این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست های مالی و اقتصادی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۱۵۴-۱۹۹

عنوان فارسی نقش ویژگی‌های صنعت مشتری در عملکرد پایداری شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد پایداری شرکت‌ها، ویژگی‌های صنعت مشتری است و دسته‌بندی از نظر صنعت نشان دهنده تفاوت فعالیت‌های شرکت و تفاوت تأثیر آن بر ذینفعان است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های صنعت مشتری بر عملکرد پایداری شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی با رویکرد رگرسیونی است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش بر اساس 129شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1395-1402 که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدند نشان داد ویژگی‌های صنعت مشتری در ابعاد (همگن بودن صنعت مشتری، رقابت در صنعت مشتری، رقابت حسابرس) بر عملکرد پایداری تأثیر مثبت و معناداری دارد. رقابت بالا شرکت‌ها را مجبور به نوآوری و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود می‌کند، همچنین می‌تواند به بهبود مشتری‌مداری و نیز فعالیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی شرکت‌ها منجر شود. ولی ویژگی‌های صنعت مشتری در بُعد (پیچیدگی اطلاعات حسابداری) بر عملکرد پایداری تأثیر منفی و معناداری دارد.  زیرا پیچیدگی اطلاعات به میزان دشواری و پیچیدگی در فهم و تحلیل اطلاعات مالی شرکت‌ها اشاره دارد و شرکت‌هایی که دارای ساختارهای مالی پیچیده‌تری هستند، ممکن است با چالش‌های بیشتری در مدیریت پایداری روبرو شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همگن بودن صنعت مشتری، رقابت در صنعت مشتری، رقابت حسابرس، پیچیدگی اطلاعات حسابداری، عملکرد پایداری

عنوان انگلیسی The role of Customer Industry Characteristics in Sustainability Performance in Companies listed on the Tehran Stock Exchange
چکیده انگلیسی مقاله One of the factors influencing the sustainability performance of companies is the customer industry characteristics, and the classification by industry reflects the differences in the company's activities and the differences in its impact on stakeholders. Each customer characteristic has a different priority of its stakeholders' interests in its sustainability reporting. This research is applied in terms of purpose and correlational and retrospective in terms of method. The results of testing the research hypotheses based on 129 companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2016 and 2023, which were selected using the systematic elimination method, shows that customer industry characteristics in the dimensions (homogeneity of the client industry, competition in the client industry, auditor competition) have a positive and significant effect on sustainability performance. In other words, in industries that are more homogeneous, companies usually use similar methods to manage costs and improve efficiency. This can lead to improved sustainability performance of companies. High competition forces companies to innovate and improve the quality of their products and services. It can also lead to improved customer orientation as well as social and environmental activities of companies. But the customer industry characteristics in the dimension (complexity of accounting information) have a negative and significant effect on sustainability performance. Because information complexity refers to the degree of difficulty and sophistication in understanding and analyzing a company's financial information, companies with more complex financial structures may face greater challenges in managing sustainability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Customer Industry Homogeneity, Customer Industry Competition, Auditor Competition, Accounting Information Complexity, Sustainability Performance

نویسندگان مقاله رحیم بنابی قدیم | Rahim Bonabi Ghadim
Department of Accounting, Mar.C., Islamic Azad University
گروه حسابداری

سید علی واعظ | Seyed Ali Vaez
Shahid Chamran University of Ah
گروه حسابداری


نشانی اینترنتی http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1031-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات