این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۲۳
عنوان فارسی
تحلیل تطبیقی مبانی نظری عرفان و جادو در ادیان ابراهیمی با تأکید بر عرفان اسلامی، قبالا و مسیحی
چکیده فارسی مقاله
عرفان و جادو، بهعنوان دو ساحت از تجربۀ باطنی در ادیان ابراهیمی، همپوشانیها و تمایزاتی معنادار دارند. مقالۀ حاضر به تحلیل تطبیقی مبانی نظری عرفان و جادو در سه دین بزرگ ابراهیمی، یعنی یهودیت، مسیحیت و اسلام میپردازد و تلاش دارد تا با واکاوی منابع مقدس، متون عرفانی و مواضع الهیاتی این ادیان، تمایزها و اشتراکات نظری و سلوکی میان عرفان بهمثابۀ راهی برای وصول به حقیقت، و جادو بهعنوان ابزاری برای تسلط بر طبیعت یا نیروهای ماوراء طبیعی را تبیین نماید. یافتهها نشان میدهد که مفاهیمی همچون وحدت وجود، تناظر عالم کبیر و صغیر و دوگانه خیر و شر در عالم، در هر دو حوزه نقش بنیادین ایفا میکنند. بنابرین هستی، نظام یکپارچهای است که با اثر گذاشتن بر جزئی یا لایهای از آن، در جای دیگر میتوان تصرف نمود. بهعلاوه، در هر سه سنت دینی، جادو بهطور کلی مذموم و محکوم، اما عرفان، در قالب سلوک روحانی، دروندینی و هدفمند، از جایگاهی بلند برخوردار است. با این حال، در برخی موارد مرز میان عرفان و جادو مبهم است؛ بهویژه در حوزههایی مانند کرامت، سحر حلال یا تجلیات خارقالعاده عارفان، که در نگاه بیرونی با جادو خلط میشود. این مقاله بر آن است تا با تحلیل ساختار باورهای بنیادین و نحوه مواجهه هر دین با تجربههای فراطبیعی، تصویری روشن از نسبت میان عرفان و جادو در سنتهای ابراهیمی ارائه دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرفان،جادو،ادیان ابراهیمی،کرامت،تجربه دینی،الهیات تطبیقی،
عنوان انگلیسی
Comparative Analysis of Theoretical Foundations of Mysticism and Magic in Abrahamic Religions Emphasis on Islamic Mysticism, Kabbalah, and Christianity
چکیده انگلیسی مقاله
Mysticism and magic, as two dimensions of esoteric experience within Abrahamic religions, exhibit significant convergences and distinctions. This article undertakes a comparative analysis of the theoretical foundations of mysticism and magic across the three major Abrahamic traditions—Judaism, Christianity, and Islam—aiming to elucidate their theoretical and practical convergences and distinctions through an examination of sacred sources, mystical texts, and theological stances. The findings demonstrate that concepts such as the unity of existence, the correspondence between the macrocosm and microcosm, and the duality of good and evil play foundational roles in both domains. Accordingly, being is an integrated system wherein influencing one part or layer enables intervention in another part or layer. Furthermore, across these religious traditions, magic is generally regarded as reprehensible, whereas mysticism, manifested through purposeful, inwardly oriented spiritual practices, holds an elevated status. Nevertheless, the boundary between mysticism and magic is occasionally blurred, particularly in domains such as saintly miracles (karāmāt), permissible magic (siḥr ḥalāl), or the extraordinary manifestations of mystics, which may be conflated with magic in external perceptions. By analysing the structure of foundational beliefs and each religion's engagement with supernatural experiences, this article seeks to provide a lucid depiction of the relationship between mysticism and magic within Abrahamic traditions
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عرفان,جادو,ادیان ابراهیمی,کرامت,تجربه دینی,الهیات تطبیقی
نویسندگان مقاله
زهرا ملکی |
دانشجوی دکترا، گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محمودرضا اسفندیار |
دانشیار، گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_103772_4b4396ce5b294f9e482085f684371002.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات