این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۵-۴۵
عنوان فارسی
چارچوبی نوین برای طراحی وپیادهسازی ایدههای نوآورانه در کارآفرینی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
کارآفرینی اجتماعی، بهعنوان رویکردی نوین برای مواجهه با چالشهای پیچیدهای نظیر فقر و کمبود منابع در مناطق محروم، نیازمند چارچوبهایی نظاممند و کارآمد است که بتواند خلاقیت و اجماع اجتماعی را برای حل مسائل پیچیده و چندوجهی به یکدیگر پیوند دهد. در این مقاله ضمن معرفی چارچوب KCP (دانش-مفهوم-پیشنهاد) ساخت یافته بر پایه تئوری طراحی C-K و کارا در خلق راهحلهای پایدار و تأثیرگذار به ارزیابی پسینی اعتبار آن پرداخته خواهد شد. کاربست این چارچوب در تحلیل و طراحی پروژههای کارآفرینی اجتماعی در این مقاله نشان خواهد داد که این چارچوب به دلیل تلفیق خلاقیت و در نظر گرفتن خرد جمعی نه تنها در طراحی موثر است؛ بلکه در پیادهسازی نیز دارای ضمانت اجراست. ارزیابی پسینی این چارچوب از طریق انجام مطالعه موردی پروژه پرورش ماهی قزلآلا در منطقه رستمآباد، استان چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفته است. در این روش کیفی که در آن مصاحبههای نیمهساختاریافته (1404) با متولیان این پروژه به انجام رسید، جهت تدقیق گفتارها و صحت سنجی آنها، مثلثبندی با داده های اسنادی نیز به انجام رسید. یافتهها حاکی از آن است که فاز دانش با تولید دانش فنی (مانند آزمایش کیفیت آب و مشاورههای تخصصی شیلات)، فاز مفهوم با خلق ایدههای نوآورانه (نظیر تأسیس استخرهای پرورش ماهی و راهاندازی تعاونی) و فاز پیشنهاد با ارائه استراتژیهای عملی (همچون تسهیلات بانکی و برنامههای آموزشی) به موفقیت پروژه یاری رسانده است. این پژوهش روشن ساخت که استفاده از این چارچوب نهتنها در تحلیل فرآیندهای پروژه اثربخش است و قادر به مدیریت موانع شناختی (کمبود دانش) و اجتماعی (مقاومتهای فرهنگی) است، بلکه متضمن پایداری پروژههاست و میتواند بهعنوان راهنمایی عملی برای طراحی نوآوریهای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
KCP،کارآفرینی اجتماعی،خلاقیت جمعی،نوآوری اجتماعی،توسعه روستایی،
عنوان انگلیسی
KCP: A Novel Framework for Designing and Implementing Innovative Ideas in Social Entrepreneurship
چکیده انگلیسی مقاله
Social entrepreneurship, as an innovative approach to addressing complex challenges such as poverty and resource scarcity in marginalized regions, requires systematic and efficient frameworks to integrate creativity and collective consensus for resolving multifaceted issues. This study introduces the structured KCP (Knowledge-Concept-Proposal) framework, grounded in C-K design theory, and evaluates its post hoc validity in generating sustainable and impactful solutions. The application of the KCP framework in analyzing and designing social entrepreneurship projects demonstrates that, by integrating creativity and leveraging collective wisdom, it is not only effective in the design phase but also ensures practical implementation. The framework’s validity was assessed through a case study of a trout farming project in Rostamabad, Chaharmahal and Bakhtiari Province. Employing a qualitative methodology, semi-structured interviews (conducted in 2025) with project stakeholders were triangulated with documentary data to ensure accuracy and validate findings. The results indicate that the Knowledge phase, through generating technical expertise (e.g., water quality testing and fisheries consultations), the Concept phase, through fostering innovative ideas (e.g., establishing fish farming pools and cooperatives), and the Proposal phase, through devising actionable strategies (e.g., securing bank loans and implementing training programs), significantly contributed to the project’s success. This study underscores that the KCP framework is effective in analyzing project processes, capable of addressing cognitive barriers (e.g., knowledge gaps) and social challenges (e.g., cultural resistance), and ensures project sustainability. It can serve as a practical guide for designing social innovations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
KCP,کارآفرینی اجتماعی,خلاقیت جمعی,نوآوری اجتماعی,توسعه روستایی
نویسندگان مقاله
محبوبه وهابی ابیانه |
گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مبینی دهکردی علی |
گروه فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_103840_9e1ebe749725eb2ddeaa7a8104462ba3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات