این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی مدل بومی تسهیل‌گری زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی در ایران: تلفیقی از همکاری، مشارکت و چرخه یادگیری مشارکتی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش، معرفی مدل بومی «سه‌لایه‌ی هم‌افزا (سها)» به عنوان چارچوبی نوآورانه برای تسهیل‌گری مشارکتی در کارآفرینی اجتماعی است. این مدل با دیدگاهی چرخه‌ای و مبتنی بر شرایط واقعی، فراتر از مدل‌های سنتی و خطی مشارکت حرکت کرده و بر یادگیری و تعامل پیوسته بین تسهیل‌گر و ذینفعان تأکید دارد.
روش: این مطالعه بر اساس بررسی تجربیات میدانی، گفت‌وگوهای عمیق با فعالان زیست‌بوم‌های محلی و مرور نظریه‌های مشارکت و توانمندسازی انجام شده است. همچنین پرسشنامه‌ای طراحی شد تا عملکرد تسهیل‌گران مشارکتی را با استفاده از چارچوب مدل سها، هم به صورت تا حدودی کمی و هم کیفی ارزیابی کند.
یافته ها : مدل سها با تمرکز بر چرخه یادگیری مشارکتی شامل تجربه کردن، بازاندیشی، ارتباط دادن مفهوم‌ها و اقدام‌های بومی، امکان بازبینی و بهبود مستمر فرآیند مشارکت را فراهم می‌کند.
نتیجه: نتایج اجرای این مدل نشان داد که با وجود چالش‌هایی مثل پیچیدگی تسهیل‌گری و مقاومت ذینفعان، می‌تواند یادگیری، تعامل و تغییرات مثبت اجتماعی در محیط‌های محلی را تقویت کند. مدل سه‌لایه هم‌افزا (سها) یک نوآوری نظری و عملی در زمینه تسهیل‌گری مشارکتی است که با توجه به شرایط بومی ایران طراحی شده است. این مدل به عنوان چارچوبی منعطف و یادگیرنده، قابلیت استفاده در پروژه‌های کارآفرینی اجتماعی و توسعه محلی را دارد. از جمله گام‌های بعدی برای توسعه این رویکرد می‌توان به آموزش‌های تخصصی بیشتر، کاربرد گسترده‌تر مدل در مناطق مختلف و بهبود ابزارهای ارزیابی اثربخشی اشاره کرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی تسهیل‌گری،چرخه یادگیری مشارکتی،مدل سه‌لایه هم‌افزا (سها)،کارآفرینی اجتماعی فرایند مشارکت،

عنوان انگلیسی Designing an Indigenous Facilitation Model for Iran’s Social Entrepreneurship Ecosystem: Collaboration, Collective Action, and the Participatory Learning Cycle
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study introduces the indigenous Synergistic Three-Layer Model (Saha) as an innovative framework for participatory facilitation in social entrepreneurship. In contrast to conventional linear models, Saha adopts a cyclical and context-responsive approach that emphasizes ongoing learning and dynamic engagement between facilitators and stakeholders.
Method: The research draws on field-based experiences, in-depth interviews with local ecosystem actors, and a critical review of key theories related to participation and empowerment. To complement these qualitative insights, a tailored questionnaire was developed to assess the performance of participatory facilitators through the lens of the Saha model, using both qualitative data and limited quantitative indicators.
Results: At the core of the Saha model is a participatory learning cycle comprising four interconnected stages: experiencing, reflecting, contextualizing, and engaging in locally grounded action. This iterative process allows for continuous reflection and refinement of facilitation strategies. Findings reveal that, despite challenges such as the inherent complexity of facilitation and occasional stakeholder resistance, the model significantly enhances mutual learning, active participation, and positive social transformation within local communities.
Conclusion: Designed with the specific socio-cultural context of Iran in mind, the Synergistic Three-Layer Model (Saha) represents both a theoretical and practical innovation in participatory facilitation. As a flexible and adaptive framework, it offers broad applicability in social entrepreneurship and community development initiatives. Future directions include expanding specialized training programs, applying the model across diverse regional settings, and further developing tools to evaluate its effectiveness.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی تسهیل‌گری,چرخه یادگیری مشارکتی,مدل سه‌لایه هم‌افزا (سها),کارآفرینی اجتماعی فرایند مشارکت

نویسندگان مقاله زهرا آزادفر |
موسسه خیریه ایزد دوستان شمال ،گیلان رشت، ایران

گلناز گیلکی نظامی |
موسسه خیریه ایزد دوستان شمال ،گیلان رشت، ایران.


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_103830_d252e1b280c696cb98055906fea846a2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات