این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۱۱
عنوان فارسی
ارزیابی ژئومورفولوژیکی بخشی از مسیر راه تبریزـ مرند در گردنه پیام در شمال غرب ایران
چکیده فارسی مقاله
جاده تبریزـ مرند، در بخشی از مسیر خود با عبور از گردنه استراتژیک پیام، جلگه صوفیان و تبریز را به دشت مرند ارتباط میدهد. در این مسیر، جاده از زمینهایی عبور میکند که ارتفاع زیاد، گسترش نهشتههای سطحی کواترنر، دامنههای ناپایدار و فعالیت فرایندهای ژئومورفولوژیکی متعدد از ویژگیهای آن است. علاوه بر این، وقوع سیلابها و روانههای خردهسنگی، حرکات تودهای، وجود گسلهای فعال، فرسایش قهقرایی و عملکرد نادرست انسان در بهرهبرداری از امکانات منطقه، اجرای طرحهای عمرانی از قبیل راهسازی را با مشکلاتی مواجه ساخته است. شناسایی دقیق مسیر و ارزیابی ژئومورفولوژیکی آن، بررسی آثار ژئومورفیکی ایجاد خطوط ارتباطی و شناسایی مخاطرات طبیعی ناشی از عوامل ژئومورفولوژیکی، اهداف این تحقیق را شامل میشوند. این تحقیق اهمیت توجه به فرایندهای ژئومورفولوژیکی را در مهندسی راهسازی و همچنین برنامهریزیهای آمایش سرزمین در مناطق مشابه، تبیین میکند و بر توانایی و نقش دادههای ژئومورفولوژیکی در طراحی راههای ارتباطی تأکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شمال غرب ایران،ژئومورفولوژی مهندسی،راهسازی،گردنه پیام،راه تبریزـ مرند،
عنوان انگلیسی
A Geomorphological Assessment of a Part of Tabriz Ù Marand Roadline in Payam Pass (Northwest of Iran)
چکیده انگلیسی مقاله
TabrizـMarand road is a remarkable strategic road which provides a surface link between the lowlands of Tabriz and Marand plains. This is achieved by a crossing of the Payam pass. The study area is characterised by high mountains, Quaternary sediment deposits, slope instability and active geomorphologic processes. The problems for road construction and other improvement activities have been compounded by floods, debris flows, mass wastings, tectonic activity, retrogressive erosion and human incorrect repairs. This paper is mainly concerned with investigation and evaluation of geomorphologic problems, geomorphic effects of roadline construction and other engineering activities, and environmental hazards resulting from geomorphological factores. This survey clearly reveals the importance of a good appreciation of geomorphological processes to road construction in high mountains. It also indicates the potential for geomorphological inputs to road and highway design.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شمال غرب ایران,ژئومورفولوژی مهندسی,راهسازی,گردنه پیام,راه تبریزـ مرند
نویسندگان مقاله
داود مختاری |
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://hsmsp.modares.ac.ir/article_14384_2259a6dbe4e75b5bd059c7a80806d896.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات