این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاویدان خرد، جلد ۲۱، شماره ۴۵، صفحات ۸۰-۹۶

عنوان فارسی فراتر از دوگانگیِ خدای متافیزیکی و خدای الوهی تأملی درباره امر الوهی در اندیشه هایدگر
چکیده فارسی مقاله در این نوشتار می‌کوشم جایگاه نظام‌مند امر الوهی در اندیشه هایدگر در نسبت ضروری با تمایز هستی‌شناختی و خاستگاه آغازین پدیدارشناسی را تبیین کنم. برای این منظور، باید نخست بر دوگانگی‌ای که هایدگر میان خدای متافیزیکی و خدای الوهی لحاظ می‌کند غلبه کرد. از یک سو، تلقی هایدگر از خدای متافیزیکی ذاتاً ناظر به تلقی ارسطویی-مدرسی از آرخه به مثابه برترین موجود است و لذا رهیافت سلبی به آرخه را دربرنمی‌گیرد. از سوی دیگر، هایدگر با تلاش برای بیان ظهور خدا، خود را در یک ایمان‌گرایی بی‌نسبت با تمایز هستی‌شناختی گرفتار می‌سازد که با ضوابط اندیشه او در تعارض است. نقد این دو دیدگاه، ضرورت فهمی بنیادین‌تر از امر الوهی را بر حسب تمایز هستی‌شناختی و خاستگاه ظهور، در رجوعی نامصرح به آرخه افلاطونی فراتر از وجود، به معنای فهمی سلبی از آرخه به مثابه پوشیدگی، غیاب و عدم پدید می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امر الوهی،هستی‌خداشناسی،تمایز هستی‌شناختی،پدیدارشناسی،

عنوان انگلیسی Beyond the Dichotomy of the Metaphysical God and the Divine God A Reflection on the Divine in Heidegger’s Thought
چکیده انگلیسی مقاله I attempt to explain the systematic position of the Divine in Heidegger’s thought in relation with ontological difference and the initial origin of Phenomenology. For this purpose, the dichotomy must be overcome, which Heidegger considers between metaphysical God and divine God. On one side, Heidegger’s conception of metaphysical God is essentially related to the aristotelian conception of ‘arche’ as highest being; and thus, it doesn't embrace the negative approach to ‘arche’. On the other side, Heidegger's attempt for the expression of appearance of God entangles himself in a fideism which has no relation with ontological difference; therefore it contradicts the criteria of his own thinking. The criticism of these two approaches, creates the necessity of a more fundamental understanding of the Divine according to ontological difference in an implicit reference to Platonic ‘arche beyond Being’ in the sense of a negative understanding of ‘arche’ as concealment, absence and nothingness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امر الوهی,هستی‌خداشناسی,تمایز هستی‌شناختی,پدیدارشناسی

نویسندگان مقاله احمد رجبی |
گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.javidankherad.ir/article_230032_fb5016df68639876557df5838efd770b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات