این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۵۳-۱۲۶۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر کیفیت برنامه منتورینگ دانشجویان ارشد بر سطح اضطراب دانشجویان هوشبری در محیط آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
فرآیند آموزش بالینی به ویژه در رشتههای حساسی مانند هوشبری از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است. مطالعات نشان میدهند که روشهای سنتی آموزش بالینی با چالشهای متعددی از جمله کمبود زمان مربیان و استرس بالای دانشجویان مواجه است. در این میان، برنامههای منتورینگ بهعنوان یک راهکار مؤثر برای بهبود کیفیت آموزش و کاهش اضطراب دانشجویان مطرح شدهاند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر کیفیت برنامه منتورینگ دانشجویان ارشد بر سطح اضطراب دانشجویان هوشبری در محیط آموزش بالینی انجام شد.
روش بررسی:
این مطالعه مقطعی در سال
۱۴۰۱
روی
۵۲
دانشجوی کارشناسی هوشبری ترم
۴
و
۶
اجرا شد. برنامه منتورینگ همسال ساختاریافته با حضور
۸
منتور آموزشدیده طی شش هفته برگزار شد. ویژگیها و تعاملات منتور
–
منتی ثبت و ارزیابی شد. گردآوری داده با پرسشنامه دموگرافیک، کیفیت منتورینگ و اضطراب اشپیلبرگر انجام و تحلیل آماری با
SPSS24
صورت گرفت.
نتایج:
نتایج نشان داد مؤلفههای حمایتگری
(
0.246
p=
)، مشاوره (0.990
p=
) و تکریم (0.318
p=
) بیشترین تأثیر را در کاهش اضطراب دانشجویان داشتند. در مقابل، رفتارهای چالش برانگیز برخی منتورها با افزایش اضطراب همراه بود (0.614
p=
). میانگین اضطراب در دانشجویان زن (50.1
±
2.13) و ترم 4 (49
±
13) بالاتر از سایرین بود.
نتیجهگیری:
یافتهها حاکی از تأثیر مثبت برنامه منتورینگ دانشجویان ارشد بر کاهش اضطراب دانشجویان کارشناسی هوشبری است. با توجه به این نتایج، به نظر میرسد گسترش این برنامه به سایر مراکز آموزشی میتواند در بهبود کیفیت آموزش بالینی مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منتورینگ، اضطراب، هوشبری، آموزش بالینی
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of the Quality of the Mentoring Program for Senior Students on the Anxiety Level of Anesthesia Students in the Clinical Education Environment
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction:
Clinical education in sensitive fields like anesthesia faces numerous challenges, including instructor time constraints and high student anxiety. Mentoring programs have emerged as an effective strategy to enhance education quality and reduce student stress. This study aimed to investigate the relationship between the quality of mentoring provided by graduate students and anxiety levels of undergraduate anesthesia students in clinical settings.
Method
:
This cross
‑
sectional study, conducted in 2022, involved 52 fourth
‑
and sixth
‑
semester undergraduate anesthesia students. A structured peer
‑
mentoring program with eight trained mentors was implemented over six weeks. Mentor–mentee characteristics and interactions were recorded and evaluated. Data were collected using demographic, mentoring quality, and Spielberger Anxiety questionnaires, and analyzed with SPSS version 24.
Results:
The findings indicated that support (p=0.246), counseling (p=0.990), and respect (p=0.318) components had the most significant impact on reducing student anxiety. Conversely, challenging behaviors by some mentors were associated with increased anxiety (p=0.614). Female students (50.1±2.13) and those in semester 4 (49±13) showed higher anxiety levels.
Conclusion:
The results suggest that the mentoring program by graduate students effectively reduces anxiety among undergraduate anesthesia students. Expanding this program to other educational centers could improve the quality of clinical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mentoring, Anxiety, Anesthesia, Clinical Education
نویسندگان مقاله
مائده کردنژاد | Maedeh Kordnejad
Instructor, Department of Anesthesiology, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مربی، گروه هوشبری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نجمه زمانی | Najme Zamani
MSc student in medical surgical nursing, Nursing and Midwifery school, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران.
محمد طوسی | Mohammad Tousi
BSN, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران.
حمید یزدانی نژاد | Hamid Yazdaninejad
Lecturer, Department of Operating Room and Anesthesiology, School of Allied Medical Sciences, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
مربی، گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1433-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات