این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۸۷، صفحات ۵۲-۷۴

عنوان فارسی مداخلات مبتنی بر واقعیت‌افزوده در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُُتیسم: مطالعه مروری نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور نظام مند کارایی مداخلات مبتنی بر واقعیت افزوده در بهود مهارت های
اجتما عی کودکان با ا ختلال ط یف اُُتیسم انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر مروری نظام مند بود. مقاله های چاپ شده از سال 2010 تا 2023 در پایگاه های خارجی
پروکوئست، ساینس- دایرکت، گوگل اسکولار، پاب مد و اسپیرنگر با کلیدواژه های فناوری واقعیت افزوده، مداخلات مبتنی
بر فناوری واقعیت افزوده )با و بدون استفاده از داستان های اجتماعی، الگوبرداری ویدئویی، پکس و مبتنی بر بازی(، برنامه
آموزشی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده، عینک واقعیت افزوده، کودکان با اختلال طیف اُُتیسم )عملکرد بالا، عملکرد
پایین(، کودکان با اختلال آسپرگر و مهارت های اجتماعی ) کلامی یا غیرکلامی( مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا با استفاده
از سیاهه پریزما 88 مقاله مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 17 مقاله که منطبق با هدف پژوهش و ملاک های
پژوهش بودند، استخراج شدند. در پژوهش حاضر، با مرور پژوهش های منتشرشده در زمینه کارایی مداخلات مبتنی بر
واقعیت افزوده در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُُتیسم به دنبال یافتن پاسخ به 7 پرسش اساسی
بودیم.
یافته ها: بررسی های انجام شده نشان داد، مطالعات با طرح های تک آزمودنی بیشترین فراوانی را در بین انواع
مطالعات داشتند؛ بیشترین مطالعات محدودیت جنسیتی نداشت؛ مداخله مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در گروه سنی
مختلف بین 6 تا 16 سالگی انجام گرفته بود. استفاده از تلفن همراه بیشترین فراوانی را در فناوری به کار برده شده برای
مداخله مبتنی بر واقعیت افزوده داشت؛ از بین مطالعات بررسی شده، 1 مطالعه تأثیر سیستم ردیابی اسکلتی با استفاده
از واقعیت افزوده ) 6درصد(، 3 مطالعه تأثیر استفاده از واقعیت افزوده مبتنی بر عینک هوشمند ) 17 درصد(، 2 مطالعه
تأثیر استفاده از واقعیت افزوده مبتنی بر پکس ) 11 درصد(، 1 مطالعه تأثیر مدل سازی چهره مبتنی بر واقعیت افزوده
) 6درصد( و 1 مطالعه تأثیر همزمان استفاده از کتاب داستان و مدل سازی ویدیویی مبتنی بر واقعیت افزوده ) 6 درصد(
در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُُتیسم پرداخته بودند و 9 مطالعه ) 53 درصد( اثربخشی استفاده
از واقعیت افزوده بدون ابزار کمکی در افزایش مهارت های اجتماعی این کودکان را بررسی کرده بودند؛ نحوه ارائه مداخله
مبتنی بر واقعیت افزوده به شیوه انفرادی بیشترین فراوانی را در بین انواع مطالعات داشت و همه مطالعات بررسی شده،
یعنی 17 مطالعه ) 100 درصد( نشان دهنده اثربخشی مثبت و معنادار مداخله مبتنی بر واقعیت افزوده در بهبود مهارت های
اجتما عی و مؤلفه های مهارت های اجتما عی ا فراد با ا ختلال ط یف اُُتیسم بود.
نتیجه گیری: براساس یافته ها، تدوین و طراحی مداخلات مبتنی بر فناوری در ارتقای مهارت های اجتماعی، شناختی،
هیجا نی و ارتبا طی برای کودکان با ا ختلال ط یف اُُتیسم ضرورت دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژ‌ه‌های کلیدی، اختلال طیف اُُتیسم، مروری نظام‌مند، مهارت‎های اجتماعی، واقعیت افزوده

عنوان انگلیسی Effectiveness of augmented reality-based interventions in improving social skills of children with autism spectrum disorder: a systematic review
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: The present study was conducted with the aim of systematically reviewing the
effectiveness of augmented reality-based interventions in improving the social skills of children with autism
spectrum disorder.
Method: The method of the present study was a systematic review. Articles published from 2010 to 2023 in
ProQuest, Science-Direct, Google Scholar, PubMed, and Springer databases with the keywords of augmented
reality technology, interventions based on augmented reality technology (with and without using social stories,
video modeling, PES and game-based), educational program based on augmented reality technology,
augmented reality glasses, children with autism spectrum disorder (high functioning, low functioning), children
with Asperger's disorder and Social skills (verbal or non-verbal) were investigated. At first, 88 articles were
examined, from which 17 articles were extracted that were in accordance with the purpose of the research and
the criteria of the research. In the present study, by reviewing the published research on the effectiveness of
augmented reality-based interventions in improving the social skills of children with autism spectrum disorder,
we sought to find answers to 7 basic questions.
Findings: The investigations showed that studies with single-subject designs were the most frequent among
all types of studies; Most studies had no gender restrictions; The intervention based on augmented reality
technology has been carried out in different age groups between 6 and 16 years old. The use of mobile phones
was the most frequent in the technology used for augmented reality-based intervention; Among the reviewed
studies, 1 study on the effect of skeletal tracking system using augmented reality (6%), 3 studies on the effect
of using augmented reality based on smart glasses (17%), 2 studies on the effect of using augmented reality
based on pecs (11 percent), 1 study on the effect of face modeling based on augmented reality (6 percent) and
1 study on the simultaneous use of story books and video modeling based on augmented reality (6 percent) in
improving the social skills of children with have discussed autism spectrum disorder and 9 studies (53%) have
examined the effectiveness of using augmented reality without auxiliary tools in increasing the social skills of
these children; The method of presenting the intervention based on augmented reality in an individual way was
the most frequent among all types of studies, and all the reviewed studies, that is, 17 studies (100%) show the
positive and significant effectiveness of the intervention based on augmented reality in improving social skills.
and the components of social skills of people with autism spectrum disorder.
Conclusion: Based on the findings, it is necessary to develop and design technology-based interventions to
improve social, cognitive, emotional and communication skills for children with autism spectrum disorder.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Augmented reality, Autism Spectrum Disorder, social skills, systematic review

نویسندگان مقاله شیرین مجاور | shirin mojaver
tehran university
دانشگاه تهران

علی اکبر ارجمندنیا | aliakbar arjmandnia
tehran university
دانشگاه تهران

محسن شکوهی یکتا | mohsen shokoohi yekta
tehran university
دانشگاه تهران

باقر غباری بناب | bagher ghobari bonab
tehran university
دانشگاه تهران

فاطمه جعفرخانی | fatemeh jafarkhani
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-4134-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات