این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۹، شماره ۳، صفحات ۳۱۸-۳۲۷

عنوان فارسی میزان آگاهی دانشجویان مقطع بالینی دانشکده دندانپزشکی مشهد درباره درمان‌های ارتودنسی در سال ۱۴۰۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مال‌اکلوژن از شایع‌ترین ناهنجاری‌های دندانی است و درمان‌های ارتودنسی در بهبود زیبایی و عملکرد دهان نقش کلیدی دارند. آگاهی دانشجویان دندانپزشکی برای تشخیص و ارجاع صحیح بیماران ضروری است. این مطالعه میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از درمان‌های ارتودنسی را در سال 1403 بررسی کرد.مواد و روش‌‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، روی 291 دانشجو با نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه‌ای با روایی و پایایی تأییدشده (آلفای کرونباخ 83/0) شامل سوالات دموگرافیک، عمومی و آگاهی (9 سؤال، هر پاسخ صحیح 1318 نمره) جمع‌آوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون‌های من-ویتنی، کروسکال-والیس، کای‌اسکوئر و رگرسیون لجستیک ترتیبی تحلیل شدند. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی49/1±18/6 (سطح خوب) بود. آگاهی متوسط در دانشجویان 3/65%، آگاهی زیاد 11% و آگاهی خیلی زیاد 1/3% گزارش شد. تفاوت معناداری بین دوجنس‌ مشاهده نشد (077/0=P)، اما ماه ورودی (مهر در مقابل بهمن،011/0=P) و سن (042/0=P) تأثیر معناداری داشتند. مطالعه کلاسیک دانشگاهی (9/%64) منبع اصلی اطلاعات بود و رسانه‌های تصویری (7/%0) نقش ناچیزی داشتند. رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که سال ورودی (004/0=P،88/1- 12/1:CI 95%،45/1=OR) و سن (038/0=P،47/1- 01/1:CI 95%،22/1=OR) پیش‌بینی‌کننده‌های اصلی آگاهی بودند.نتیجه‌گیری: آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح خوبی است و با تجربه بالینی و سن بهبود می‌یابد. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، کارگاه‌های عملی و شبیه‌سازهای دیجیتال طراحی شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتودنسی، آگاهی، دانشجویان دندانپزشکی، مال‌اکلوژن

عنوان انگلیسی Awareness of Orthodontic Treatments Among Clinical Students of Mashhad Dental School in 1403 (2024)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Malocclusion is among the most common dental anomalies, and orthodontic treatments play a critical role in improving oral aesthetics and function. Awareness among dentistry students is essential for accurate diagnosis and patient referral. This study assessed the awareness of clinical dentistry students at Mashhad University of Medical Sciences regarding orthodontic treatments in 2024.Methods and Materials: This descriptive cross-sectional study was conducted from January-December 2024 and included 291 students selected through systematic random sampling. Data were collected using a validated and reliable questionnaire (Cronbach’s alpha = 0.83) consisting of demographic, general, and awareness-related questions (9 items, with 1 point awarded per correct response). Data were analyzed with SPSS version 24 using Mann–Whitney, Kruskal–Wallis, Chi-square tests, and ordinal logistic regression. A significance level of P< 0.05 was considered.Results: The mean awareness score was 6.18 ± 1.49, indicating a good level of awareness. Moderate awareness was reported in 65.3% of students, high awareness in 11%, and very high awareness in 3.1%. No significant difference was observed between genders (P= 0.077), but admission month (fall versus spring semester; P= 0.011) and age (P= 0.042) were significantly associated with awareness. Academic study (64.9%) was the main source of information, whereas audiovisual media had minimal influence (0.7%). Ordinal logistic regression analysis identified admission year (P= 0.004, OR = 1.45, 95% CI: 1.12–1.88) and age (p = 0.038, OR = 1.22, 95% CI: 1.01–1.47) as the main predictors of awareness.Conclusion: Clinical dental students at Mashhad University of Medical Sciences demonstrated a good level of awareness, which improved with age and clinical experience. Greater integration of digital tools into education is recommended, including training programs utilizing social networks, practical workshops, and digital simulators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Orthodontics, Awareness, Dental students, Malocclusion

نویسندگان مقاله مصطفی شهابی | Mostafa Shahabi
Professor, Orthodontic Department, Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استاد، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

فرزانه لعل علیزاده | Farzaneh Lal Alizadeh
Assistant Professor, Orthodontic Department, Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهدی ایمانی | Mahdi Imani
Dentist, Mashhad, Iran
دندانپزشک، مشهد، ایران

مصطفی انتظاری | Mostafa Entezari
Assistant Professor, Orthodontic Department, Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_26699.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات