این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۳۰۱-۳۲۸

عنوان فارسی نقش طرح‌واره‌های مرتبۀ دوم در تحلیل ساختارهای [اسم + شناسی/ نگاری/ کاوی] و صفت‌های متناظر آن‌ها در زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش پیش­‌رو آن است که ضمن معرفی مفهوم طرح­واره‌های مرتبۀ دوم در نظریۀ ساخت­واژۀ ساختی (Booij, 2010, 2018) از آن در تحلیل چند ساختار ساخت­واژی زبان فارسی استفاده شود و نحوۀ شکل‌گیری این ساختارها را تبیین کند. طرح­وارۀ مرتبۀ دوم را مجموعه‌ای از دو یا چند طرح­واره دانسته‌اند که میان آن­ها رابطۀ جانشینی برقرار است که در این پژوهش به‌منزلۀ ابزاری برای تحلیل سه ساختاری که بیشتر در حوزه‌های مربوط به رشته‌ها، گرایش‌ها و فناوری‌های علمی کاربرد دارند، استفاده می­شوند. این ساختارها عبارت­اند از: 1. اسم‌های دارای ساختار [اسم ـ شناسی ـ ی] و صفت‌های نسبی متناظر با آن­ها؛ 2. اسم‌های دارای ساختار [اسم ـ نگار ـ ی] و صفت‌های نسبی متناظر با آن­ها و 3. اسم‌های دارای ساختار [اسم ـ کاوی ـ ی] و صفت‌های نسبی متناظر با آن­ها. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که مفهوم طرح­وارۀ مرتبۀ دوم ابزار مناسب و کارآمدی برای تحلیل این ساختارها بوده است و رویکرد ساخت‌بنیاد خلاف رویکرد اشتقاقی ـ که توانایی تبیین اینچنین ساختارهایی را ندارد ـ به­خوبی می‌تواند چگونگی شکل‌گیری این ساختارها را برای ما تبیین کند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­های کلیدی ساخت­واژۀ ساختی،صرف ساختی،طرح­وارۀ مرتبۀ دوم،رویکرد واژه‌بنیاد،اشتقاق،

عنوان انگلیسی The role of second order schemas in the analysis of [N + ʃenɑsi/negɑri/kɑvi]N and their corresponding adjectives in Persian
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study is to apply the concept of ‘second order schemas’ within the framework of Construction Morphology (Booij, 2010, 2018) for analyzing some morphological structures in Persian in order to explain how these structures are formed. Second order schemas, which are defined as sets of two or more paradigmatically related constructional schemas, are employed in the present research as an analytical tool for explaining three morphological patterns that predominantly are related to scientific disciplines, branches and technologies. These patterns include: (1) nouns with the structure [N-ʃenɑs-i] and their corresponding relational adjectives; (2) nouns with the structure [N-negɑr-i] and their corresponding relational adjectives; (3) nouns with the structure [N-kɑv-i] and their corresponding relational adjectives.
In the first derivative structure, a noun is combined with the present stem of ‘ʃenɑs’ (‘know’) and the suffix ‘i’. The output of this schema is a noun denoting a scientific discipline or branch, as represented below:
[[x]Ni -ʃenɑs]N –i]Nj ó [a scientific discipline/branch for studying SEMi]j
The above schema has two corresponding relational adjectives, as illustrated below:
Noun Relational adjective 1 Relational adjective 2
zabɑn-ʃenɑs-i (‘linguistics’) zabɑn-ʃenɑxt-i (‘linguistic’) zabɑn-ʃenɑs-ɑne (‘linguistic’)
ravɑn-ʃenɑs-i (‘psychology’) ravɑn-ʃenɑxt-i (‘psychologyical’) ravɑn-ʃenɑs-ɑne (‘psychologyical’)
These two patterns can be accounted for by the following second order schemas in which
there is a paradigmatic relationship between the verb stems or the affixes in the two constructional schemas.
<[[x]Ni -ʃenɑs-i]Nj ó SEMj> ≈ <[[x]Ni -ʃenɑxt-i]Ak ó [Related to/based on SEMj]k>
<[[x]Ni -ʃenɑs-i]Nj ó SEMj> ≈ <[[x]Ni -ʃenɑs-ɑne]Ak ó [Related to/based on SEMj]k>
In the second derivative structure, a noun is combined with the verb stem ‘negɑr’ (‘graph’) and the suffix ‘i’ to form a noun denoting a scientific method or technology.
<[[x]Ni -negɑr-i]Nj ó [a scientific method/technology for studying/analyzing SEMi]j>
The paradigmatic relationship between this schema and its two adjectival schemas can be expressed by the following second order schemas:
<[[x]Ni -negɑr-i]Nj ó SEMj> ≈ <[[x]Ni -negɑʃt-i]Ak ó [Related to/based on SEMj]k>
<[[x]Ni -negɑr-i]Nj ó SEMj> ≈ <[[x]Ni -negɑr-ɑne]Ak ó [Related to/based on SEMj]k>
Here is an example of the above two second order schemas:
Noun Relational adjective 1 Relational adjective 2
qowm-negɑr-i (‘ethnography’) qowm-negʃt-i (‘ethnographic’) qowm-negɑr-ɑne (‘ethnographic’)
In the third derivative structure, a noun is combined with the verb stem ‘kɑv’ (‘analyze’) and the suffix ‘i’ to form a noun denoting a scientific discipline, approach or method.
<[[x]Ni -kɑv-i]Nj ó [a scientific discipline/approach/method for studying/analyzing SEMi]j>
An example of this schema and its two relational adjectives is as follow:
Noun Relational adjective 1 Relational adjective 2
ravɑn-kɑv-i (‘psychoanalysis’) ravɑn-kɑft-i (‘Psychoanalytic’) ravɑn-kav-ɑne (‘Psychoanalytic’)
The following second order schemas show the morphological patterns of the corresponding relational adjective:
<[[x]Ni -kɑv-i]Nj ó SEMj> ≈ <[[x]Ni -kɑv-ane]Ak ó [Related to/based on SEMj]j>
<[[x]N –kɑv-i]Ni ó SEMi> ≈ <[[x]N –kɑft-i]Aj ó [Related to/based on SEMi]j>
The results show that ‘second order schemas’ are useful analytical tools for explaining the way in which the aforementioned structures are formed. These results also suggest that the constructional approach, unlike the derivational approach, can promisingly explain the way in which such problematic structures are formed.


کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه­های کلیدی ساخت­واژۀ ساختی,صرف ساختی,طرح­وارۀ مرتبۀ دوم,رویکرد واژه‌بنیاد,اشتقاق

نویسندگان مقاله پارسا بامشادی |
دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

شادی انصاریان |
دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://lrr.modares.ac.ir/article_6778_c4f8057a70e39af19167c95f1a95717c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات