این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی مطالعه‌ی عددی رفتار هیدرودینامیکی شناور DTC در شرایط دریایی بحرانی
چکیده فارسی مقاله ارزیابی رفتار هیدرودینامیکی شناورها در شرایط کارکردی مختلف، یکی از عوامل اساسی در فرآیند طراحی آن‌ها است. در مطالعه حاضر، رفتار هیدرودینامیکی شناور DTC در شرایط دریایی بحرانی و به صورت عددی مطالعه شده است. برای این هدف، در ابتدا و با استفاده از روش تئوری نواری، رائو حرکات جابجایی عمودی و غلتش طولی به عنوان توابع اصلی دینامیک شناور DTC با نتایج تجربی معتبرسازی شده است. سپس، متغیر سرعت نسبی در سینه‌ی شناور و در صفحه‌ی پروانه به همراه شتاب‌های عمودی و جانبی بر روی پل فرماندهی شناور در سرعت‌های مختلف و در زوایای گوناگون موج در دو وضعیت دریایی (sea state) بحرانی 6 و 8 مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده در وضعیت بحرانی 6، در سرعت 30 گره دریایی و در زاویه‌ی 20 درجه‌ی موج برخوردی، شتاب‌های عمودی و جانبی در پل فرماندهی و سرعت‌های نسبی در سینه و صفحه‌ی پروانه شناور، به حداکثر مقدار خود رسیده است. بیشترین مقدار شتاب جانبی در پل فرماندهی در تمام سرعت‌ها، در زاویه‌ی موج برخوردی 60 مشاهده شده است. همچنین برای سرعت‌های 10 تا 25 گره دریایی، در زاویه‌ی موج برخوردی برابر با 100 درجه، میزان سرعت نسبی در سینه و صفحه‌ی پروانه‌ی کشتی نیز افزایش یافته و در حالیکه در زاویه 20 درجه، سرعت نسبی در صفحه پروانه به شدت کاهش یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناورDTC، مقاومت افزوده، تحلیل هیدرودینامیکی، شتاب عمودی و جانبی، تئوری نواری،

عنوان انگلیسی Numerical study on hydrodynamic behavior of DTC ship under critical sea-states
چکیده انگلیسی مقاله Evaluation of the hydrodynamic behavior of the ships under different functional conditions is one of the basic factors in the design process of ships. In the present study, the hydrodynamic behavior of the DTC ship under critical sea-states has been studied numerically. For this purpose, preliminary by using the strip theory method, the heave and pitch RAOs as main function of DTC ship dynamic has been validated with experimental results. Then, the variable of relative speed in the bow of the ship and in the propeller plane along with the normal and lateral accelerations on the command bridge of the ship at different speeds and at various angles of the wave in two critical sea-states 6 and 8 have been studied. Based on the results obtained in the sea-state 6, at speed of 30 knots and at a wave angle of 20 degrees, the normal and lateral accelerations in the command bridge and the relative speeds in the bow and the propeller plane have their higher values. The highest amount of lateral acceleration in the command bridge at all speeds has been observed at the incident wave angle of 60 degrees. Also, for speeds of 10 up to 25 knots and at the angle of the incident wave equal to 100 degrees, the relative speed in the bow and propeller plane of the ship increased and while at the angle of 20 degrees, the relative speed in propeller plane is significantly decreased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شناورDTC, مقاومت افزوده, تحلیل هیدرودینامیکی, شتاب عمودی و جانبی, تئوری نواری

نویسندگان مقاله محدثه حیدری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

هاشم نوروزی |
استادیار دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

مهدی یوسفی فرد |
استادیار دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_248100_79e7d08a1c0b1efeed6860df4d94b706.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات