این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
زبان شناسی و گویشهای خراسان
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۳۷
عنوان فارسی
واکاوی انسجام دستوری در داستان مدیر مدرسه، اثر جلال آل احمد بر پایه نظریه هلیدی و حسن
چکیده فارسی مقاله
انسجام از ارکان اساسی هر متن است و از کنار هم قرار گرفتن واژهها و ایجاد ارتباط معنایی، دستوری و کاربردشناختی جملات در متن به وجود میآید. هلیدی و حسن (1976) در زبانشناسی نقشگرا مقوله انسجام و زیرشاخههای آن شامل عناصر انسجام دستوری و واژگانی را مطرح کردهاند. مقالۀ حاضر با تکیه بر نظریۀ هلیدی و حسن عناصر انسجام دستوری در داستان کوتاه
مدیر مدرسه
نوشتۀ جلال آل احمد را موردبررسی قرار میدهد. به این منظور، با استفاده از مثالهای مختلف در داستان مذکور، نحوۀ کاربرد عناصر انسجام دستوری شامل ارجاع، حذف، جایگزینی و ادات ربط، در متن موردنظر تحلیل شد. نتایج نشان داد که به ترتیب، ارجاع (9/69 درصد) و ادات ربط (1/25 درصد) بیشترین تأثیر در انسجام و در مقابل، حذف (01/4 درصد) و جایگزینی (91/0 درصد) کمترین تأثیر را داشته است. این نتیجه با ویژگیهای سبکی جلال آل احمد در زمینۀ محاورهنویسی کاملاً منطبق و همسو است. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که
مدیر مدرسه
از نظر بهکارگیری عناصر انسجام دستوری ارجاع و ادات ربط، متنی منسجم بوده و نویسنده با انتخاب درست و بجای این دو عنصر در متن توانسته پیوند میان کلمات و جملات را بهخوبی حفظ کند. آل احمد با کاربرد مناسب عناصر انسجام دستوری در این متن عملکرد موفقی در تأثیرگذاری آن و ترغیب خواننده داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انسجام متن،انسجام دستوری،نظریۀ هلیدی و حسن،متن،مدیر مدرسه،
عنوان انگلیسی
A Study of Grammatical Cohesion in Jalal Al-e-Ahmad’s Modire Madreseh Based on Halliday and Hassan’s Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Cohesion is one of the fundamental components of every text. It is created through the juxtaposition of words and the establishment of semantic, grammatical, and pragmatic relationships between sentences within the text. Within a functional linguistics framework, Halliday and Hassan (1976) suggested the category of cohesion and its subcategories including grammatical and lexical cohesion. This study used their theory to examine the elements of grammatical cohesion in the short story
Modire Mdreseh
(The School Principal). To this end, different samples from the text were analyzed to explore the application of the elements of grammatical coherence including reference, ellipsis, substitution, and conjunctions. The results indicated that reference (69.9%) and conjunctions (25.1%) have the biggest roles and ellipsis (4.01%) and substitution (0.91%) have had the smallest impact in the cohesion of the text. The findings are in line with stylistic characteristics of Jalal Al-e-Ahmad in colloquial writing. Moreover, the results showed that the story
Modire Madreseh
is cohesive as far as the grammatical cohesion is concerned and the writer has made proper use of reference and conjunctions to maintain the relatedness of words and sentences. Using the elements of grammatical cohesion, Al-e-Ahamad has been successful in attracting readers and making them keep reading.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انسجام متن,انسجام دستوری,نظریۀ هلیدی و حسن,متن,مدیر مدرسه
نویسندگان مقاله
سید محمد حسینی معصوم |
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدی داوطلب |
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jlkd.um.ac.ir/article_47225_3104cb075ca7acfd4321ce61774acff7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات