این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زبان شناسی و گویش‌های خراسان، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۵-۲۹

عنوان فارسی مقایسهٔ الگوهای تحقق کنش گفتاری عذرخواهی در میان فراگیران روسی و ایرانی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان ‌خارجی و گویشوران بومی زبان انگلیسی: یک مطالعه بین فرهنگی
چکیده فارسی مقاله این مطالعه به‌عنوان بخشی از پروژه الگوهای تحقق کنش گفتاری بین‌فرهنگی، به دنبال بررسی راهبردهای عذرخواهی (apology strategies) مورد استفاده دانشجویان ایرانی و روسی است که زبان خارجی را در بافت‌های رسمی و غیررسمی می‌آموزند. افزون بر آن، هدف این تحقیق کشف تأثیر فاصله اجتماعی و تسلط اجتماعی بر فراوانی راهبردهای عذرخواهی و تشدیدکننده‌های درونی در زبان‌های روسی، فارسی و انگلیسی است. در این بررسی 84 شرکت‌کننده در دو موقعیت ایفای‌نقش عذرخواهی شرکت کردند و سپس طبق طبقه‌بندی مقوله عذرخواهی بلوم-کالکا، هوس و کاسپر کدگذاری شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد فراگیران زبان‌های خارجی فارسی و روسی در مقایسه با گویشوران زبان انگلیسی از ساختارهای کاربردشناختی فرمول­دار بیشتری استفاده کردند که بیشترین فرمول معناشناختی عذرخواهی مورد استفاده در زبان فارسی، ابزارهای نشان‌دهنده کنش منظوری (IFID) و در زبان روسی ابزار توضیح یا بیان علت است. همچنین، ارزش‌ متغیرهای خارجی بافت بر فراوانی تشدیدکننده‌های درونی در موقعیت‌های مختلف تأثیر داشت. افزون بر آن، مفاهیم ضمنی حاصل از این مطالعه برای ارتباطات درون‌فرهنگی مورد بحث و نظر قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوهای تحقق کنش گفتاری عذرخواهی،مطالعات بین فرهنگی،راهبردهای عذرخواهی،موقعیت اجتماعی،

عنوان انگلیسی The Apology Speech Act Realization Patterns among Persian EFL Learners, Russian EFL Learners and English Native Speakers: A Cross-Cultural Study
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to examine apology strategies used by Iranian and Russian students learning English as a foreign language (EFL) in both informal and formal contexts, as part of the Cross-Cultural Speech Act Realization Patterns (CCSARP) project. Additionally, this study sought to explore the impact of social distance and social dominance on the frequency of apology strategies and internal intensifiers across Russian, Persian, and English languages. This research included 84 participants who engaged in two role-play apologizing situations, which were then coded according to Blum-Kulka, House, and Kasper's apology taxonomy and analyzed. The results indicated that Persian and Russian EFL learners used more formulaic pragmatic structures compared to English native speakers (ENS), with the most frequent apology semantic formula used in Persian being Illocutionary Force Indicating Devices (IFID) and in Russian being Explanation or Account. Moreover, the values assigned to the external context variables affected the frequency of internal intensifiers in different situations. The study’s implications for intercultural communication are also discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوهای تحقق کنش گفتاری عذرخواهی,مطالعات بین فرهنگی,راهبردهای عذرخواهی,موقعیت اجتماعی

نویسندگان مقاله سید محمد رضا عادل |
دانشیار زبانشناسی کاربردی (آموزش زبان انگلیسی)، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی ‏مشهد، مشهد، ایران.

فاطمه اکبری |
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی‎ ‎‏(زبانشناسی کاربردی)، گروه زبان و ادبیات انگلیسی،‎ ‎دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی، ‏دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.


نشانی اینترنتی https://jlkd.um.ac.ir/article_46661_979def9d9bda9008eed7c83ec0d11486.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات