارزشیابی و پژوهشگری و مرجعیت اطلاعات در رتبههای بعدی قرار داشتند.
نتیجهگیری
:
در کوتاهمدت، تشکیل تیمهای موقت و بهرهگیری از ابزارهای فناوری اطلاعات موجود، گامی اولیه برای بهبود مدیریت دانش و داده است. بااینحال، نهادینهسازی دفاتر تخصصی دانشگاه پژوهی با زیرساخت و نیروی انسانی مناسب، برای تحول ساختاری، امری ضروری است. این توسعه، بنیان تصمیمگیری مبتنی بر شواهد، ارتباطات اثربخش و حکمرانی پاسخگویی را پیریزی میکند و در نهایت از طریق پژوهشهای کاربردی، به توسعه پایدار دانشگاهها و جامعه منجر خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، دانشگاه پژوهی، دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی
عنوان انگلیسی
Analysis of the Status of Institutional Research in Universities Affiliated with the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Establishing Institutional Research offices in universities affiliated
with
the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR) is a proposed strategy to tackle financial constraints and promote scientific research.
These offices would generate tailored, data-driven knowledge to support university-specific innovation and research, ultimately contributing to national scientific advancement.
This study examines the current and desired state of Institutional Research
)
IR
(
in these institutions.
Methodology:
This applied, descriptive-survey study employed a quantitative approach. The statistical population consisted of 300 managers, experts, and faculty from universities affiliated
with
ACECR (110 from Science and Culture University, 190 from Science and Arts University). A sample of 168 was selected via Cochran's formula and simple random sampling. Data was collected using a reliable researcher-made questionnaire (Cronbach's alpha = 0.92) and was analyzed using the Wilcoxon signed-rank test in SPSS-21.
Findings:
Expert perspectives from ACECR universities revealed a significant gap in all dimensions of Institutional Research
.
The largest gaps were found in: Decision-Making (especially in using evidence from comparative studies and other universities' experiences). External Communications (specifically in engaging with industry/government for professional services).
Conclusion:
In the short term, forming temporary teams and leveraging existing IT tools is an initial step for enhancing knowledge and data management.
However, long-term institutionalization of dedicated Institutional Research offices with proper infrastructure and staff is crucial for structural transformation. This development establishes the foundation for evidence-based decision-making, effective communication, and accountable governance. It ultimately supports the sustainable development of universities and society through applied research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Institutional Research, Higher Education, Universities affiliated with Academic Ce nter for Education, Culture and Research
نویسندگان مقاله
علی خورسندی طاسکوه | Ali Ali Khorsandi Taskoh
Associate Professor; Educational Policy Studies, Department of Educational Planning and Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
لاله شکورشهابی | laleh Shakour Shahabi
PhD Graduate in Higher Education Management, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشآموخته دکتری رشته مدیریت آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
سید هادی مرجائی | Seyed Hadi Marjaei
Associate Professor of Sociology, Department of Comparative Studies in Higher Education, The Institute for Research and Planning in Higher Education (IRPHE), Tehran, Iran.
دانشیار، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
ودود قاسم طالبی | Vadood Ghasem Talebi
PhD Graduate in Higher Education Management, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشآموخته دکتری رشته مدیریت آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران.
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2247-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات