این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۹۰-۱۲۰۱
عنوان فارسی
تطابق درمانهای دندانپزشکی اطفال دانشجویان دندانپزشکی یزد با کوریکولوم آموزشی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
فرآیند آموزش زمانی مفید واقع می گردد که طی آموزش و یا پس از آن، اهداف مورد نظر محقق شده و یا نتایج نهایی فراهم گردد. کسب اطلاع در مورد کیفیت برنامه و میزان موفقیت و مفید بودن آموزش مستلزم ارزشیابی است. این مطالعه به منظور بررسی تطابق درمانهای اطفال انجام شده توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد با موارد تعیین شده در کوریکولوم دندانپزشکی در سال 1401 تا 1403 بود.
روش بررسی:
پس از تهیه چک لیست محقق ساخته بر اساس موارد الزامی کوریکولوم دندانپزشکی و جمعآوری لاگبوک
های آموزشی بخش اطفال واحد های 1و2و3 عملی انجام شده دانشجویان در بخش اطفال توسط دانشجوی سال آخر آموزش دیده بود که تحت نظر متخصص دندانپزشکی اطفال بررسی شد و با آیین
نامه آموزشی دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی مقایسه شد و میزان تحقق اهداف آموزشی مشخص شد.
نتایج:
وضعیت تطابق درمانهای انجام شده توسط 149 دانشجو در 3 واحد بخش اطفال با کوریکولوم آموزشی از 1173 درمان انجام شده 364 مورد (31%) بود. میزان تطابق درمانها بر حسب نوع سهمیه ورودی ،نوع واحد اطفال و نوع درمان انجام شده؛تفاوت معناداری (05/0
p
<) داشت ولی جنسیت (617/0
P-value
=) رابطه معناداری با میزان تطابق نداشت.
نتیجهگیری:
میزان تطابق کلی درمانها نشان داد بخش قابلتوجهی از درمانهای انجامشده با الزامات کوریکولوم آموزشی همخوانی نداشتند. این مطالعه شکافهای قابل توجهی را در همسویی عملکرد بالینی و اهداف کوریکولوم آموزشی در بخش های کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد نشان داد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی کوریکولوم ، آموزش دندانپزشکی، ارزیابی، لاگبوک، اطفال
عنوان انگلیسی
Compliance of Pediatric Dental Treatments of Yazd Dental Students with the Educational Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The educational process becomes effective when the intended objectives are achieved during or after the training, and the final results are obtained. Evaluating a program's quality and determining its success and effectiveness requires assessment. This study examined the alignment of pediatric dental treatments performed by students at the
Yazd Faculty of Dentistry
with the requirements outlined in the dental curriculum for the period 2022–2024.
Method
:
After preparing a researcher-made checklist based on the required items of the dental curriculum and collecting educational logbooks from practical Pediatric Dentistry courses 1, 2, and 3, which were performed by students in the pediatric department, the logbooks were examined. These activities were compared with the educational curriculum approved by the Ministry of Health and Medical Education, and the achievement of educational objectives was determined.
Results:
Among the 1,173 treatments performed by 149 students across the three pediatric units, 364 treatments (31%) aligned with the educational curriculum. The level of alignment varied significantly based on admission quotas, the type of pediatric unit, and the type of treatment performed (p<0.05). However, gender showed no significant relationship with the level of alignment (P-value = 0.617).
Conclusion:
The overall alignment of treatments indicated that a substantial portion of the performed treatments did not comply with the educational curriculum requirements. This study revealed significant gaps between clinical performance and the educational curriculum objectives in the pediatric departments of Yazd Dental School.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum evaluation, Dental education, Evaluation, Logbook, Pediatric
نویسندگان مقاله
سمانه سالاریان | Samane Salarian
Assistant Professor of Pedodontics, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سید محمد مهدی موسوی | Seyed mohammad-mahdi Mosavi
Dentist, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
فاطمه اولیاء | Fatemeh Owlia
Associate Professor of Oral and Maxillofacial Medicine, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار بیماریهای دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1507-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات