این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۵۶-۸۵
عنوان فارسی
ارزیابی قابلیت های رقابت پذیری شهرسنقر با تاکید بر برندسازی شهری و خلق فرصت های سرمایه گذاری
چکیده فارسی مقاله
رقابتپذیری و برندسازی مقصد یک مقولۀ تحقیقاتی نسبتاً جدید در ادبیات برنامهریزی شهری و منطقهای است
؛ هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ظرفیتهای رقابتپذیری و برندسازی شهر سنقر بهعنوان مقصدی با قابلیتهای فراوان رقابتپذیری است.
این تحقیق در زمرۀ پژوهشهای تحلیلی ـ کاربردی است. در مرحلۀ اول با توزیع پرسشنامه در میان شهروندان سنقر با حجم نمونۀ 382 نفر به بررسی ظرفیتهای رقابتپذیری این مقصد پرداخته شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 برای کل پرسشنامه و برای همۀ شاخصها تأیید شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و بهرهگیری از نرمافزار ایموس مشخص شد که بُعد اقتصادی دارای بیشترین همبستگی با شاخص رقابتپذیری شهر سنقر است. همچنین در سطح شاخصها، شاخصهای فرهنگ و هویت، کشاورزی، حمل و نقل و بومگردی و جاذبههای طبیعی به ترتیب بیشترین همبستگی با ابعاد فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، کالبدی محیطی و زیرساختی را دارند. در مرحلۀ بعدی پس از ارائۀ نتایج به جامعۀ خبرگان، هفت برند اصلی برای شهر سنقر تعیین شد که در سه بعد فرهنگی، اقتصادی و گردشگری دستهبندی شدند.سپس این گزینهها مجدداً در قالب پرسشنامۀ مقایسات زوجی جهت اولویتبندی گزینهها با استفاده از روش
ANP
، دستهبندی و در میان بیست نفر از خبرگان توزیع شد. نتایج این مرحله نشان داد که معیار اقتصادی بهعنوان مهمترین معیار برای برندسازی شهر سنقر مطرح است. همچنین گزینۀ «شهر گلهای آفتابگردان» بهعنوان برند اصلی شهر سنقر و برند اصلی در بُعد اقتصادی مطرح است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابت پذیری شهری،شهر سنقر،برندسازی شهری،بازاریابی مقصد،سرمایه گذاری،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the competitiveness capacities of Songhor City with emphasis on city branding and creation of investment opportunities
چکیده انگلیسی مقاله
Competitiveness and branding are relatively new research approaches in the urban and regional planning literature. The purpose of this research is to identify the competitiveness and branding Capabilities of Songhor city as a destination with
competitive capabilities
. This is analytical-applied research. In the first stage, by distributing a questionnaire among the citizens of Songhor with a sample size of 382 people, the competitive capacities of this destination were examined. The reliability of the questionnaire was confirmed with Cronbach's alpha coefficient above 0.7 for the entire questionnaire and for all indicators. Then, using "confirmatory factor analysis" and "amos" software, it was determined that the "economic dimension" has the highest correlation with the competitiveness index of Songhor city.
Also, at the level of indicators, "culture and identity", "agriculture", "transportation" and "ecotourism and natural attractions" have had the highest correlation with the dimensions of "social culture", "economic", "environmental physical" and "infrastructure" respectively. In the next step, after presenting the results to the expert community, 7 options were determined for the city, which was categorized in three dimensions: "cultural", "economic" and "tourism". Then these options were categorized again in the form of a paired comparison questionnaire for prioritizing the options using the "ANP" method and distributed among 20 experts. The results of this stage showed that the "economic" criterion is considered the most important one for Songhor city branding. Also, the option of "Sunflowers City" is considered the "main brand" of this city
with regard to its
"economic" dimension.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رقابت پذیری شهری,شهر سنقر,برندسازی شهری,بازاریابی مقصد,سرمایه گذاری
نویسندگان مقاله
امیرمحمد امجدیان |
کارشناسی ارشد،گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
علی اکبر سالاری پور |
استادیارگروه شهرسازی دانشکده معماری و هنر ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://hsmsp.modares.ac.ir/article_14729_1635fea6db601aff4a3c81c9037f18dd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات