این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۲، شماره ۱۴۸، صفحات ۲۹-۳۶
عنوان فارسی
بررسی و نقد دیدگاه وحدت در کثرت در نگرش سنتگرایان به هنر اسلامی
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: جریان سنتگرایی در نقد مدرنتیه دست به تفسیرهایی در زمینۀ هنرهای پیش از رنسانس و هنرهای شرقی میزند. سنتگرایان در هر کدام از تمدنها، آثار هنری را با توجه به پیشفرضها و مفاهیم آن تمدن تفسیر میکنند و آثار هنر اسلامی را نیز دارای یک ویژگی مشترک و تجلیگاه وحدت در کثرت و کثرت در وحدت میدانند.
هدف پژوهش: این پژوهش درگام نخست نشان میدهد که تجلی مفهوم وحدت در کثرت در هنر اسلامی از منظر سنتگرایان چگونه است و در گام بعد بیان میکند تفسیر آثار با توجه به مفهوم وحدت در کثرت چه پیامدهایی را خواهد داشت.
روش پژوهش: روش پژوهش کنونی توصیفیتحلیلی بوده و به استناد نوشتههای سنتگرایان، در عناصری همچون اسلیمی، گنبد، آینهکاری و هندسهسازی برمبنای اعداد، مفهوم وحدت در کثرت را تفسیر میکند. این نوشته در گام بعد چهار پیشفرض اساسی سنتگرایان در باب هنر اسلامی استخراج کرده و پیامدهای آن بررسی و نقد میشود.
نتیجهگیری: تجلی دیدگاه وحدت در کثرت در هنر اسلامی مستلزم چهار پیشفرض است که عبارتند از الف) ارتباط ذاتی بین عرفان اسلامی و هنر اسلامی ب) آشنایی هنرمندان و مخاطبان با مفاهیم عرفانی ج) فراتاریخی بودن مفاهیم د) پذیرش اصالت نیت مؤلف. هر چهار پیشفرض قابل نقد هستند و شواهد تاریخی برای آنها وجود ندارد. از جمله اینکه مفهوم وحدت درکثرت در قرون نهم به بعد به صورت رسمی در محافل مطرح میشود، پس دستکم در آثار پیش از این دوره نمود آگاهانه این مفهوم از جانب هنرمندان و مخاطبان چندان قابل اتکا نیست. مگر اینکه وحدت در کثرت را فرا تاریخی بدانیم. مدعای فراتاریخی بودن تناقضی را پیش خواهد کشید، چرا که در صورت فراتاریخی بودن یک مفهوم، تجلی آن از انحصار هنر اسلامی خارج میشود. در واقع، این مفهوم در هر فرهنگ و دورهای نمود مییابد. درواقع ویژگی بنیادین و حس وحدت در هنر اسلامی تعارض شناختی به بار میآورد و عامل جدایی هنر اسلامی از هنر غیرأسلامی را از بین میبرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنتگرایان،وحدت در کثرت،هنر اسلامی،
عنوان انگلیسی
Analysis and Critique of Unity in Divinity in the Traditionalist Attitude to Islamic Art
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: The traditionalist movement in the critique of modernity makes interpretations in the field of pre-Renaissance and Eastern arts. Traditionalists in each civilization interpret artworks according to the assumptions and that civilization› concept; they also consider Islamic artworks to have a standard feature, manifesting unity in divinity and divinity in unity.
Research objective: In the first step, this research demonstrates how Islamic art embodies the concept of unity in divinity from a traditionalist perspective. In the next step, it outlines the consequences that interpreting works according to the concept of unity in divinity will have.
Research method: The research is descriptive-analytical, drawing on traditional writings to interpret the concept of unity in divinity through elements such as Islamic motifs, domes, mirror work, and geometry, utilizing numerical patterns. This article extracts the basic assumptions of four traditionalists regarding Islamic art and examines and critiques their consequences.
Conclusion: The manifestation of unity in divinity›s view in Islamic art requires four assumptions, which are: a) the inherent connection between Islamic Sufism and Islamic art, b) the artists and audiences› familiarity with Sufism, c) the transhistoricity of the concepts d) the acceptance of the originality of the author›s intention. All four assumptions are subject to criticism, and there is no historical evidence for them. For example, the concept of unity in divinity became prevalent from the 14th century onwards; therefore, the conscious manifestation of this concept in works by artists and audiences prior to this period is not very reliable. Unless we consider unity in divinity to be transhistorical, the claim of transhistoricality presents a contradiction because if a concept is transhistorical, its manifestation is beyond the Islamic arts› monopoly. Every culture and period can manifest the concept. The fundamental characteristic and unity sense in Islamic art create cognitive conflict and eliminate the separation factor between Islamic art and non-Islamic art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنتگرایان,وحدت در کثرت,هنر اسلامی
نویسندگان مقاله
حسین قنبری احمدآباد |
گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهایزیبا، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_224241_4eeb068e3aa11d21f0e25965ff19a848.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات