این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۰۲-۱۲۱۷
عنوان فارسی
طراحی گام به گام یک اتاق فرار آموزشی پرستاری: تجربه ای نوین در یادگیری فرایند تیم محور احیای قلبی ریوی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
آموزش مهارتهای تیمی در احیای قلبی ریوی
از الزامات اساسی در تربیت پرستاران توانمند است. روشهای آموزشی سنتی معمولاً مشارکت فعال، یادگیری عملی و انسجام تیمی را بهطور مؤثر پوشش نمیدهند. با توجه به ظرفیت روشهای نوین مانند بازیهای آموزشی، این مقاله تجربهای نوین در طراحی و اجرای یک اتاق فرار آموزشی برای آموزش مدیریت تیمی احیای قلبی ریوی را شرح میدهد.
روش بررسی:
این پژوهش بر اساس الگوی چهار فازی
Gordillo
شامل طراحی، ساخت، اجرا و ارزشیابی انجام شد. در فاز طراحی، اهداف آموزشی با مصاحبه از خبرگان تعیین شد. در فاز ساخت، معماها با مشارکت گروه کانونی و براساس طبقهبندی بلوم و الگوریتم احیای پایه تدوین گردیدند. در فاز اجرا، بازی بهصورت آزمایشی با دانشجویان ترم ششم برگزار شد. در فاز ارزشیابی، رضایت و بازخورد شرکتکنندگان جمعآوری و تحلیل شد.
نتایج:
در این مطالعه، اهداف یادگیری احیای تیمی در سه حیطه شناختی، روانی-حرکتی و نگرشی تدوین و معماهای اتاق فرار براساس آن طراحی شد. ساختار خطی، تم بحران بیمارستان و استفاده از راهنماهای امتیازدار از ویژگیهای کلیدی بودند. اجرای آزمایشی نشان داد بازی قابل اجرا، انگیزهبخش و مؤثر در تقویت همکاری و درک کاربردی مفاهیم است.
نتیجهگیری:
طراحی گامبهگام یک اتاق فرار آموزشی با محوریت مدیریت تیمی احیای قلبی ریوی، نشان داد که این رویکرد میتواند محیطی شبیهسازیشده، تعاملی و هدفمند برای تقویت مهارتهای تصمیمگیری سریع، ارتباط مؤثر و نقشپذیری در تیم فراهم آورد. مستندسازی این تجربه، مبنایی عملی برای توسعه آموزش بازیمحور در آموزش پرستاری و تیمهای بینحرفهای ارائه میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتاق فرار آموزشی، آموزش پرستاری، یادگیری تیم محور، احیای قلبی ریوی، یادگیری مبتنی بر بازی
عنوان انگلیسی
A Step-by-Step Design of a Nursing Educational Escape Room: An Innovative Experience in Team-Based Cardiopulmonary Resuscitation Training Process
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Mastering team-based skills in cardiopulmonary resuscitation (CPR) is a critical competency for nursing students. Traditional teaching methods often fail to promote active participation, hands-on learning, and team cohesion. This study presents a novel experience in the structured design and pilot implementation of an educational escape room to improve CPR team management skills.
Method
:
This study followed Gordillo’s four-phase model: design, development, implementation, and evaluation. In the design phase, learning objectives were identified through expert interviews. In the development phase, escape room puzzles were constructed collaboratively with a focus group, aligned with Bloom’s taxonomy and adult basic life support protocols. The implementation phase involved a pilot run with sixth-semester nursing students. Finally, participants' satisfaction and feedback were collected and analyzed in the evaluation phase.
Results:
Learning objectives covered cognitive, psychomotor, and affective domains. The escape room was structured linearly, set in a hospital crisis scenario, and featured tiered hint systems with point deductions. The pilot test showed high feasibility, student engagement, and perceived effectiveness in reinforcing teamwork, clinical reasoning, and role clarity.
Conclusion:
A structured educational escape room focused on CPR team management offers an interactive, realistic, and goal-oriented environment to enhance rapid decision-making, communication, and collaborative practice. This documented approach can inform the expansion of game-based learning in nursing and interprofessional education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational escape room, nursing education, team-based learning, cardiopulmonary resuscitation, game-based learning
نویسندگان مقاله
سارا حیدری | Sara Heydari
Assistant Professor, Department of Medical Education, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم شهید صدوقی، یزد، ایران.
امیر دهقانی اشکذری | Amir Dehghani Ashkezari
MSc, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
فاطمه بخشی | Fatemeh Bakhshi
Assistant professor, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Comprehensive Research Institute for Maternal and Child Health, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده جامع سلامت مادر و کودک، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1318-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات