این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۹۷-۱۱۸

عنوان فارسی بررسی سیاست تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری از منظر عدالت آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر با هدف بررسی اثرات سیاست تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و پیامدهای آن بر عدالت آموزشی انجام شده است. پژوهش از روش تئوری داده‌بنیاد بهره گرفته و داده‌های آن از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه سیاستگذاری آموزشی جمع‌آوری شده است. تحلیل داده‌ها پس از فرایند کدگذاری منجر به استخراج 986 کد اولیه گردید که با تجمیع و تحلیل آن‌ها، 30 مقوله فرعی شناسایی و در نهایت 11 مقوله اصلی استخراج شدند. نتایج حاصل از کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی در قالب شش محور اصلی شامل پدیده محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها طبقه‌بندی شدند. یافته‌ها حاکی از آن است که اجرای این سیاست در سال‌های نخست به بهبود توزیع رتبه‌ها و ایجاد تغییرات مثبت در عدالت آموزشی منجر شده است. این تغییرات نشان‌دهنده افزایش نسبی عدالت آموزشی و پتانسیل سیاست مذکور در ارتقای فرصت‌های برابر تحصیلی به ویژه برای دانش‌آموزان مناطق محروم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیاستگذاری آموزشی،عدالت آموزشی،کنکور سراسری،تأثیر قطعی معدل،دهک‌های اقتصادی،

عنوان انگلیسی Examining The Policy Of The Definitive Effect Of Educational Records In The National Entrance Exam From The Perspective Of Educational Justice
چکیده انگلیسی مقاله The present article aims to examine the effects of the policy of considering educational background in the national entrance exam and its implications for educational equity. The research utilized a grounded theory approach, with data collected through interviews with 13 experts in the field of educational policy-making. The data analysis process after coding resulted in the extraction of 986 initial codes, which, upon consolidation and analysis, identified 30 subsidiary categories, ultimately leading to the extraction of 11 main categories. The results derived from open, axial, and selective coding are classified into six main axes: 1. Central phenomenon, 2. Causal conditions, 3. Contextual conditions, 4. Intervening factors, 5. Strategies, and 6. Outcomes. The findings indicate that the implementation of this policy in the early years led to improvements in the distribution of ranks and positive changes in educational equity.‌ These changes reflect a relative increase in educational equity and the potential of the aforementioned policy to enhance equal educational opportunities, particularly for students from underprivileged areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیاستگذاری آموزشی,عدالت آموزشی,کنکور سراسری,تأثیر قطعی معدل,دهک‌های اقتصادی

نویسندگان مقاله منیره سادات حسینی |
کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علی رضا حیدری |
استادیار آموزش علوم اجتماعی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_103598_bbf9abb88b66ea2c6ea2ffb85489909d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات