این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۳
عنوان فارسی
تحلیل مفهوم گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری: مدل هیبرید
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: گذ ا ر مفهومی پیچیده و مبهم است. گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری استرسزا و چالشآور میباشد. این مفهوم در حیطههای مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری اهمیت زیادی دارد. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مفهوم گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری با استفاده از مدل هیبرید انجام یافته است . روش بررسی: در این پژوهش، تجزیه و تحلیل مفهوم گذار به روش هیبرید، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام یافت . در مرحله مروری بر مطالعات (نظری) مقالات مرتبط موجود در پایگاههای اطلاعاتی تا سال 2012 ارزیابی و تحلیل شد. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با پنج نفر از پرستاران تازه کار و یک سرپرستار و دو پرستار با سابقه انجام و دستنویس شد و تحلیل درونمایهای صورت گرفت. در مرحله نهایی، از دو مرحله قبل تحلیل کلی انجام گرفت . یافتهها : در مرحله نظری، خصوصیات مفهوم شامل فرآیندی بودن، جدا شدن، ادراک فردی، آگاهی و الگوهای پاسخ انسانی ودر مرحله کار در عرصه مواردی چون فرآیند تکاملی، تعاملی، اجتماعی شدن، اجتنابناپذیر بودن، کسب صلاحیت و توانمندی و داشتن محدوده زمانی خاص شناسایی شدند. سپس در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله قبل، تعریف کاملی از مفهوم گذار در بافت پرستاری ایران ارایه گردید: «گذار فرآیند تعاملی، تکاملی و اجتنابناپذیر کسب صلاحیت و توانمندی است که نیازمند گذشت زمان بوده و مبتنی بر ویژگیهای فردی و خصوصیات سازمانی است. گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری، فرآیندی غیرقابل پیشبینی، پرآشوب، تنشزا، مبهم و همراه با تردید، ترس، بیثباتی و آسیبپذیری است که منجر به کسب نقشهای جدید، صلاحیت و توانمندی میشود.» نتیجهگیری: این مطالعه درک جامعی از مفهوم گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری را در بافت پرستاری ایران فراهم نمود. براساس معیارهای به دست آمده از این مطالعه، ابزارسازی، برنامهریزی و ارزیابی فرآیند گذار پرستاران تازه دانشآموخته امکانپذیر خواهد شد. همچنین با توجه به این که مفاهیم، بلوکهای سازنده نظریهها هستند، یافتههای مطالعه حاضر، میتواند در توسعه مدل و نظریه کمککننده باشد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Concept Analysis of Transition from Nursing Studentship to Working Life: a Hybrid Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Transition from studentship to working life is a stressful and challenging event. The concept of transition is important in nursing education, management, and practice issues. However, despite its supreme importance, there are certain ambiguities about the concept of transition in nursing. The aim of this study was to analyze the concept of transition in the context of nursing in Iran. Methods & Materials: We used the three-phase hybrid concept analysis model including the theoretical phase, the fieldwork phase, and the final analytic phase in this study. In the theoretical phase, we conducted an online literature search to find relevant articles published prior to 2012. In the fieldwork phase, five novice nurses, two experienced nurses, and one head-nurse were interviewed. Interviews were transcribed verbatim and analyzed using thematic analysis approach. During the final analytic phase, we compared the findings of the first two phases to provide a clear and comprehensive definition of the concept of transition . Results: The findings of the theoretical phase revealed that transition was a process phenomenon having defined attributes such as detachment, individual perception, awareness, and human response patterns. According to the findings of the fieldwork phase, transition was an interactive, evolutionary, and time-bound phenomenon that embodies attributes such as socialization, unavoidability, and competence and ability development. In the final analytic phase, a comprehensive definition was provided for the concept of transition in the context of nursing in Iran . Conclusion: This study provided a comprehensive understanding of the concept of transition from nursing studentship to working life in Iran. The findings of this study can be used to develop theories, instruments, and criteria for evaluation of novice nurses’ transition to experienced nurses .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فروغ رفیعی | forough rafii
دانشکده پرسـتاری و مامایی
محبوبه سجادی هزاوه | mahbobeh sajadi hezaveh
دانشکده پرسـتاری و مامایی
نعیمه سیدفاطمی | naiemeh naiemeh seyedfatemi
دانشکده پرسـتاری و مامایی
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-242-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات