این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۲۲، شماره ۴۶، صفحات ۸۹-۱۱۴

عنوان فارسی بازاندیشی در الگوی توزیع در اقتصاد ایران با تأکید بر دیدگاه شهید صدر
چکیده فارسی مقاله چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: اقتصاد اسلامی با تکیه بر مبانی توحیدی، عدالت‌محور و کارایی‌مدار، الگویی متمایز از مکاتب اقتصادی متعارف ارائه می‌دهد که در آن «توزیع» نه یک فرآیند پس از تولید، بلکه نقطه آغاز سامان‌دهی نظام اقتصادی محسوب می‌شود. در این چهارچوب، نظریه سه‌مرحله‌ای شهید محمدباقر صدر جایگاهی ویژه دارد؛ زیرا توزیع را به سه سطح پیشاتولیدی، پساتولیدی و بازتوزیعی تقسیم کرده و بر اهمیت توزیع پیشاتولیدی (نحوه تملک و بهره‌برداری از منابع طبیعی و عمومی) به‌عنوان زیربنای عدالت اقتصادی تأکید می‌کند. در مقابل، مکاتب رایج اقتصادی، به‌ویژه نئوکلاسیک، مالکیت اولیه را امری مفروض دانسته و تمرکز خود را بر توزیع پس از تولید یا اصلاح پیامدهای آن از طریق بازتوزیع گذاشته‌اند. این رویکردها، هرچند ابزارهایی برای کاهش نابرابری پیشنهاد کرده‌اند، اما به‌دلیل بی‌توجهی به مشروعیت و عدالت در خاستگاه مالکیت منابع، زمینه بازتولید نابرابری‌های ساختاری را فراهم کرده‌اند. مسئله اصلی مقاله حاضر این است که آیا می‌توان با اتکا به مبانی نظری و فقهی شهید صدر، الگوی عادلانه‌ای برای اصلاح ساختار اقتصادی ایران ارائه داد که از سطح تملک منابع آغاز شود و نابرابری‌های ریشه‌ای را از مبدأ مهار کند؟ اهمیت این پرسش در شرایطی دوچندان می‌شود که اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر با چالش‌هایی مانند تمرکز رانتی منابع، نابرابری فرصت‌ها، انحصار نهادی، ضعف شفافیت در تخصیص منابع، ناکارآمدی نظام مالیاتی و کم‌رنگ بودن ابزارهای اصیل اقتصاد اسلامی همچون زکات، خمس و وقف در ساختار اقتصادی مواجه بوده است. این پژوهش با هدف بازاندیشی در الگوی توزیع منابع و فرصت‌ها، شناسایی آسیب‌های ساختار موجود، و ارائه راهکارهای اصلاحی مبتنی بر نظریه شهید صدر، تلاش دارد راهبردهایی عملیاتی برای گذار به نظامی عادلانه، شفاف و کارآمد پیشنهاد دهد که همسو با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های اقتصاد اسلامی باشد.
روش: این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره می‌گیرد و بعد از واکاوی مبانی نظری و فقهی توزیع در اقتصاد اسلامی، به‌ویژه در چهارچوب نظریه سه‌مرحله‌ای شهید صدر، با رویکردی انتقادی-مقایسه‌ای به بررسی ساختار توزیع در اقتصاد ایران پرداخته است. داده‌های تحقیق از دو منبع اصلی استخراج شده‌اند: بخش نخست، منابع اسلامی شامل قرآن کریم، روایات معصومان، آثار فقهی-اقتصادی به‌ویژه «اقتصادنا»ی شهید صدر می‌شود. بخش دوم، مطالعات علمی و گزارش‌های رسمی درباره ساختار اقتصادی ایران شامل قوانین و مقررات، اسناد مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش‌های دیوان محاسبات، داده‌های بانک مرکزی و پژوهش‌های دانشگاهی داخلی و بین‌المللی در حوزه عدالت توزیعی و نظام مالکیت منابع است.
در مرحله نخست، مبانی نظری اقتصاد اسلامی و دیدگاه مکاتب اقتصادی رایج درباره توزیع و مالکیت منابع بررسی و مقایسه شده است تا تفاوت‌های بنیادین رویکردها آشکار شود. سپس، چهارچوب نظری شهید صدر با تأکید بر مرحله پیشاتولیدی توزیع، تبیین و مؤلفه‌های کلیدی آن شامل معیار کار، حیازت مشروع، نیاز، منع انحصار، و برابری فرصت‌ها شناسایی شده است. در ادامه، ساختار توزیعی اقتصاد ایران در چهار بُعد توزیع پیشاتولیدی، نابرابری فرصت‌ها، بازتوزیع، و ساختار بازار آسیب‌شناسی شده و مواردی همچون تمرکز رانتی منابع، انحصار نهادی، توزیع ناعادلانه اعتبارات، رانت اطلاعاتی و ناکارآمدی نظام مالیاتی تحلیل شده است.
در مرحله نهایی، با استفاده از تحلیل تطبیقی میان وضعیت موجود و الگوی مطلوب براساس نظریه شهید صدر، مجموعه‌ای از راهکارهای اصلاحی طراحی شده که هم جنبه فقهی-نظری دارد و هم قابلیت اجرایی و سیاستی در سطح ملی. این راهکارها بر بازنگری در نظام مالکیت منابع عمومی، یکپارچه‌سازی ابزارهای شرعی و مالیات‌های متعارف، شفاف‌سازی تخصیص منابع و فرصت‌ها، و ایجاد سازوکارهای ضدانحصار و عدالت‌محور تمرکز دارد.
نتایج: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از نابرابری‌های اقتصادی و ناکارآمدی‌های ساختاری در اقتصاد ایران ناشی از ضعف در توزیع پیشاتولیدی است؛ یعنی در همان مرحله‌ای که مالکیت و بهره‌برداری از منابع طبیعی، فرصت‌های اقتصادی و اطلاعات کلیدی شکل می‌گیرد. باوجود تأکید قانون اساسی بر مالکیت عمومی انفال و ضرورت عدالت منطقه‌ای در بهره‌برداری از منابع، در عمل روندهایی شکل گرفته که به تمرکز رانتی منابع در دست گروه‌های محدود، اعطای امتیازات انحصاری، و محرومیت مناطق کمتر توسعه‌یافته انجامیده است. این وضعیت نه‌تنها با مبانی اقتصاد اسلامی در تعارض است، بلکه کارایی اقتصادی را نیز کاهش داده و مانع رشد متوازن و پایدار شده است.
تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رانت‌های نهادی در حوزه‌هایی مانند معادن، انرژی، زمین و اعتبارات بانکی، همراه با رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، فرصت‌های برابر را مخدوش کرده و زمینه‌ساز انحصار، تبعیض و فساد اقتصادی شده‌اند. همچنین، نظام مالیاتی کشور به‌جای ایفای نقش تعدیل‌کننده نابرابری، درعمل، به سمت فشار بر گروه‌های با درآمد ثابت متمایل بوده و بخش قابل‌توجهی از درآمدها و ثروت‌های بزرگ از شمول مالیات مؤثر خارج مانده‌اند.
نتایج نشان می‌دهد ابزارهای اصیل اقتصاد اسلامی همچون زکات، خمس، وقف و صدقات، جایگاه نظام‌مند و اثرگذاری در ساختار اقتصادی ندارند و حتی در مرحله بازتوزیع نیز به‌طورکامل با نظام مالیاتی و سیاست‌های حمایتی هماهنگ نشده‌اند. این کمبودها باعث شده که سیاست‌های بازتوزیعی نیز نتوانند به‌طور پایدار نابرابری را کاهش دهند. براساس یافته‌ها، اجرای اصول نظریه شهید صدر در مرحله پیشاتولیدی، به همراه بازمهندسی ساختار مالیاتی و شفاف‌سازی سازوکارهای تخصیص منابع، می‌تواند به‌صورت هم‌زمان عدالت و کارایی اقتصادی را ارتقا دهد.
بحث و نتیجهگیری: بحث این پژوهش بر یک گزاره محوری استوار است: تا زمانی که عدالت اقتصادی از مرحله پیشاتولیدی توزیع آغاز نشود، هیچ سیاست بازتوزیعی یا اصلاح پساتولیدی قادر نخواهد بود نابرابری‌های ساختاری را به‌صورت پایدار برطرف کند. تجربه اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که اتکای صرف به سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای، بدون بازنگری در نحوه تملک و تخصیص منابع اولیه، تنها مسکّن‌های موقتی بوده و حتی گاه خود به بازتولید رانت و فساد انجامیده است. الگوی سه‌مرحله‌ای شهید صدر، با تأکید بر «مالکیت مشروع»، «کار به‌عنوان معیار اصلی حق بهره‌برداری»، و «توجه به نیاز در کنار کار»، چهارچوبی فراهم می‌کند که می‌تواند هم‌زمان به عدالت و کارایی پاسخ دهد. این رویکرد در تضاد با منطق سرمایه‌داری است که مالکیت خصوصی بر منابع طبیعی را مفروض و غیرقابل‌پرسش می‌داند. درعمل، اجرای این الگو مستلزم اصلاح قوانین و رویه‌های مالکیت عمومی، ایجاد سازوکارهای شفاف برای بهره‌برداری از انفال و منابع ملی، و حذف انحصارات نهادی و اطلاعاتی است.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد در حوزه منابع طبیعی، واگذاری‌های غیرشفاف، امتیازات رانتی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه‌ای، موجب محرومیت مناطق دارای منابع و شکل‌گیری شکاف‌های عمیق اقتصادی شده است. همچنین، فقدان یکپارچگی بین ابزارهای مالیاتی و ابزارهای شرعی همچون زکات و خمس، کارایی نظام بازتوزیعی را کاهش داده است. پیشنهاد اصلی این پژوهش، عبور از سیاست‌های جزیره‌ای و حرکت به سمت یک بسته سیاستی جامع عدالت‌محور است که شامل بازمهندسی ساختار مالکیت، یکپارچه‌سازی ابزارهای شرعی و مالیاتی، شفافیت در تخصیص منابع، و ایجاد نظام نظارت عمومی است. تنها در چنین چهارچوبی می‌توان انتظار داشت که عدالت اقتصادی، از مرحله آغازین شکل‌گیری مالکیت تا مراحل پایانی توزیع درآمد، به‌صورت یکپارچه محقق شود.
تقدیر و تشکر: از استادان گرانقدر حوزه اقتصاد اسلامی کمال تشکر را دارم که با معرفی و تبیین مبانی و نظریات این مکتب علمی به‌ویژه اندیشه‌های عمیق و نوآورانه شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر نقش مهمی در شکل‌گیری نگرش پژوهشی این مقاله ایفا کردند. همچنین، از همه استادانی سپاسگزاری می‌کنم که با نقدها و پیشنهادهای خود مسیر تکمیل این کار علمی را هموار کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقتصاد اسلامی،الگوی توزیع،شهید صدر،توزیع قبل از تولید،منابع طبیعی،ساختار اقتصادی ایران،

عنوان انگلیسی Rethinking the Distribution Model in Iran’s Economy with Emphasis on the Perspective of Muhammad Baqir al-Sadr
چکیده انگلیسی مقاله Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: Islamic economics, grounded in its monotheistic foundations, offers a distinct model from conventional economic schools-one that is justice-oriented and efficiency-driven. In this framework, “distribution” is not a post-production process but rather the starting point for organizing the economic system. The three-stage theory of Muhammad Baqir al-Sadr (1935-1980) - also known as al-Shahid al-Khamis, was an Iraqi Islamic scholar and philosopher- holds a special place here, as it divides distribution into pre-production, post-production, and redistributive stages, emphasizing the critical importance of pre-production distribution (the ownership and utilization of natural and public resources) as the foundation for economic justice.
In contrast, mainstream economic schools, particularly neoclassical economics, treat initial ownership as a given and focus their attention on post-production distribution or on correcting its outcomes through redistribution. While these approaches have proposed tools to reduce inequality, their neglect of the legitimacy and justice in the origin of resource ownership has facilitated the reproduction of structural inequalities.
The central question of this paper is: Can a just model for reforming Iran’s economic structure, based on the theoretical and jurisprudential foundations of Sadr, be proposed-one that begins at the level of resource ownership and curbs root inequalities from their source? The significance of this question is heightened by the challenges Iran’s economy has faced in recent decades, including the rentier concentration of resources, inequality of opportunities, institutional monopolies, lack of transparency in resource allocation, inefficiency of the tax system, and the marginalization of authentic Islamic economic instruments such as Zakat, Khums, and Waqf in the economic structure.
This research aims to rethink the model for distributing resources and opportunities, identify the flaws in the existing structure, and propose reform measures based on Sadr’s theory. It seeks to suggest practical strategies for transitioning towards a just, transparent, and efficient system aligned with the Constitution of the Islamic Republic of Iran and the teachings of Islamic economics.
Methodology: This research employs a descriptive-analytical method. After examining the theoretical and jurisprudential foundations of distribution in Islamic economics-particularly within the framework of Sadr’s three-stage theory—it critically and comparatively analyzes the distribution structure in Iran’s economy.
Research data is drawn from two main sources: first, Islamic sources including the Holy Quran, narrations from the Infallibles, and jurisprudential-economic works, especially Muhammad Baqir al-Sadr’s “Iqtisaduna” (Our Economics). The second source comprises scientific studies and official reports on Iran’s economic structure, including laws and regulations, documents from the Parliamentary Research Center, reports from the Court of Audit, data from the Central Bank, and domestic and international academic research on distributive justice and resource ownership regimes.
In the first stage, the theoretical foundations of Islamic economics and the views of mainstream economic schools on distribution and resource ownership are reviewed and compared to reveal their fundamental differences. Subsequently, Sadr’s theoretical framework, with its emphasis on the pre-production stage of distribution, is explained, and its key components-including the criteria of labor, legitimate appropriation (Hiyaza: i.e. possession of immovable/movable property without ownership)), need, prohibition of monopoly, and equality of opportunity—are identified.
Next, the distributive structure of Iran’s economy is analyzed across four dimensions: pre-production distribution, inequality of opportunities, redistribution, and market structure. Issues such as the rentier concentration of resources, institutional monopolies, unfair credit distribution, information rent, and the inefficiency of the tax system are examined.
In the final stage, using a comparative analysis between the current situation and the ideal model based on Sadr’s theory, a set of reform measures is designed. These measures possess both theoretical-jurisprudential grounding and potential for practical policy implementation at the national level. They focus on revising the ownership regime for public resources, integrating Islamic instruments with conventional taxes, enhancing transparency in resource and opportunity allocation, and establishing anti-monopoly and justice-oriented mechanisms.
Results:The research findings indicate that a significant portion of economic inequalities and structural inefficiencies in Iran’s economy stem from weaknesses in pre-production distribution—that is, at the very stage where ownership and utilization of natural resources, economic opportunities, and key information are determined.
Despite constitutional emphasis on the public ownership of Anfal (natural resources) and the necessity of regional justice in resource utilization, practices have emerged that lead to the rentier concentration of resources in the hands of limited groups, the granting of monopolistic privileges, and the deprivation of less developed regions. This situation not only conflicts with the principles of Islamic economics but also reduces economic efficiency and hinders balanced and sustainable growth.
Data analysis reveals that institutional rents in areas such as mines, energy, land, and banking credit, coupled with information rent in the capital market and macro-economic decision-making, have distorted equal opportunities and fostered monopoly, discrimination, and economic corruption. Furthermore, the national tax system, instead of playing a role in mitigating inequality, has tended to pressure fixed-income groups, while a significant portion of large incomes and wealth has remained effectively outside the tax net.
The results show that authentic instruments of Islamic economics, such as Zakat, Khums, Waqf, and Sadaqat, lack a systematic and impactful position within the economic structure and are not fully coordinated with the tax system and supportive policies, even at the redistribution stage. These deficiencies have prevented redistributive policies from sustainably reducing inequality.
Based on the findings, implementing the principles of Sadr’s theory at the pre-production stage, alongside a restructuring of the tax system and increased transparency in resource allocation mechanisms, can simultaneously enhance both justice and economic efficiency.
Discussion and Conclusion:The discussion in this research is based on a central proposition: Unless economic justice begins at the pre-production stage of distribution, no redistributive policy or post-production reform will be able to sustainably address structural inequalities. Iran’s economic experience in recent decades demonstrates that relying solely on supportive and subsidy policies, without revising the methods of initial ownership and resource allocation, has only provided temporary palliatives and has sometimes even led to the reproduction of rent and corruption.
Sadr’s three-stage model, emphasizing “legitimate ownership,” “labor as the primary criterion for the right to benefit,” and “considering need alongside labor,” provides a framework that can simultaneously address justice and efficiency. This approach contrasts with the logic of capitalism, which assumes private ownership of natural resources as a given and unquestionable.
In practice, implementing this model requires reforming laws and procedures concerning public ownership, establishing transparent mechanisms for utilizing Anfal and national resources, and eliminating institutional and informational monopolies. The research results indicate that in the realm of natural resources, non-transparent concessions, rent-seeking privileges, and neglect of regional capacities have led to the deprivation of resource-rich regions and the formation of deep economic disparities. Furthermore, the lack of integration between tax instruments and Islamic tools like Zakat and Khums has reduced the efficiency of the redistributive system.
The main proposal of this research is to move beyond isolated policies and towards a comprehensive justice-oriented policy package. This package should include restructuring the ownership system, integrating Islamic and tax instruments, ensuring transparency in resource allocation, and establishing a system of public oversight. Only within such a framework can economic justice be achieved in an integrated manner—from the initial stage of property formation to the final stages of income distribution.
Acknowledgements: I am deeply grateful to the esteemed scholars in the field of Islamic economics, whose introduction and elaboration of the foundations and theories of this school of thought—particularly the profound and innovative ideas of al-Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr—played a crucial role in shaping the research perspective of this article. I also extend my thanks to all the professors whose critiques and suggestions facilitated the completion of this scholarly work.
Conflict of Interest: The author declares no financial, personal, or organizational conflicts of interest in the preparation, writing, or publication of this article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اقتصاد اسلامی,الگوی توزیع,شهید صدر,توزیع قبل از تولید,منابع طبیعی,ساختار اقتصادی ایران

نویسندگان مقاله محمد پارسائیان |
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://iee.rihu.ac.ir/article_2378_f2ae459a1b5ee9b2de6946c0d5ccaf45.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات