این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۶۹-۹۶

عنوان فارسی چالش‌های آموزش در کارآفرینی اجتماعی: چارچوب مفهومی و مرور ادبیات
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، شناسایی، دسته‌بندی و تحلیل چالش‌های محوری آموزش کارآفرینی اجتماعی است. این تحقیق به بررسی چالش‌های موجود در فرآیند طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های آموزش کارآفرینی اجتماعی می‌پردازد.
روش‌شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف بنیادی و با رویکرد توصیفی-کتابخانه‌ای انجام شده است که از روش مرور نظام‌مند ادبیات[1] با استفاده از استاندارد پریسما[2] 2020 بهره گرفته است. جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی ساینس دایرکت[3] و اسکوپوس[4] با کلمات کلیدی مرتبط با “آموزش”، “کارآفرینی اجتماعی” و “چالش‌ها” بین سال‌های 2020 تا 2025 انجام شد. مقالات علمی و پژوهشی با تمرکز بر آموزش و چالش‌های کارآفرینی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و کیفیت آنها با ابزارکسپ[5] (CASP) ارزیابی شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش کارآفرینی اجتماعی با چالش‌های متعددی از جمله فقدان رویکرد یکپارچه و میان‌رشته‌ای، مشکلات در ادغام روش‌های تجربی به دلیل محدودیت دسترسی به فناوری و مقاومت در برابر تغییر، و محدودیت‌های مالی مواجه است. همچنین، شکاف‌های پژوهشی در زمینه‌های نظری، زمینه‌ای، تجربی و آموزشی شناسایی شد که نیاز به تحقیقات جامع‌تر و بلندمدت را برجسته می‌کند.
نتیجه‌گیری: توسعه آموزش کارآفرینی اجتماعی برای حل مسائل پیچیده اجتماعی و اقتصادی ضروری است. با این حال، غلبه بر چالش‌های موجود نیازمند توجه به رویکردهای میان‌رشته‌ای، توسعه روش‌های یادگیری تجربی، و سیاست‌گذاری‌های حمایتی است. ایجاد محیط‌های آموزشی که دانشجویان را برای مقابله با چالش‌های واقعی آماده کند، کلید توانمندسازی نسل آینده کارآفرینان اجتماعی است.
 
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش کارآفرینی،کارآفرینی اجتماعی،آموزش کارآفرینی اجتماعی،چالش‌های آموزش،

عنوان انگلیسی Challenges of Education in Social Entrepreneurship: A Systematic Literature Review
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This research aims to identify, categorize, and analyze the core challenges in social entrepreneurship education. It investigates the challenges present in the design, implementation, and evaluation processes of social entrepreneurship education programs.
Methodology: This study is fundamental in its objective and employs a descriptive-library approach, utilizing a systematic literature review method based on the PRISMA 2020 standard. Searches were conducted in ScienceDirect and Scopus databases using keywords related to "education," "social entrepreneurship," and "challenges" for the period between 2020 and 2025. Academic and research articles focusing on social entrepreneurship education and its challenges were examined, and their quality was assessed using the CASP tool.
Findings: The findings indicate that social entrepreneurship education faces numerous challenges, including the lack of an integrated and interdisciplinary approach, difficulties in integrating experiential methods due to limited access to technology and resistance to change, and financial constraints. Furthermore, research gaps were identified in theoretical, contextual, empirical, and educational domains, highlighting the need for more comprehensive and long-term research.
Conclusion: The development of social entrepreneurship education is crucial for addressing complex social and economic issues. However, overcoming the existing challenges requires attention to interdisciplinary approaches, the development of experiential learning methods, and supportive policymaking. Creating educational environments that prepare students to confront real-world challenges is key to empowering the next generation of social entrepreneurs.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش کارآفرینی,کارآفرینی اجتماعی,آموزش کارآفرینی اجتماعی,چالش‌های آموزش

نویسندگان مقاله جهانگیر یدالهی فارسی |
گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارافرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

نرگس صادقی گنجه |
گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارافرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_103852_14c03d52c47bab7870d8c19c127f7ce9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات