این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
برنامه ریزی و آمایش فضا، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۶۰

عنوان فارسی تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر عمل‌کرد آژانس‌های مسافرت هوایی در ایران
چکیده فارسی مقاله دفترهای آژانسهای مسافرت هوایی، یکی از زیرساخت‌های اساسی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شوند و میزان عمل‌کرد آنها بیانگر وضعیت توسعه گردشگری و خدمات وابسته به آن در هر جامعه است. بر این اساس، در پژوهش حاضر به تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر عمل‌کرد دفترهای مورد مطالعه در ایران می‌پردازیم. اهداف ما در پژوهش، علاوه بر تعیین عوامل مؤثر بر عمل‌کرد آژانس‌ها، ارزیابی درجه گسترش عمل‌کرد آنها در استان‌های کشور و اولویت‌بندی عاملها برای متعادل‌تر شدن منافع حاصل از عمل‌کرد آژانس‌هاست. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و تحقیق با استفاده از الگوهای تحلیل عاملی، ضریب توزیع، تحلیل خوشه‌ای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی و با به‌کارگیری نرم‌افزارهای SPSS و Arc view صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از 51 نماگر اولیه، 32 نماگر انتخابی- که به شش عامل معنادار کاهش یافته‌اند و در‌مجموع، 15/66 درصد واریانس جامعه را تبیین میکند، بر عمل‌کرد آژانس‌های هوایی کشور مؤثر هستند. به‌لحاظ توسعه عمل‌کردی آژانس‌ها، استان تهران در سطح بالا (عمل‌کرد مطلوب)، هشت استان در سطح دوم (عمل‌کرد نیمه‌مطلوب به بالا)، یازده استان در سطح سوم (عمل‌کرد نیمه‌مطلوب به پایین) و ده استان در پایین‌ترین سطح (عمل‌کرد نامطلوب) قرار دارند. برای بهبود عمل‌کرد آژانس‌ها، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، نقش عامل کارکردی- نهادی را مؤثرتر از دیگر عامل‌ها پیش‌گویی میکند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کردی،گردشگری،استان&،amp not،های ایران،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کردی,گردشگری,استان&,amp not,های ایران

نویسندگان مقاله حمیدرضا وارثی |


حمیدرضا رخشانی نسب |


مسعود تقوایی |



نشانی اینترنتی https://hsmsp.modares.ac.ir/article_14284_02d28007e2efd7a4604545aefaad4de8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات