این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۷۴-۱۱۸۹

عنوان فارسی بررسی برنامه‌های آموزشی موفق در دوره دکترای بالینی پرستاری سلامت روان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دکترای پرستاری بالینی(DNP) Doctor of Nursing Practice استراتژی مؤثر برای آماده‌سازی پرستاران در پیشرفته‌ترین سطح پرستاری است. ایالت متحده آمریکا، به عنوان پیشگام در اجرای این برنامه ، نقش مؤثری در طراحی و توسعه این برنامه در سایر کشورها دارد. این مطالعه با هدف معرفی برنامه‌های آموزشی موفق در دوره دکترا پرستاری بالینی سلامت روان انجام‌ شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تطبیقی با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای Beredy در سال 1404 انجام شد. جست‌وجو در سایت دانشگاه‌های معتبر و پیشگام ارائه‌دهنده این برنامه، از جمله دانشگاه‌های جان هاپکینز، راش، واشنگتن و سان‌فرانسیسکو آمریکا انجام شد. سپس اجزا و شاخص ‌های مهم برنامه‌های درسی بر اساس مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تحلیل شدند.
نتایج: در برنامه‌ آموزشی این چهار دانشکده بر ارزش‌های بنیادین مانند احترام، صداقت، مسئولیت‌پذیری و تعالی تأکید شده‌است. این برنامه‌ها با محوریت عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستارانی تربیت می‌کنند که توانایی تشخیص و مدیریت اختلالات روانی حاد و مزمن را داشته و در تیم‌های تخصصی بین‌رشته‌ای، خدمات مراقبتی و آموزشی مؤثری به بیماران، خانواده‌ها و جوامع ارائه می‌دهند.
نتیجه‌گیری: برنامه دکترای بالینی پرستاری در این چهار دانشکده با هدف تربیت پرستاران متخصص برای ارائه مراقبت‌های روانپرستاری به بیماران و خانواده‌هایشان اجرا می‌شود. با توجه به رشد حرفه پرستاری و تخصصی شدن آن استفاده از تجربیات آموزشی این دانشکدهها می‌تواند الگویی برای اجرای این برنامه در ایران و سایر کشورها باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دکترای بالینی پرستاری، کوریکولوم، اختلالات روانی، روان‌پرستاری

عنوان انگلیسی Review of Successful Educational Programs in the Clinical Nursing Doctorate in Mental Health
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Doctor of Nursing Practice (DNP) is an effective strategy for preparing nurses advanced level of nursing. The United States, as a pioneer in implementing this program, plays an effective role in developing this program in other countries. This study was conducted with the aim of introducing successful educational programs in the doctoral course of clinical mental health nursing.
Method: This descriptive-comparative study was conducted in 2025 using Beredy's four-stage model. A search was performed on the websites of reputable and pioneering universities offering this program, including Johns Hopkins University, Rush, Washington, and San Francisco in the USA. Then, the components and important indicators of the curricula were analyzed based on the stages of description, interpretation, proximity, and comparison.
Results: The curriculum of these four faculties emphasizes fundamental values such as respect, honesty, responsibility, and excellence. These programs, centered on evidence-based practice, train nurses who have the ability to diagnose and manage acute and chronic mental disorders and provide effective care and educational services to patients, families, and communities within specialized interdisciplinary teams.
Conclusion: The clinical nursing doctoral program in these four faculties is implemented with the aim of training specialized nurses to provide psychiatric nursing care to patients and their families. Given the growth of the nursing profession and its specialization, utilizing the educational experiences of these faculties can serve as a model for implementing this program in Iran and other countries.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Nursing PhD, Curriculum, Mental Disorders, Psychiatric Nursing

نویسندگان مقاله زهرا باقری امیری | Zahra Bagheriamiri
PhD Candidate of Nursing, Student Research Committee, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

لیلا جویباری | Leila jouybari
Professor, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
استاد، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

منچری | Mancheri
Assistant Professor, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran


غلامرضا محمودی شن | Gholamreza Mahmoodi-Shan
Associate Professor, Nursing Research, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran



نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1517-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات