این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۶۶-۱۲۶۷

عنوان فارسی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش بین‌رشته‌ای در مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی: تجربه‌های جهانی و راهکارهای بومی‌سازی در ایران
چکیده فارسی مقاله آموزش بین‌رشته‌ای (IPE) به‌عنوان راهبردی نوین برای تقویت همکاری تیمی و حل چالش‌های پیچیده در حوزه‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی، و HSE ضروری است. این نامه به سردبیر، با بررسی تجارب جهانی و موانع بومی‌سازی در ایران، نشان می‌دهد که IPE موجب ارتقای مهارت‌های ارتباطی، درک نقش‌های حرفه‌ای (مانند اپیدمیولوژیست‌ها، پرستاران سلامت کار، و مهندسان ایمنی)، و بهبود اثربخشی اقدامات بهداشتی-ایمنی می‌شود. نمونه‌های موفق در دانشگاه‌های کانادا و اروپا، ادغام دوره‌های مشترک با استفاده از شبیه‌سازی و یادگیری مبتنی بر مسئله را تأیید می‌کنند که منجر به تقویت "مهارت‌های نرم" مانند مدیریت تعارض و کار تیمی می‌گردد. با این حال، اجرای IPE در ایران با چالش‌هایی نظیر ساختار سنتی برنامه‌های درسی، کمبود زیرساخت‌های فناوری، مقاومت فرهنگی اساتید، و فقدان منابع آموزشی بومی مواجه است.
برای بومی‌سازی اثربخش، راهکارهای پیشنهادی شامل:
بازنگری در برنامه‌های درسی جهت گنجاندن پروژه‌های بین‌رشته‌ای، توانمندسازی اساتید از طریق دوره‌های آموزشی تخصصی IPE،توسعه پلتفرم‌های دیجیتال مانند آموزش مجازی بین‌حرفه‌ای، ایجاد شبکه‌های همکاری بین دانشگاه‌ها و صنعت، تولید محتوای منطبق بر فرهنگ ایران است.
تحقق این راهکارها نیازمند تغییر نگرش سیاستگذاران و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست تا همسو با تجارب جهانی، نیروی انسانی کارآمد در حوزه OHS تربیت شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بین‌رشته‌ای، مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی، بومی‌سازی برنامه درسی

عنوان انگلیسی Challenges and Opportunities of Interprofessional Education in Occupational Health and Safety Engineering: Global Experiences and Localization Strategies for Iran
چکیده انگلیسی مقاله This letter to the editor underscores the critical role of Interprofessional Education (IPE) in enhancing collaborative practice within Occupational Health and Safety (OHS) and HSE fields. Drawing on global evidence, IPE fosters mutual respect, clarifies professional roles (e.g., industrial hygienists, occupational nurses, safety engineers), and improves problem-solving capabilities in complex workplace settings . Successful models from Canada and Europe integrate joint curricula using simulations and problem-based learning, which strengthen soft skills like conflict resolution and teamwork .
However, implementing IPE in Iran faces significant barriers, including:
Siloed academic structures and rigid curricula, Insufficient technological infrastructure for collaborative learning, Cultural resistance among faculty accustomed to traditional methods, and Scarcity of localized educational resources.
To address these challenges, localization strategies emphasize:

Curriculum reform to embed interdisciplinary projects, Faculty training in IPE methodologies, Investment in digital platforms (e.g., Virtual IPE/VIPE) , University-industry partnerships for practical training, and Culturally adapted content reflecting Iran’s socio-professional context .

Quantitative evidence on IPE’s impact remains limited, but qualitative data indicate improved student confidence and team efficacy . For Iran, aligning these strategies with policy reforms and infrastructure development is vital to harness IPE’s potential in training a versatile OHS workforce.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interdisciplinary education, occupational health and safety engineering, curriculum localization

نویسندگان مقاله وحید غریبی | Vahid Gharibi
Assistant Professor, Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Public Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1511-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت حرفه ای
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات