این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۸، صفحات ۷۹-۸۴

عنوان فارسی نقد آرای سنت‌‌گرایان در باب خوشنویسی اسلامی
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: آراء و استنتاج‌‌های سنت‌‌گرایان دربارۀ هنر و معماری اسلامی اغلب بدون توجه به نمونه‌ها و مستندات تاریخی، مورد استناد واقع شده است. دربارۀ خوشنویسی نیز که از دیدگاه سنت‌گرایان شریف‌ترین و ممتازترین هنر اسلامی به شمار می‌آید، چنین بوده و بدون اعتبارسنجی تاریخی، آرای آنان توسط پژوهشگران به کار گرفته شده است. 
هدف پژوهش: این نقد به‌دنبال پاسخ به این پرسش است که نسبت آرای سنت‌گرایان در باب خوشنویسی اسلامی با سیرتاریخ تحول و تطور مکتوب و نمونه‌های موجود این صناعت چگونه است؟ 
نتیجه‌گیری: با تطبیق آرای سنت‌‌گرایان به‌ویژه سیدحسین نصر در باب خوشنویسی سنتی اسلامی و منابع مکتوب تاریخی و نمونه‌های موجود، آشکار شد، نظرات سنت‌‌گرایان در باب خوشنویسی و تذهیب در مواردی با آنچه در تاریخ این فن ذکر شده است، قابل تطبیق نیست. به‌نظر می‌رسد برخی از این مطالب با بیان کلی و رمزگونه (مفاهیم تجریدی)، بیشتر به‌منظور اعتباربخشی جایگاه و اهمیت خوشنویسی به‌عنوان نقطۀ تحول سنت گفتاری به
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد آرای سنت‌گرایان،خوشنویسی اسلامی،هنر اسلامی،تذهیب،

عنوان انگلیسی A Critique of Traditionalist Views on Islamic Calligraphy
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: The opinions and conclusions of traditionalists regarding Islamic art and architecture are often cited without adequate references to historical examples and documentation. Calligraphy, considered by traditionalists as the most noble and distinguished form of Islamic art, has similarly been accepted and applied by researchers without historical verification. 
Research objective: This critique examines how traditionalist views, especially those of Seyyed Hossein Nasr, align with the historical development and surviving examples of Islamic calligraphy and illumination (Tezhib). It argues that in many cases, these views conflict with the documented history of the art.
Conclusion: It seems that some of these perspectives, conveyed in generalized and symbolic (abstract) language, aim more at legitimizing the spiritual and civilizational role of calligraphy as the turning point from oral tradition to written revolution in Islamic civilization, rather than reflecting historical accuracy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نقد آرای سنت‌گرایان,خوشنویسی اسلامی,هنر اسلامی,تذهیب

نویسندگان مقاله حجت الله امانی |
گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.bagh-sj.com/article_226962_5fcda18242373bc25f2f1532d252f92e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات