این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۷۵-۹۹
عنوان فارسی
شناسایی ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
هدف
:
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهی و ارائه چارچوبی
نظاممند
، جهت ارتقای کارآمدی اقتصادی برنامهها و فعالیتهای دانشگاهی است.
روش:
این
پژوهش
از نظر
هدف
کاربردی
و از نظر ماهیت، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است.
جامعه آماری پژوهش،
کلیه
منابع
و پایگاههای علمی داخلی
و خارجی در حوزه مدیریت اقتصادی و پیوست اقتصادی در اداره دانشگاهها، در بازه زمانی 2025-2015 و 1404-1394 است. پس از مطالعات و بررسیهای لازم 305 مقاله با استفاده از ابزار کاسب استخراج و
درنهایت
82 مقاله
بهصورت
هدفمند
انتخاب
و
اعتبار
آن
از
طریق
آزمون
کاپای
کوهن
تأیید
گردید.
یافتهها:
در این پژوهش ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهها با روش تحلیل محتوای کیفی در قالب 79 مفهوم کلیدی، 22 مفهوم ثانویه (مؤلفه) و 8 مقوله (ابعاد) اصلی استخراج شدند. ابعاد اصلی شناساییشده عبارتاند از: مدیریت بهینه منابع مالی، تأمین، توسعه و پایداری مالی، توسعه سرمایه انسانی، توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، توجه به رویکردهای نوین اقتصادی، تقویت ارتباط و تعامل با صنعت و بازار، همسویی با برنامهها و سیاستهای کلان دانشگاه و حضور در عرصه بینالملل که در نهایت در قالب یک الگوی تلفیقی شامل ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی ارائه شدند.
نتیجهگیری:
یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در فرایند مدیریت دانشگاهی توجه به آموزهها و ملاحظات اقتصاد آموزش
، ضرورتی عقلانی و راهبردی است
این جریان میتواند بهواسطه پیوست اقتصادی، به ارتقای کارکردهای اقتصادی دانشگاه، از جمله بهبود مدیریت منابع، افزایش استقلال و پایداری مالی، ارتقای بهرهوری در تخصیص منابع و توسعه فرهنگ و مسئولیتپذیری اقتصادی دانشگاهها در سطح جامعه منجر شود
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقتصاد آموزش عالی، پیوست اقتصادی، تصمیمات اقتصادی، فراترکیب، مدیریت دانشگاهی
عنوان انگلیسی
Identifying the Dimensions and Components of Economic annex in University Administration
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This study aims to identify the dimensions and components of the economic annex in university management and propose a structured framework for improving the economic efficiency of university programs and operations.
Method:
This research is applied in terms of purpose and qualitative in nature, conducted through the meta-synthesis method. The statistical population includes all domestic and international scientific sources and databases related to economic management and economic annex in university administration, within the time frame of 2015 to 2025 (1394–1404 in the Iranian calendar). After systematic review and screening, 305 articles were initially extracted using the CASP tool, of which 82 were purposefully selected. Their validity was confirmed through Cohen’s Kappa coefficient test.
Findings:
Through qualitative content analysis, this study identified 79 key concepts, 22 intermediate components, and 8 main dimensions of the economic annex in university management. The main dimensions include: optimal financial resource management; financial provision, development, and sustainability; human capital development; social responsibility of universities; attention to emerging economic approaches; strengthening university–industry interactions; alignment with macro-university policies; and international engagement. These dimensions were ultimately conceptualized within an integrated model.
Conclusion:
The findings suggest that incorporating educational economic considerations into university management is a rational and strategic necessity. The economic annex can enhance economic performance through evidence-based evaluations of university programs, leading to improved resource management, greater financial independence and sustainability, increased efficiency in resource allocation, and the development of an economically responsible academic culture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Higher Education Economics, Economic Annex, Economic Decision-Making, Meta-Synthesis, University Management
نویسندگان مقاله
سعیده منصوری | Saiedeh Mansouri
PhD Student in Economics and Financial Management in Higher Education University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران
وحید مهربانی | Vahid Mehrabani
Assistant Professor, Educational Management and Planning Dept, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رحمت اله اللهیاری | Rahmatolah Alahyari
University of Tehran
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حمیدرضا یزدانی | Hamidreza Yazdani
Associate Professor, Public Management and Organizational Sciences Dept, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار گروه مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2284-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات