این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۲، شماره ۱۴۸، صفحات ۴۹-۶۴
عنوان فارسی
بررسی عوامل تقویت تخیل و مواجهۀ فعال مخاطب در گرافیک متحرک
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: امروزه رسانهها به یکی از مهمترین ابزارهای انتقال افکار و اطلاعات تبدیل شدهاند. رسانههای هنری جدید، با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته و هنرهای تعاملی، زبان تصویری نوینی را ارائه میدهند. در این میان، گرافیک متحرک بهعنوان هنری چندرسانهای، با ترکیب تصویر، نوشتار، صدا و حرکت، نقش بسزایی در ایجاد تجربیات زیباییشناسانۀ متفاوت برای مخاطبین دارد. با این حال، چگونگی طراحی آثار گرافیک متحرک به نحوی که فراتر از صرف انتقال پیام، به تقویت فعالانه تخیل مخاطب منجر شود و او را از مواجهۀ منفعلانه خارج سازد، همچنان نیازمند بررسی عمیقتری است. این خلأ پژوهشی، اهمیت شناسایی مؤلفههایی را برجسته میکند که میتوانند تجربۀهنری مخاطب را غنیتر کرده و به مواجهۀ فعال او با اثر بینجامند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است، عوامل مؤثر تقویت تخیل و مواجهۀ فعال مخاطب در گرافیک متحرک کدامند؟
هدف پژوهش: شناسایی ویژگیهای گرافیک متحرک مبتنیبر تقویت تخیل و ارائۀ الگویی مناسب برای سازندگان این آثار بهمنظور مواجهۀ فعال مخاطب.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، ترکیبی بنیادی-کاربردی است و از منظر ماهیت، بهصورت کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل متخصصان حوزۀ هنرهای تجسمی و افرادی است که تجربۀ مواجهه با آثار گرافیک متحرک داشتهاند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهند که مؤلفههای اصلی برانگیختن تخیل مخاطب در آثار گرافیک متحرک شامل ارتباط با واقعیت، ایجاد شوک و غافلگیری، نسبت دادن ویژگیهای انسانی به عناصر، ایجاد سؤال و حس کنجکاوی، استفاده از تکنیکهای بصری، انسجام در ارکان اثر، رویکرد مینیمالیستی و تأثیرگذاری موسیقی و افکتهای صوتی است. این مؤلفهها میتوانند به تولیدکنندگان آثار گرافیک متحرک کمک کنند تا با اثر خود موجب ارتقاء تخیل و تجربه زیباییشناختی و در نتیجه مواجهۀ فعال مخاطب با اثر شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گرافیک متحرک،مخاطب،تخیل،تجریه زیبایی شناختی،
عنوان انگلیسی
An Investigation of the Factors of Enhancing Imagination and Active Audience Engagement in Motion Graphics
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Nowadays, the media have been one of the most significant tools for conveying ideas and information. With the far-fetched technological developments, the emergence of new artistic media with interactive potential offers a new and dynamic visual language for communication and expression. Motion graphics, a multimedia art image, plays a pivotal role in rendering different aesthetic experiences for the audience by blending texts, sounds, and movements. However, a deeper investigation is required to know how motion graphics artwork should be designed to stimulate the audience’s imagination actively and prevent them from being passive. This research gap highlights the importance of identifying components that can enrich the audience’s aesthetic experience and encourage them to actively interact with the artwork. This study seeks to address the following question: What factors effectively contribute to reinforcing the audience’s imagination and active exposure in animated graphics?
Research objective: This study attempts to identify the characteristics of motion graphics based on enhancing the imagination and providing a suitable model for the creators of these works in order to actively expose the audience.
Research method: This research is fundamental and applied in terms of purpose. It employed a qualitative phenomenological approach. Data was collected through literature review and field studies, then analyzed using coding. The research samples were people who had experience with motion graphics works, as well as experts in the field of visual arts.
Conclusion: Research findings show that the main components of evoking the audience’s imagination in motion graphics works included connection with reality, eliciting shock and surprise in the audience, attributing human characteristics, breathing life into basic elements of the visual arts and attributing human characteristics, raising questions in the audience’s minds, using visual techniques such as combination, transformation, and elimination, the principle of integrity and coherence in all elements, a minimalist approach, the impact of music and sound effects. These components can help producers of motion graphics to stimulate the audience’s imagination and enrich their aesthetic experience, thereby encouraging them to actively interact with the artwork.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گرافیک متحرک,مخاطب,تخیل,تجریه زیبایی شناختی
نویسندگان مقاله
مهدی عطاریان |
گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سید رضا حسینی |
گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_226521_cab3d09eaae6fe1a7f01fd3aa33789af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات