این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۵۱-۵۹
عنوان فارسی
بهینهسازی ضرایب هیدرودینامیکی و بررسی مانورپذیری زیرسطحی بدون سرنشین با استفاده از شبیهسازی عددی
چکیده فارسی مقاله
مانورپذیری زیرسطحی از جمله معیارهایی است که همواره در طراحی زیرسطحیها، مخصوصاً در ابعاد کوچک، میبایست مورد توجه طراحان قرار گیرد. محل قرارگیری هندسۀ قطعاتی نظیر برجک، بالک انتهایی و بالک سینه بر روی بدنۀ زیرسطحی میتواند باعث تغییر مانورپذیری زیرسطحی شود. در این پژوهش، با توجه به هندسه و مکان قرارگیری بالکهای سینه، به بهینهسازی ضرایب هیدرودینامیکی و مانورپذیری زیرسطحی بدون سرنشین پرداخته شده است. به همین منظور، طول و محل قرارگیری بالک سینه به عنوان پارامترهای ورودی شبیهسازی در نظر گرفته شدهاند. آزمایش بازوی چرخان با استفاده از 9 نمونه زیرسطحی، تحت سرعتهای زاویهای مختلف، در نرمافزار انسیس فلوئنت انجام گرفته است و دادههای خروجی شامل شعاع دوران و ضرایب هیدرودینامیکی برای هر نمونه استخراج شدهاند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که در حالت بهینۀ هندسه و محل قرارگیری بالک سینه، مانورپذیری زیرسطحی به میزان 14.8٪ افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مانورپذیری، بالک سینه، ضرایب هیدرودینامیکی، زیرسطحی، بازوی چرخان،
عنوان انگلیسی
Optimization of hydrodynamic coefficients and Numerical simulation of maneuverability of unmanned underwater vehicle
چکیده انگلیسی مقاله
Underwater vehicle maneuverability is one of the criteria that should always be considered by designers in the design of underwater vehicles, especially in small dimensions. The location and geometry of parts such as the conning tower, rudder and wing on the underwater vehicle hull can change the underwater vehicle maneuverability. In this research, according to the geometry and location of the wings, the hydrodynamic coefficients and maneuverability of the unmanned underwater vehicle have been optimized. For this purpose, the length and location of the wings are considered as input parameters of the simulation. The rotating arm test using 9 underwater vehicle samples, under different angular velocities, has been carried out in ANSYS FLUENT software, and the output data including radius of gyration and hydrodynamic coefficients have been extracted for each sample. The obtained results show that the underwater vehicle maneuverability increases by 14.8% in the optimal geometry and location of the wings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مانورپذیری, بالک سینه, ضرایب هیدرودینامیکی, زیرسطحی, بازوی چرخان
نویسندگان مقاله
سیدعرفان میرمحمدصادقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهدی جعفری مقدم |
دکتری مهندسی برق و الکترونیک، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش
مجید عسکری سیار |
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی، دانشگاه صنعتی شاهرود
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_248095_c3984affa20fea71898e4109f1e4a32a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات