این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۵۲-۷۶
عنوان فارسی
ارزیابی مشارکت مردم در تهیه طرح هادی روستایی (مطالعه موردی: شهرستان دهگلان، روستاهای دهستان ئیلاق جنوبی)
چکیده فارسی مقاله
امروزه طرح های هادی روستایی به دلیل اعمال راهبرد بالا به پایین و تمرکزگرا نتوانسته اند پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه روستایی باشند و روشهای مشارکتی به عنوان پاسخی ریشه ای به رویکردهای بالا به پایین در برنامه ریزیها شکل گرفته است. از این رو، هدف از این پژوهش، ارزیابی مشارکت مردم در تهیه طرح هادی از طریق رویکرد مشارکتی و مقایسه آن با تجارب قبلی طرح هادی است تا در نهایت با نتایج حاصل از قیاس صورت گرفته، بتوان جهت زمینه سازی برای ایجاد شرح خدمات جدید در بستر تهیه طرحهای هادی روستایی از طریق مشارکت مردم محلی دست پیدا کرد. روش شناسی این پژوهش، از نوع ترکیبی یا آمیخته است. داده های مورد نیاز به صورت اسنادی و پیمایش میدانی با تشکیل کارگاههای مشارکتی گردآوری شدند. جامعه آماری شامل 20 روستای دهستان ئیلاق جنوبی تابع بخش بلبان آباد واقع در شهرستان دهگلان است که از این تعداد، 9 روستا که دارای طرح هادی بودند در قالب 5 گروه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تحلیل فرضیات در قالب نرم افزار
SPSS
از آزمون های
ANOVA
،
Tukey
و
T
برای دو گروه وابسته و نرم افزار
ArcGIS
استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر پاسخگویان، شاخص فنی _ کالبدی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین وضع موجود شاخصهای ارزیابی مشارکت مردم در تهیه طرحهای هادی روستایی نسبت به میزان اهمیتی که برای آن در نظر گرفته شده، از وضعیت پایینتر از حد متوسط برخوردار بوده و در وضعیت ناپایدار ارزیابی شده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی کالبدی پایدار،طرح هادی روستایی،رویکرد مشارکتی،دهستان ئیلاق جنوبی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of people's participation in the preparation of the rural guide plan (Case Study: Dehgolan County, Eilagh Southern District Villages)
چکیده انگلیسی مقاله
Currently, the strategies implemented for rural guidance have failed to adequately address the fundamental requirements of rural communities, primarily due to the reliance on top-down, centralized methodologies; consequently, participatory approaches have emerged as a critical countermeasure to these hierarchical planning paradigms. Consequently, the primary objective of this research is to assess the engagement of individuals in the formulation of guide plans utilizing a participatory approach and to juxtapose this with prior experiences related to guide plan development, with the ultimate aim of utilizing the findings from this comparative analysis to establish a foundational framework for the development of a novel service description within the scope of preparing rural guide plans through the involvement of local populations. The methodological framework employed in this research is characterized as mixed-methods. The requisite data were procured through the compilation of documents and field surveys conducted via the establishment of collaborative workshops. The statistical population encompasses 20 villages situated within the Eilagh Southern District subset of Bolban Abad Division, located in Dehgolan city, of which 9 villages possessing guide plans were systematically selected as samples organized into 5 groups. To scrutinize the hypotheses, the SPSS software was employed, utilizing ANOVA, Tukey, and T tests for the analysis of two dependent groups, alongside ArcGIS software. The findings indicated that, as per the respondents, the physical-technical index is regarded as paramount. Furthermore, the current assessment of indicators related to public participation in the formulation of rural guide plans, when compared to its significance, is perceived to be below the average threshold and has been appraised as existing in an unstable condition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهریزی کالبدی پایدار,طرح هادی روستایی,رویکرد مشارکتی,دهستان ئیلاق جنوبی
نویسندگان مقاله
فردین شیری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
مهدی پورطاهری |
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
عبدالرضا رکن الدین افتخاری |
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://hsmsp.modares.ac.ir/article_14762_5b484cba2a4134105ef05b31e036ea0b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات