این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۲۱، شماره ۴۵، صفحات ۶۴-۷۹
عنوان فارسی
فهم موضوعی، فهم گزارهای و نسبت میان آنها
چکیده فارسی مقاله
تفکیک فهم به گزارهای و موضوعی ازجمله تقسیمبندیهای مربوط به فهم است. درحالیکه در اولی یک واقعیت فهمیده میشود، در دومی یک نظریه، سیستم، هویت، مفهوم، مدل، ویژگی یا مجموعهای از پدیدارها فهمیده میشود. پرسش مهمی که دراینخصوص اهمیت دارد نسبت میان فهم موضوعی و فهم گزارهای است: آیا اولی به دومی تقلیل پیدا میکند؟ یا اینکه فهم موضوعی فراتر از فهم گزارهای است؟ در این مقاله، ابتدا استدلالها و شروح اصلی مدافع ضدتقلیلگرایی، درون چارچوبی مشخص، معرفی و تشریح میشوند. در ادامه، به یکی از مهمترین نقدها علیه ضدتقلیلگرایی، یعنی نقد کریم خلیفه، پرداخته و دامنۀ اعتبار آن سنجیده میشود. در پایان و پس از ارائۀ شرحی از فهم علمی که در آن بازنمایی علمی نقشی اساسی ایفا میکند، تقلیلگرایی دررابطهبا آن به بحث گذاشته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فهم گزارهای،فهم موضوعی،تقلیلگرایی،بازنمایی علمی،
عنوان انگلیسی
Objectual Understanding, Propositional Understanding and Their Relation
چکیده انگلیسی مقاله
The distinction between propositional and objectual understanding is one among others pertaining to understanding. While the object of the former is a fact, the object of the latter is a theory, a system, an entity, a concept, a model, a property, or a collection of phenomena. The question at issue, however, is how these two kinds of understanding are related. Specifically, is the latter reducible to the former? Or is objectual understanding more than and above propositional understanding? In this article, I will first introduce and elaborate on some accounts that support some sort of anti-reductionism. I will then engage with one of the most detailed critiques against anti-reductionism, i.e. Kareem Khalifa’s one, and evaluate its scope of validity. After proposing an account of understanding in which scientific representation plays a key role, I discuss, finally, whether the reductionism within this account is tenable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فهم گزارهای,فهم موضوعی,تقلیلگرایی,بازنمایی علمی
نویسندگان مقاله
ابوتراب یغمائی |
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_192350_8014034b1679f4d0ce4d69d024f6bc11.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات