این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۴
عنوان فارسی
مطالعهی سبک الگوهای ارتباطی خانواده و نحوه هویتیابی نوجوانان در خانواده
چکیده فارسی مقاله
نخستین پایگاه اجتماعی در تمام مراحل رشد به ویژه درسالهای نوجوانی، که نقش مهمی را درتنظیم افکار،احساس و رفتار نوجوان ایفا میکند،خانواده میباشد ، از سوی دیگر پدیدهی نوجوانی با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان ازخود میپرسد«من کیستم؟» این پرسش را که چندسال ادامه خواهدیافت «جست وجوی هویت» مینامند.رشد هویت شامل فرایندی است که در طی ان افراد به بررسی جنبههای مختلف زندگی پرداخته میشود به منظور درک تجربه زیسته دختران نوجوان از سبک الگوهای ارتباطی خانواده ونحوه هویتیابی آنان، دراین پژوهش روش کیفی بارویکرد پدیدارشناسی انتخاب شد جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر دوره متوسطه دومدرسن 19و20سالگی بود.به جهت تجزیه وتحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها به تولید4 مضمون اصلی و13مضمون فرعی منجر شد. مضمونهای اصلی شامل استقلال داشتن نوجوان،همدلی خانواده با نوجوان،توجه بی قید وشرط به نوجوان و مهارت اجتماعی نوجوان بود، والدین با فراهم نمودن یک فضای باز و آزاد و تغییرات مثبتی در کیفیت ارتباطات خود باعث میشوند فرزندان بتوانند آزادانه نظرات، تمایلات، پیشنهادات و انتقادات خود را بیان نمایند. ایجاد ارتباطات خوب، گسترده و مؤثر با فرزندان، ایجاد فرصت برای ابراز نظر و بیان احساسات، تشویق و ترغیب فرزندان به سخن گفتن و ابراز نظر کردن، پذیرش اشتباهات و لغزشهای احتمالی نوجوان، احترام گذاشتن به افکار و باورهای فرزندان، استفاده از نظرها و پیشنهادهای آنها در تصمیمگیریهای خانوادگی و به رسمیت شناختن آزادیهای معقول آنها از جمله موارد و اقدامات مؤثری است که میتواند مفید واقع شده و نهایتاً منجر به کسب هویت موفق میشود
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،نوجوان&،quot،،&،quot،هویت یابی&،quot،،&،quot،خانواده&،quot،،&،quot،هویت نوجوان&،quot،،&،quot،نقش خانواده&،quot،،
عنوان انگلیسی
Studying the style of family communication patterns and how teenagers identify in the family
چکیده انگلیسی مقاله
The family is the social base in all stages of development, especially in the teenage years, which plays an important role in regulating teenagers' thoughts, feelings, and behavior. On the other hand, adolescence is associated with the basic question that a teenager asks himself, "Who am I?" This question, which will continue for several years, is called "the search for identity" To understand the lived experience of girls from the style of family communication patterns and their way of identifying, the qualitative method with a phenomenological approach was chosen in this research. The statistical population included all female students of the second secondary school at the ages of 19 and 20. Claysey's method was used to analyze the data. Data analysis resulted in the generation of 4 main themes and 13 sub-themes. The main themes included adolescent independence, family empathy with the adolescent, unconditional attention to the adolescent, and adolescent social skills. By providing open and free space and positive changes in the quality of their communication, parents make their children able to freely express their opinions, desires, suggestions and criticisms. Establishing good, extensive, and effective communication with children, creating opportunities to express opinions and feelings, encouraging and persuading children to speak and express opinions, accepting possible mistakes and slips of teenagers, respecting children's thoughts and beliefs, using opinions and Their suggestions in making family decisions and accreditation their reasonable freedoms are among the effective cases and actions that can be useful and ultimately lead to a successful identity acquisition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,نوجوان&,quot,,&,quot,هویت یابی&,quot,,&,quot,خانواده&,quot,,&,quot,هویت نوجوان&,quot,,&,quot,نقش خانواده&,quot
نویسندگان مقاله
زهرا امان اللهی |
استادیار گروه مشاوره دانشگاه الزهرا، تهران،ایران
مریم کاکاوندی چقاسفید |
دکترا مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
فاطمه زهرا حسینی |
گروه مشاوره دانشکده مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_103867_5802b5c207218e1f0f3604fb5ca02929.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات