این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۸، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۷
عنوان فارسی
واکاوی تحلیلی ـ انتقادی دیدگاههای الهیاتی ریچارد روبنشتاین
چکیده فارسی مقاله
هولوکاست تکاپویی جدی در میان الهیدانان یهود برانگیخت و اندیشههای ریچارد روبنشتاین از نتایج چنین تکاپویی است. به اعتقاد او، پس از آشویتس باور به «خدای تاریخ» دیگر از حیث عقلانی و اخلاقی قابل دفاع نیست و تمام تئودیسههای سنتی ناپذیرفتنیاند، ازاینرو کوشید الهیات یهودی را با عنایت به واقعیتهای جهان مدرن بازسازی کند. پژوهش حاضر با روشی تحلیلی ـ انتقادی به تبیین بازتفسیرهای بنیادین روبنشتاین از مفاهیم محوری الهیات یهودی میپردازد. مطابق تحلیل نویسندگان، این بازتفسیر را میتوان حول پنج آموزه سامان داد: حضور یا غیب خدا، شرّ و تئودیسه، عهد کتابمقدسی، معنای تاریخ و امکای بقای ایمان. به اعتقاد روبنشتاین، اکنون در عصر مرگ خدا هستیم و باید در جستوجوی الهیاتی انضمامی رفت. دستگاه فکری او با تاکید بر «مرگ خدای تاریخ»، به سمت درکی طبیعتگرایانه از الوهیت، که از آن با تعبیر «هیچِ مقدس» یاد میکند، متمایل گشت. مطابق تحلیل روبنشتاین، میتوان از دو شرّ طبیعی و مدرن سخن گفت. شرّ طبیعی جزوی از جهان گشوده به روی ماست و بهناگزیر باید زندگی را با همۀ لحظات خلق و سازندگی و نیز با لحظات تخریب و زوال آن پذیرفت. شرّ مدرن نه بازگشت به بربریت که محصول مستقیم فرایندهای مدرنیته نظیر عقلانیت ابزاری، سکولاریزاسیون و مدیریت «جمعیت مازاد» است. این تحلیل از شرّ مدرن، روبنشتاین را به سمت دیدگاههای جنگطلبانهای سوق داد که واکنش سایر اندیشمندان را در پی داشت. نقدهایی از قبیل تقلیلگرایی در تحلیل مدرنیته، نادیدهگرفتن نقش عوامل انسانی در بروز وقایعی چون هولوکاست و همسو شدن با گفتمانهای اسلامهراسانه، از جمله آن نقدها میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تئودیسه،خشونتورزی،مدرنیته،مرگ خدا،هولوکاست،هیچ مقدس،
عنوان انگلیسی
An Analytical-Critical Study of Richard Rubenstein’s Theological Views
چکیده انگلیسی مقاله
The Holocaust provoked a profound theological crisis among Jewish thinkers, and Richard Rubenstein's thought emerged from this struggle. He argued that after Auschwitz, belief in «God of history» became intellectually and morally indefensible, rendering all traditional theodicies inadequate. Consequently, he attempted to reconstruct Jewish theology in light of modern realities. This study employs a critical-analytical approach to examine Rubenstein's radical reinterpretations of Jewish traditional theology. His reinterpretation centres on five key doctrines: divine presence/absence, evil and theodicy, the biblical covenant, the meaning and purpose of history, and the sustaining of faith. Rubenstein claimed we now live in the age of «death of God» and must seek an embodied theology. Accepting the «death of the historical God», his theology moves toward a naturalistic conception of divinity: «holy nothingness». Rubenstein distinguishes between natural and modern evil. Natural evil is inherent to our world-we must accept life with both its creative and destructive moments, recognising our place in this cosmic process. Modern evil, however, stems directly from modernity's processes: instrumental rationality, secularisation, and managing «surplus populations». This analysis led Rubenstein toward militant positions that suffer from methodological errors, including reductionism in his analysis of modernity, neglecting human agency in events like the Holocaust, and aligning with Islamophobic discourses
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تئودیسه,خشونتورزی,مدرنیته,مرگ خدا,هولوکاست,هیچ مقدس
نویسندگان مقاله
علیرضا مویدراد |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
میلاد اعظمی مرام |
استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_103766_80fe4830a5ded0f7af24fe1df49a3d27.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات