این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۱۸-۱۲۳۸
عنوان فارسی
تأثیر پویانمایی آموزشی بر انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس فارماکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
با پیشرفت علوم آموزشی، بهرهگیری از روشهای نوین مانند یادگیری ترکیبی و ابزارهای چندرسانهای اهمیت فزایندهای یافته است. پویانماییهای ویدیویی با سادهسازی مفاهیم پیچیده و افزایش تعامل، نقش مهمی در ارتقای انگیزه و مشارکت یادگیرندگان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پویانمایی بر انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس فارماکولوژی انجام شد.
روش بررسی:
این مطالعه نیمهتجربی بر روی
۹۳
دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفت. آموزش به دو شیوه انجام شد: در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی و در گروه مداخله از روش ترکیبی سخنرانی همراه با پویانمایی استفاده گردید. دادهها با پرسشنامههای استاندارد انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی گردآوری شد و برای تکمیل یافتهها، با
۱۰
نفر از دانشجویان گروه مداخله مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار
Stata
و آزمونهای آماری مناسب شامل تحلیل کوواریانس و تی زوجی انجام شد.
نتایج:
نتایج نشان داد میانگین نمره انگیزش یادگیری در گروه مداخله به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (
۱۱۲.۱۰
در برابر
۹۱.۲۵).
همچنین، درگیری تحصیلی در گروه مداخله افزایش چشمگیری داشت (
۷۹.۶۷
در برابر
۵۴.۳۱
؛
p<0.001
). بررسی ابعاد مختلف نیز نشان داد پویانمایی موجب بهبود توجه، خودباوری، رضایت و درگیری تحصیلی شده است.
نتیجهگیری:
استفاده از پویانمایی بهعنوان ابزاری مؤثر در آموزش فارماکولوژی، میتواند انگیزه و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی را ارتقا دهد و به بهبود کیفیت آموزش پزشکی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پویانمایی، یادگیری، درگیری تحصیلی، انگیزش، دانشجوی پزشکی، آموزش پزشکی، فارماکولوژی
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Educational Animation on Learning Motivation and Academic Engagement of Medical Students in the Pharmacology Course at Lorestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
With advances in educational sciences, the use of modern approaches such as blended learning and multimedia tools has gained increasing importance. Video animations, by simplifying complex concepts and enhancing interaction, play a significant role in promoting learners’ motivation and engagement. The present study aimed to investigate the effect of animation on learning motivation and academic engagement among medical students in the pharmacology course.
Method
:
This quasi-experimental study was conducted on 93 medical students at Lorestan University of Medical Sciences. Teaching was delivered in two ways: the control group received traditional lectures, while the intervention group was taught through a blended method combining lectures with animations. Data were collected using standardized questionnaires on learning motivation and academic engagement. In addition, semi-structured interviews were conducted with 10 students from the intervention group. Data analysis was performed using Stata software with appropriate statistical tests, including analysis of covariance and paired t-tests.
Results:
The findings revealed that the mean score of learning motivation was significantly higher in the intervention group compared to the control group (112.10 vs. 91.25). Similarly, academic engagement showed a remarkable increase in the intervention group (79.67 vs. 54.31; p<0.001). Further analysis indicated that animation improved various aspects, including attention, self-efficacy, satisfaction, and overall academic engagement.
Conclusion:
The use of animation as an effective multimedia tool in pharmacology education significantly enhances medical students’ learning motivation and academic engagement. These findings support the application of innovative technologies to improve the quality of medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Animation, Learning, Academic Engagement, Motivation, Medical Students, Medical Education, Pharmacology
نویسندگان مقاله
شیرین حسنوند | ُShirin Hasanvand
Professor, Department of Nursing, Medical Surgical Nursing, Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
استاد تمام، گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران.
الهام گودرزی | Elham Gudarzi
Student, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Health and Nutrition, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشجو، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران.
امین حسنوند | Amin Hasanvand
Associate Professor, Department of Pharmacology and Toxicology, School of Pharmacy, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشیار، گروه فارماکولوژی و سمشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1508-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات