این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
زبان شناسی و گویشهای خراسان
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۶-۱۵۵
عنوان فارسی
بررسی تأثیرات آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
نگارش دانشگاهی یکی از راههای مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛
بااینحال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمیشود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمیدهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده میدانند. در پژوهش شبهآزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس در آموزش مهارت نگارش، تأثیر آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. 300 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از گذراندن 7 جلسه آموزش در 3 گروه (1- آموزش چندحسی محیطی، 2- آموزش چندحسی موضوعی 3- روش معمول تدریس) براساس پرسشنامۀ تمایل به نگارش دانشگاهی و نگارش یک متن توصیفی در پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و برای معناداری نمرات پیشآزمون و پسآزمون نگارش از آزمون تی جفت نمونهای استفاده شد. تحلیل آزمون تی جفتی نشان داد در گروهی که آموزش چندحسی محیطی دریافت کردهاند، تمایل به نگارش افزایش معناداری داشته است و تمایل دانشجویان زن در گروه چندحسی موضوعی نسبت به دانشجویان مرد دو گروه دیگر بالاتر بوده است؛ بنابراین به نظر میرسد تمایل به نگارش سازهای چندبعدی است که بر روشهای آموزش، انگیزۀ درونی و تجربیات پیشین و خودکارآمدی فرد در نوشتن بستگی دارد، ازاینرو روشهای چندحسی در مقایسه با روش سنتی میتواند تعامل اجتماعی و حمایت گروهی را افزایش دهند و دانشجویان از طریق تعامل بیشتر با محیط، خودکارآمدی بالاتری را در نوشتن تجربه کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمایل به نگارش دانشگاهی،آموزش چندحسی موضوعی،آموزش چندحسی محیطی،نگارش دانشگاهی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Multisensory and Multimodal Education on Students’ Willingness for Academic Writing
چکیده انگلیسی مقاله
Academic writing is widely recognized as an effective approach to transferring knowledge and information in academia. However, writing skills have been largely ignored in educational institutions, such as schools and universities. Since writing is a complex skill, student show less interest in developing it. Acknowledging the importance of sensory engagement in teaching writing skills, this quasi-experimental study explores the impact of multisensory and multimodal education on students’ willingness for academic writing. In doing so, 300 undergraduate students from Ferdowsi University of Mashhad were selected through convenience sampling. They participated in seven training sessions, divided into three groups: 1) multisensory education; 2) multimodal education; and 3) traditional education. Their willingness for academic writing was assessed through a questionnaire and a descriptive writing task in both pre-test and post-test evaluations. The findings revealed that students who received multisensory instruction showed a significantly greater willingness to write. Additionally, female students in the multimodal instruction group exhibited a higher willingness to write compared to male students in the other two groups. These results suggest that multisensory teaching methods, in contrast to traditional approaches, enhance social interaction and group support. Moreover, increased engagement with the environment fosters greater self-efficacy in writing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تمایل به نگارش دانشگاهی,آموزش چندحسی موضوعی,آموزش چندحسی محیطی,نگارش دانشگاهی
نویسندگان مقاله
زهرا شریعت پناه |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
شیما ابراهیمی |
دانشیار آموزش زبان فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
رضا پیش قدم |
استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران؛ کالج گلف، مسقط، عمان.
محمدجواد مهدوی |
استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jlkd.um.ac.ir/article_46712_4aa007f86b67c143d5393aa2050d0689.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات