این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۸
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی پیامدهای اجتماعی آموزش سواد مالی به کودکان: مطالعه موردی یک بازارچه دانشآموزی
چکیده فارسی مقاله
استقبال مدارس از آموزش سواد مالی بهشکل روزافزونی در حال گسترش است؛ یکسویه و خوشبینانهبودن تحلیلهای موجود نسبت به این امر، نیاز به مطالعه انتقادی درباره پیامدهای اجتماعی اقدامات مذکور را ضرورت میبخشد. بدینترتیب پژوهش حاضر در پی مطالعه پیامدهای اجتماعی برگزاری بازارچه بهویژه بر کودکان است.
چارچوب مفهومی پژوهش مبتنی بر نظریات اقتصاداخلاقی (پولانی و گرانووتر) مبنی بر پیوند کنشهای اقتصادی و هنجارهای اجتماعی و نیز اهمیت برنامه درسی پنهان (به ویژه در نگرش اپل) مندرج در مجموعه آموزشها ازجمله سواد مالی است.
روش پژوهش از نوع «مطالعه موردی بوده و بهصورت کیفی و میدانی انجام شده است؛ موضوع مورد مطالعه، یک بازارچه دانشآموزی در دبستانی غیردولتی در تهران بوده که دادههای آن در یک مطالعه طولی به مدت 8 ماه ازطریق مشاهده مشارکتی گردآوری شده است.
یافتههای پژوهش حاکی از تغییر رفتارهای دانشآموزان است که مهمترین آن تبعیت از منطق بازار، تلاش برای فرار از پرداخت اجارهبها و شیوع اقدامات فریبکارانه در میان آنان بوده است.
براساس نتایج پژوهش، آموزش سواد مالی ازطریق برگزاری بازارچه (بدون ملاحظات اجتماعی)، حاوی برنامه درسی پنهانی است که ارزشهایی مغایر با ارزشهای حاکم بر نظام آموزش را تقویت میکند و تعاملات اقتصادی در فضای رقابتی بازارچهها، به تضعیف هنجارهای اجتماعی دامن میزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل انتقادی،مدرسه،سواد مالی،برنامه درسی پنهان،حکشدگی،
عنوان انگلیسی
A Critical Analysis of the Social Impacts of Financial Literacy Education for Children: A Case Study of a Student Market
چکیده انگلیسی مقاله
The adoption of financial literacy education in schools is increasingly expanding. The one-sided and optimistic analyses surrounding this trend highlight the need for a critical study of its social consequences. Therefore, this research aims to examine the social consequences of holding school markets, particularly focusing on children.
The conceptual framework of the study is based on economic ethics theories (Polanyi and Granovetter), which emphasize the connection between economic actions and social norms, as well as the importance of the hidden curriculum (especially in Apple’s perspective) within the set of educational content, including financial literacy.
The research is a qualitative, field-based case study, focusing on a student-run market in a private elementary school in Tehran. Data was collected over an 8-month longitudinal study through participant observation.
The findings indicate behavioral changes among students, with the most significant being adherence to market logic, efforts to avoid paying rent, and the spread of deceptive practices among them.
Based on the results, financial literacy education through market-based activities (without social considerations) carries a hidden curriculum that reinforces values contrary to those upheld by the education system. Moreover, economic interactions within the competitive market environment exacerbate the weakening of social norms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل انتقادی,مدرسه,سواد مالی,برنامه درسی پنهان,حکشدگی
نویسندگان مقاله
سمانه تاجور |
دانش آموخته برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا
یاسر باقری |
هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_103863_36126f320dece45b67c584ebe67090bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات