این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۸۳-۱۱۸
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل ظهور طبقه متوسط جدید در نشریات دوره پهلوی اول
چکیده فارسی مقاله
مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر توصیف، فهم و تحلیل ظهور طبقۀ متوسط جدید در ایران از طریق مطالعه و بررسی شاخص ها و مؤلفه های مرتبط با سبک زندگی این طبقه در بازۀ زمانی سال های
1300 تا 1320ش
در نشریات شاخص و مرتبط این دوره است. پرسشهای اصلی عبارتاند از:
1. چگونه میتوان از طریق مطالعه و برررسی نشریات شاخص دورۀ پهلوی اول، ظهور طبقۀ متوسط جدید و سبک زندگی مرتبط با آن را توصیف و تحلیل کرد؟ 2. شاخص ها و مؤلفه های سبک زندگی طبقۀ متوسط جدید در دورۀ زمانی سالهای 1300 تا 1320ش کدامند؟ بهمنظور پاسخگویی به پرسش های فوق
از روش های تاریخی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و نشریات عالم نسوان، بلدیه، شفق سرخ و تجدد ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.
براساس یافته های این پژوهش، اعضای طبقۀ متوسط جدید در دورۀ پهلوی اول از سبک زندگی متمایزی برخوردار بودند که ویژگی ها و ابعاد آن در نشریات این دوره انعکاس یافته است. بر این اساس، فردگرایی، مصرفگرایی، توجه به بدن و مدیریت آن، برجسته شدن اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و هنری مهمترین مؤلفه ها و شاخص های سبک زندگی طبقۀ متوسط جدید در سال های ذکرشده را مشخص می کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طبقۀ متوسط جدید،سبک زندگی،نشریات،پهلوی اول،تمایز،
عنوان انگلیسی
The analysis of new middle class advent in the first Pahlavi press
چکیده انگلیسی مقاله
The present work aims to study and analyze the advent of new middle class in Iran via discussing lifestyle indexes in the first Pahlavi press. The main questions of this article are: How can we describe and analyze the advent of new middle class and its related lifestyle via press study? What are the elements and indexes of new middle class lifestyle in the first Pahlavi era?
To carry out my research in this direction, I plan to employ historical and
content analysis
methods and analyze four significant press of that time (
“Alame Nesvan”, “Baladiye”, “Shafaghe Sorkh” and, “tajadode Iran”).
Based on the findings of my research, new middle class members in the first Pahlavi era have their own distinctive lifestyle which is reflected in the different press. The review of these press indicates individualism, consumerism, considering body and its manipulation, highlighting leisure time in the daily life and, cultural consumerism as the most crucial elements of new middle class lifestyle in the first Pahlavi era.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
طبقۀ متوسط جدید,سبک زندگی,نشریات,پهلوی اول,تمایز
نویسندگان مقاله
رضا تسلیمی طهرانی |
استادیار جامعه شناسی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نشانی اینترنتی
https://jhs.modares.ac.ir/article_23020_548896045ce3627d761b0844b1ebc95b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات