این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۲۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۳۷-۱۷۰

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های دینی مؤثر بر معیشت و رفاه عمومی در اقتصاد اسلامی با روش تحلیل سلسله‌مراتبی
چکیده فارسی مقاله چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: یکی از مؤلفه‌های پیشرفت و دغدغه‌های اسلام و در ذیل آن اقتصاد اسلامی پرداختن به معیشت و رفاه عمومی جامعه مسلمین است. دین اسلام درخصوص این مسئله جامعه را به برادری و کمک به یکدیگر دعوت و برای این موضوع مهم ابزارهایی را طراحی کرده است. این ابزارها در قالب فرایض، نوافل و مناسک متجلی شده و به حداقل رساندن فقر و زدودن شکاف طبقاتی و تقریب و الفت قلوب به یکدیگر در جامعه اسلامی منجر می‌شود. ازاین‌رو، احادیث بسیاری راجع به مسئولیت‌های اجتماعی و برطرف کردن نیازهای مؤمن از طریق مواسات، قرض‌الحسنه، انفاق، صدقه، هبه، هدیه، وقف، نذر مطرح شده است. ازسویی‌دیگر، وجود واجباتی مانند زکات و خمس در کنار مستحباتی همچون مواسات و صدقه و نذر و وقف و انفاق سبب می‌شود طیف وسیعی از جامعه مسلمین با روابط و پرداخت‌های نیکوکارانه، حتی باوجود حکومت‌های نالایق و ظالم، با فقر و تنگدستی کمتر و درنتیجه با گسست اجتماعی کمتری مواجه شوند. هدف این پژوهش عبارت است از استخراج معیارها و ملاک‌‌ها به‌منظور سنجش حد کفاف و توازن رفاه عمومی و دسته‌بندی و رتبه‌بندی آنهاست. طبق آموزه‌های اسلامی برخی از اعمال واجب نیاز به دستیابی به تمکن مالی مورد نظر را دارند و برخی دیگر از اعمال، صرفاً کمک‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه را شامل می‌شوند و برخی امور نیز به عدالت فردی و اجتماعی واحدهای اجتماعی همچون خانواده‌ها و حکمران‌ها در جامعه برمی‌گردد. بدین‌منظور در این مطالعه ملاک‌هایی در سه قالب استطاعت، اعانت و عدالت در حوزه معیشت و رفاه عمومی تعیین می‌شود.
روش: در پژوهش حاضر از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) استفاده شده است. این روش، مسائل پیچیده را براساس آثار متقابل آنها مبتنی بر نظرات خبرگان بررسی می‌کند و آنها را به شکلی ساده تبدیل نموده و سپس به حل آنها می‌پردازد. بدین‌صورت که با توجه به شاخص‌هایی که تصمیم‌گیرنده تعیین می‌کند (شاخص می‌تواند کمّی باشد یا کیفی)، این روش به‌منظور تصمیم‌گیری و انتخاب یکی از گزینه‌های تصمیم به کار می‌رود. درواقع، این روش زمانی مفید است که عمل تصمیم‌گیری با چند گزینه و شاخص تصمیم‌گیری روبه‌رو باشد. مهم‌ترین قابلیت روش تحلیل سلسله‌مراتبی در توانایی تبدیل ساختار سلسله‌مراتبی یک مسئله پیچیده چند شاخصه به ساختار بسط داده شده، برای درک بهتر تصمیم‌گیرنده از مسئله تصمیم‌گیری است. این روش شامل چهار مرحله است. گام نخست، مدل‌سازی است که طی آن، ارتباط عناصر تصمیم که شامل شاخص‌‌های تصمیمگیری و گزینههای تصمیم است، به‌صورت سلسله مراتبی مشخص می‌شود. در گام دوم عناصر هر سطح نسبت به سایر عناصر مربوط خود در سطح بالاتر به‌صورت زوجی مقایسه شده و به‌نحوی ماتریس‌های مقایسه زوجی تشکیل می‌شود. بعد از محاسبه وزن نسبی بین عناصر، در گام سوم، وزن و اهمیت عناصر تصمیم برای هر گزینه، از مجموع حاصل‌ضرب هر معیار در امتیاز گزینه مورد نظر به‌دست می‌آید. در گام چهارم نیز با ادغام وزن‌های نسبی، گزینه‌های تصمیم رتبه‌بندی می‌شوند. وزن نهایی هر گزینه از مجموع حاصل‌ضرب وزن هر شاخص در وزن همان گزینه به دست می‌آید.
نتایج: مبتنی بر یافته‌های این پژوهش معیارهای سنجش معیشت و رفاه عمومی در سه دسته کلی شامل شاخص‌های استطاعت، شاخص‌های اعانت و شاخص‌های عدالت‌محور قرار می‌گیرند. شاخص‌های استطاعت متشکل از شاخص‌هایی هستند که مکلفین موظف بر اجرای آنها هستند؛ همچون شاخص خمس، زکات، حج و جهاد. دسته دوم، شاخص‌های اعانت هستند و شامل آموزه‌های اقتصادی مستحبی و دارای ضرورت مانند مواسات، صدقه، انفاق، وقف و نذر هستند. گروه سوم از معیارها، شاخص‌‌های عدالت‌محور مشتمل بر اعتدال، تبعیض، توازن، کنز و اسراف هستند. براساس نتایج به‌دست‌آمده از نظرات خبرگان و با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی طبق جدول الف، در بخش فریضه زکات، زیرشاخص‌های ریشه‌کنی فقر، نظام‌سازی، رشد رزق جامعه، در بخش فریضه خمس، ایمان به خمس، خدمات اجتماعی خمس و بازتوزیع متوازن، در بخش حج و زیارت، زیارت در سبد خانواده و شاخص عهد، در بخش مجاهدت، تشکیلات جهادی و پویایی جهاد، در بخش اعانت، خدمات وقف و یاریگری و مواسات و در بخش عدالت نیز توازن مواهب و میزان تبعیض بیشترین اهمیت را داشتند. این شاخص‌ها می‌توانند معیار خوبی برای سنجش میزان معیشت و رفاه عمومی و میزان مقید بودن جامعه مسلمان به آموزه‌های اقتصادی اسلام باشند.
جدول الف. اوزان نهایی شاخصهای اصلی و فرعی دینی مؤثر بر معیشت و رفاه عمومی




شاخص‌های اصلی


وزن


زیرشاخص‌ها


وزن در زیرگروه


وزن نهایی


رتبه




زکات (استطاعت)


228/0


تعهد پرداخت


081/0


135/0


25




نظام سازی


268/0


247/0


9




رشد رزق جامعه


155/0


187/0


16




حد کفاف خانواده‌


093/0


145/0


19




ریشه‌کنی فقر


321/0


270/0


5




رشد زکات


082/0


137/0


22




خمس (استطاعت)


 
 
227/0


تعهد پرداخت


082/0


1364/0


23




بازتوزیع متوازن


236/0


231/0


12




ایمان به خمس


289/0


256/0


6




خدمات اجتماعی خمس


251/0


238/0


10




رشد سالانه خمس


142/0


179/0


18




حج و زیارت (استطاعت)


115/0


شاخص عهد (تعداد زوار)


178/0


143/0


20




سفرهای زیارتی


161/0


1360/0


24




حجم اقتصاد زیارت


111/0


112/0


27




زیارت در سبد خانواده


551/0


251/0


7




مجاهدت (استطاعت)


196/0


تشکیلات جهادی


541/0


325/0


2




جهادگری


1/0


140/0


21




خدمات جهاد


167/0


180/0


17




پویایی جهاد


192/0


193/0


14




اعانت


146/0


میزان صدقه


061/0


094/0


28




مخارج انفاق


010/0


038/0


30




سرانه تکفل


014/0


045/0


29




یاریگری و مواسات


243/0


188/0


15




اندازه اطعام


087/0


113/0


26




خدمات وقف


370/0


232/0


11




عدالت


397/0


اعتدال خانواده


125/0


222/0


13




میزان تبعیض


231/0


302/0


3




توازن مواهب


302/0


346/0


1




کنز ثروت


156/0


248/0


8




حد اسراف


187/0


272/0


4




 
بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش تلاش می‌شود مسئله معیشت و رفاه عمومی از منظر اسلام بررسی و برای سنجش این مسئله شاخص‌ها و سنجه‌هایی طراحی شود. برای طراحی این شاخص‌ها و ملاک‌ها در وهله نخست به واجبات و مستحبات و ساختارهای دین اسلام و قابلیت آنها برای کاهش فقر و افزایش معیشت و رفاه عمومی پرداخته می‌شود. سپس شاخص‌هایی از متن این احکام برای سنجش معیشت و رفاه عمومی استخراج و پیشنهاد می‌شود. براساس‌این، شاخص‌ها در سه نوع شاخص‌های استطاعت و شاخص‌های اعانت و شاخص‌های عدالت دسته‌بندی می‌شود. در ذیل شاخص‌های استطاعت، شاخص‌های فرعی برای اندازه‌گیری فرایضی چون زکات و خمس و حج و نیز مجاهدت طراحی می‌شود. همچنین تحت عنوان شاخص‌های اعانت، زیرشاخص‌هایی برای اعمال و عبادات مستحبی چون صدقه، انفاق، مواسات، نذر و وقف معرفی می‌شود. در پایان نیز شاخص‌های عدالت‌محور با معیارهایی نظیر اعتدال خانواده، تبعیض، حد توازن معیشت، کنز ثروت و حد اسراف طراحی می‌شود. درنهایت شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها با استفاده از نظرات خبرگان و از طریق روش سلسله ‌مراتبی اهمیت‌سنجی می‌شوند. براساس‌این، شاخص‌های عدالت حائز بیشترین اهمیت نسبت به شاخص‌های استطاعت و اعانت شدند. در زیرشاخص‌ها نیز در شاخص‌های استطاعت، به‌ترتیب مؤلفه‌های زکات، خمس، مجاهدت و زیارت، در شاخص‌های اعانت، مؤلفه‌های خدمات وقف، یاریگری و مواسات و اندازه اطعام و در شاخص‌های عدالت نیز توازن مواهب، تبعیض و حد اسراف بیشترین درجه اهمیت را داشتند
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفاه عمومی،شاخص‌های سنجش رفاه،معیشت،سنجش رفاه اسلامی،اقتصاد اسلامی،شاخص‌های اقتصادی،

عنوان انگلیسی Identifying and prioritizing religious indicators affecting livelihood and public welfare in Islamic economy with AHP method
چکیده انگلیسی مقاله Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: One of the central components of progress in Islam-and by extension, in the Islamic economy-is addressing the livelihood (al-maʿāsh) and public welfare (al-maʿād) of the Muslim community (Ummah). To this end, Islam calls the community to fraternity, mutual assistance (taʿāwun), and solidarity, providing a comprehensive framework of mechanisms to fulfill this mission. These mechanisms are manifested as obligatory duties (farāʾiḍ), recommended acts (nawāfil), and rituals, all designed to minimize poverty, eliminate class disparities, and foster social harmony and unity within Islamic society.
Numerous aḥādīth emphasize social responsibilities and the obligation to meet the needs of believers through practices such as muwāsāt (mutual support), qarḍ al-ḥasan (benevolent loans), infāq (spending in the way of God), ṣadaqah (charity), gifts, donations (hibah), waqf (endowment), and vows (nadhr). The coexistence of obligatory duties like zakāt and khums, alongside recommended acts such as muwāsāt, ṣadaqah, nadhr, waqf, and infāq, ensures that a broad segment of the Muslim community benefits from charitable relations and wealth transfers. This integrated system reduces poverty and deprivation, thereby enhancing social resilience even under incompetent or oppressive governance.
The aim of this research is to extract, classify, and rank criteria and indicators for measuring the sufficiency and balance of public welfare. In Islamic teachings, some obligatory acts require adequate financial capability, others represent social and moral contributions, and yet others pertain to principles of individual and social justice at various levels of society, including families and rulers. Accordingly, this study organizes the criteria into three primary categories: affordability (istiṭāʿah), assistance (iʿānah), and justice (ʿadl) within the domain of livelihood and public welfare.
The primary objectives of this research are:

To derive a comprehensive set of criteria and indicators for measuring the sufficiency and balance of public welfare from canonical Islamic sources.
To categorize these indicators into a coherent hierarchical structure based on their functional roles.

3.To quantitatively prioritize these indicators using expert judgment through the Analytic Hierarchy Process (AHP) method.
Guided by Islamic teachings, the extracted indicators are organized into three primary dimensions: Affordability (Istiṭāʿat)-pertaining to obligatory financial duties; Assistance (Iʿānat)-concerning recommended social and moral contributions; and Justice (ʿAdl)-addressing equity and balance at both individual and societal levels.
Methodology: This study employs the Analytic Hierarchy Process (AHP), a multi-criteria decision-making (MCDM) technique developed by Thomas L. Saaty. The AHP method is particularly suited for this research as it effectively decomposes a complex problem into a hierarchical structure, facilitates the incorporation of expert qualitative judgments, and yields quantitative priorities for various elements.
The AHP procedure was implemented in four sequential stages:

Modeling and Hierarchy Construction: The decision problem was structured into a hierarchy with four levels: the overall goal (prioritizing welfare indicators) at the top, followed by the three main criteria (Affordability, Assistance, Justice), the sub-criteria (e.g., Zakat, Khums, Waqf, Moderation), and finally the specific sub-indicators.
Pairwise Comparison: Expert judges, comprising scholars in Islamic economics and finance, were engaged to evaluate the relative importance of elements at each level of the hierarchy using standardized pairwise comparison matrices. This involved comparing elements two at a time with respect to their parent element in the level above.
Weight Calculation: The relative local weights (priorities) for each element were computed from the pairwise comparison matrices using the eigenvector method. Consistency ratios (CR) were calculated to ensure the logical coherence of the expert judgments, with all ratios maintained below the threshold of 0.1.
Synthesis of Priorities: The local weights were aggregated through the hierarchy to produce global weights and an overall ranking for all sub-indicators, reflecting their absolute importance in achieving the primary goal.

Results and Findings:The analysis yielded a structured set of indicators categorized under three main criteria. The global weights, indicating the overall priority, are presented below for the main criteria and selected sub-indicators (see Table 1 for a complete list).
Based on the findings, the indicators for measuring livelihood and public welfare can be categorized into three broad dimensions: affordability, assistance, and justice-oriented indicators. Affordability indicators pertain to obligatory religious duties incumbent upon believers, including khums, zakāt, ḥajj, and jihād. Assistance indicators encompass recommended yet economically vital teachings such as muwāsāt (mutual support), ṣadaqah (charity), infāq (spending in God’s cause), waqf (endowment), and nadhr (vow). Justice-oriented indicators include moderation, non-discrimination, balance, prevention of kanz (hoarding wealth), and avoidance of isrāf (extravagance).
According to expert opinions analyzed through the Analytic Hierarchy Process (AHP)-as detailed in the accompanying table-the most influential sub-indicators within each category were identified. Under Zakāt, poverty eradication, institutionalization, and growth of community livelihood were paramount. For Khums, the key factors were belief in khums, its social services, and balanced redistribution. In the context of Ḥajj and pilgrimage, the prominence of pilgrimage within the household budget and the covenant index (number of pilgrims) were most significant. Within the Jihād category, jihādī organizations and jihād dynamics emerged as central. Under Assistance, endowment (waqf) services and compassion were highly ranked. Finally, in the Justice category, balance of benefits and the degree of discrimination were the most critical.
These indicators provide a robust framework for assessing livelihood and welfare levels, as well as gauging the adherence of Muslim societies to the principles of Islamic economics.
Table 1: Final Weights and Ranking of Main and Secondary Indicators




Main Indicators


Weight


Sub-indicators


Weight in Subgroup


Final Weight


Rank




Zakat (Affordability)


0.228


Commitment to payment


0.081


0.135


25




Institutionalization


0.268


0.247


9




Growth of community income


0.155


0.187


16




Family sufficiency threshold


0.093


0.145


19




Poverty eradication


0.321


0.270


5




Growth of zakat


0.082


0.137


22




Khums (Affordability)


0.227


Commitment to payment


0.082


0.136


23




Balanced redistribution


0.236


0.231


12




Belief in khums


0.289


0.256


6




Social services of khums


0.251


0.238


10




Annual growth of khums


0.142


0.179


18




Hajj & Visitation (Affordability)


0.115


Covenant index (number of pilgrims)


0.178


0.143


20




Pilgrimage journeys


0.161


0.136


24




Pilgrimage economy volume


0.111


0.112


27




Pilgrimage in household budget


0.551


0.251


7




Jihad (Affordability)


0.196


Jihadi organizations


0.541


0.325


2




Jihadi struggle


0.100


0.140


21




Jihad services


0.167


0.180


17




Dynamism of jihad


0.192


0.193


14




Assistance (Iʿānat)


0.146


Level of charity (sadaqah)


0.061


0.094


28




Spending on infaq


0.010


0.038


30




Per capita support


0.014


0.045


29




Movasaat (mutual support)


0.243


0.188


15




Scale of food distribution


0.087


0.113


26




Waqf (endowment) services


0.370


0.232


11




Justice (‘Adl)


0.397


Family moderation


0.125


0.222


13




Degree of discrimination


0.231


0.302


3




Balance of resources


0.302


0.346


1




Wealth hoarding (kanz)


0.156


0.248


8




Threshold of extravagance (israf)


0.187


0.272


4




 
Discussion and Conclusions: This research examined the issue of livelihood and public welfare from an Islamic perspective and developed a set of evaluative indicators for their measurement. The criteria were derived from an analysis of both obligatory (farāʾiḍ) and recommended (nawāfil) practices in Islam, focusing on their potential to reduce poverty and enhance welfare. From these foundational practices, a suite of relevant indicators was extracted and systematically proposed.
The resulting indicators were categorized into three primary dimensions: affordability (istiṭāʿah), assistance (iʿānah), and justice (ʿadl). Sub-indicators were subsequently developed for each category.

Affordability (Istiṭāʿah): zakāt, khums, ḥajj, and jihād.
Assistance (Iʿānah): ṣadaqah, infāq, muwāsāt (mutual support), vows (nadhr), and waqf.
Justice (ʿAdl): moderation, avoidance of discrimination, balance, prevention of wealth hoarding (kanz), and avoidance of extravagance (isrāf).

Utilizing expert opinions and the Analytic Hierarchy Process (AHP) method, the relative importance of each indicator and sub-indicator was rigorously assessed. The results clearly demonstrate that justice-oriented indicators were assigned the highest overall priority, surpassing those in both the affordability and assistance categories. Among the sub-indicators, those pertaining to justice-particularly balance of resources, avoidance of discrimination, and avoidance of isrāf-received the highest rankings. Within the affordability dimension, zakāt, khums, jihād, and visitation (ziyārah) emerged as the most significant. For assistance, waqf services, muwāsāt, and organized food distribution were identified as the most important.
These findings provide a structured, empirically-grounded framework for assessing welfare levels in Muslim societies and for evaluating their adherence to the principles of Islamic economics. The study underscores the centrality of justice (ʿadl) within the Islamic economic paradigm and offers a valuable tool for policymakers and researchers seeking to promote holistic and sharia-compliant socioeconomic development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفاه عمومی,شاخص‌های سنجش رفاه,معیشت,سنجش رفاه اسلامی,اقتصاد اسلامی,شاخص‌های اقتصادی

نویسندگان مقاله سید رضا حسینی |
دانشیار گروه اقتصاد، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

حسین بهرامی |
دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

محمد زارعی محمودآبادی |
فارغ‌التحصیل دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و پژوهشگر اندیشکده قصد


نشانی اینترنتی https://iee.rihu.ac.ir/article_2226_8b0f7dc0ebeff540195d0ea64830fad3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات