این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۵۰۹-۵۲۴

عنوان فارسی ‌‌اثربخشی مداخله مبتنی بر توانمندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی نوجوانان دختر ۱۳-۱۵ ساله: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: انتقا‌ل از کودکی به نوجوانی تحت تأثیر تغییرات مهم در سطوح عاطفی و شناختی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیبا شناختی نوجوانان دختر 13-15 ساله انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و همراه پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دوره پی‌گیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 13-15 ساله شهر اصفهان در سال 1403-1402 بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای تعداد 40 نوجوان دختر انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه قدرشناسی McCullough و همکاران (2002)؛ پرسش‌نامه معنویت Parsian (2009)، پرسش‌نامه امید در نوجوانان Ginevra و همکاران (2017)، پرسش‌نامه باورهای زیبایی شناسی Ahmadi (1396) استفاده گردید. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخله توان‌مندی‌های منشی نوجوانان Jabari و shahidi (1401) را دریافت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و مرحله پی‌گیری تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>P) و اثر تعامل زمان و عضویت گروهی نیز معنی‌دار است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی موجب بهبود قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی در نوجوانان دختر 13-15 ساله گشته است. لذا پیشنهاد می‌گردد بسته توان‌مندی منشی جهت شناخت توان‌مندی‌ها به‌عنوان راهبردی مناسب توسط مشاورین به‌کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی، قدرشناسی، معنویت، امید، باورهای زیبا شناختی


ارجاع: رفیعی ا، بهرامی‌پور م. ‌‌اثربخشی مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی نوجوانان دختر 13-15 ساله: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 6، صفحات: 524-509.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی، قدرشناسی، معنویت، امید، باورهای زیبا شناختی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of the Intervention Based on Character Strengths on Gratitude, Spirituality, Hope, and Aesthetic Beliefs of 13-15-Year-Old Teenagers: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The transition from childhood to adolescence is influenced by important changes in emotional and cognitive levels. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of the intervention based on character strengths on appreciation, spirituality, hope, and aesthetic beliefs of 13-15-year-old teenagers.
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with experimental and control groups and pretest-posttest and a follow-up period of 45 days. The statistical population consisted of all adolescents aged 13-15 years old in Isfahan City during the 2023–2024 academic year; out of which, 40 teenagers were selected by multi-stage random sampling and were randomly assigned to two experimental and control groups (with 20 people in each group). To collect data, the Appreciation Questionnaire (McCullough et al., 2002), Parsian Spirituality Questionnaire (2009), Hope in Teenagers Questionnaire (Ginevra et al., 2017), and Aesthetic Beliefs Questionnaire (Ahmadi, 2016) were used. The experimental group received the adolescents’ character strengths intervention developed by Jabari and Shahidi (2022) during 10 sessions of 60 minutes, and the control group did not receive any intervention. Two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used to analyze the data.
Results: The results showed that there is a significant difference between the average scores of appreciation, spirituality, hope, and aesthetic beliefs in the pre-test, post-test, and follow-up stages (p<0.001) and the interaction between time and group membership was also significant (p<0.001).
Conclusion: The general findings showed that the intervention based on character strengths has improved gratitude, spirituality, hope, and aesthetic beliefs in adolescents aged 13-15. Therefore, it is recommended that the character strengths package be used by the consultants as a suitable strategy to recognize the capabilities.
Keywords: Intervention based on character strengths, Appreciation, Spirituality, Hope, Aesthetic beliefs

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Khorasgan Islamic Azad University (Isfahan) approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1403.257).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Azam Rafiei
- Methodology: Azam Rafiei
- Data collection: Azam Rafiei
- Formal analysis: Azam Rafiei
- Supervision: Mansoureh Bahramipour
- Project administration: Azam Rafiei
- Writing - original draft: Azam Rafiei
- Writing - review & rditing: Azam Rafiei, Mansoureh Bahramipour
Citation: Rafiei A, Bahramipour M. The Effectiveness of the Intervention Based on Character Strengths on Gratitude, Spirituality, Hope, and Aesthetic Beliefs of 13-15-Year-Old Teenagers: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (6): 509-24. [Farsi]

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intervention based on character strengths, Appreciation, Spirituality, Hope, Aesthetic beliefs

نویسندگان مقاله اعظم رفیعی | Azam Rafiei
Khorasan Azad University
دانشگاه آزاد خوراسگان

منصوره بهرامی پور | Mansoreh Bahramipour
Khorasan Azad University
دانشگاه آزاد خوراسگان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6851-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات