این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دانشنامه حقوق اقتصادی
، جلد ۳۲، شماره ۲۷، صفحات ۱۹۶-۲۱۶
عنوان فارسی
معیار کارآمد شناسایی وضعیت اقتصادی مسلط در پلتفرمهای دیجیتال (مطالعه تطبیقی در اتحادیه اروپا)
چکیده فارسی مقاله
پلتفرمهای دیجیتال به عنوان بازیگران کلیدی در اقتصاد مدرن، از ویژگیهای ساختاری منحصربهفردی مانند اثرات شبکهای، امکان ارائه خدمات رایگان و توانایی تجمیع و پردازش کلاندادهها برخوردار هستند. خصائص مورد اشاره، کاربست معیارهای معمول جهت شناسایی وضعیت اقتصادی مسلط پلتفرمهای دیجیتال از منظر حقوق رقابت را با چالش مواجه میکند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی-تحلیلی، به بررسی چالشهای ارزیابی قدرت بازاری و شناسایی وضعیت اقتصادی مسلط پلتفرمهای دیجیتال از منظر حقوق رقابت میپردازد. فرضیه مقاله بر این مبنا استوار است که معیارهای معمول و کلاسیک ارزیابی قدرت بازاری، یعنی سهم بازاری، موانع ورود به بازار و قدرت متقابل کاربران، امکان استخراج معیارهای جزئی و متناسب با ویژگیهای منحصربهفرد پلتفرمها به منظور ارزیابی قدرت بازاری آنها را فراهم میآورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سند «سیاستها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار» مصوب شورایعالی فضای مجازی، بستری قانونی و قابل استناد برای شورای رقابت فراهم نموده است تا بتواند این معیارهای جزئی را بهصورت مؤثر به کار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اثر شبکهای،شورای رقابت،قدرت بازاری،وضعیت اقتصادی مسلط،
عنوان انگلیسی
Efficient Criteria for Identifying Dominant Position in Digital Platforms: A Comparative Study in the European :union:
چکیده انگلیسی مقاله
Digital platforms, as key players in the modern economy, possess unique structural features such as network effects, the ability to provide services free of charge, and the capacity to aggregate and process big data. These characteristics pose significant challenges to the application of traditional competition law criteria for identifying a dominant market position. This research, employing a descriptive-analytical method, examines the difficulties of assessing market power and identifying dominance in the context of digital platforms from a competition law perspective. The central hypothesis of the study is that the classic criteria for assessing market power—namely market share, entry barriers, and countervailing user power—serve as a valid foundation from which more specific indicators, tailored to the unique nature of platforms, can be derived. The findings indicate that the “Document of Major Policies and Requirements for Supporting Competition and Countering Monopoly,” approved by the Supreme Council of Cyberspace, provides a legally supportable framework for the Iranian Competition Council to effectively apply these tailored criteria in practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اثر شبکهای,شورای رقابت,قدرت بازاری,وضعیت اقتصادی مسلط
نویسندگان مقاله
محسن صادقی |
دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
پارسا جدیری اسلامی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lawecon.um.ac.ir/article_47242_5793ddccb3be20720de2510237d96fe1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات