این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
علوم و صنایع غذایی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۵
عنوان فارسی
درک و نگرش مصرف کنندگان نسبت به فرآوردههای گوشتی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، مصرف سوسیس و کالباس، بهویژه در میان نسل جوان، افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، اطلاعات دقیقی از درک و نگرش مصرفکنندگان نسبت به این محصولات در کشور وجود ندارد. این مطالعه با هدف بررسی این موضوع در بین مصرفکنندگان تهرانی انجام شد.
پژوهش حاضر به روش کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه، بزرگسالان با محدوده سنی 18 تا 60 سال ساکن شهر تهران بودند. دادهها با روش مصاحبه چهره به چهره از نوع نیمهساختارمند جمعآوری شد. تعداد 43 نفر (25 زن و 18 مرد) در این مطالعه مشارکت داشتند. روش
انتخاب مشارکتکنندگان، نمونهگیری
هدفمند
و
با
حداکثر تنوع
بود. اطلاعات به روش تماتیک
یا درونمایهای تحلیل شد. نرم افزار مورد استفاده
MAXQDA2020
بود.
مشارکتکنندگان در مطالعه حاضر، حتی آنهایی که از سوسیس و کالباس استفاده میکردند، این محصولات را به دلایلی چون مواد اولیه نامرغوب، تقلب در تولید محصول، دارا بودن افزودنیهای مضر مثل نیترات، و میزان بالای چربی و نمک به عنوان محصولات سالم و ایمن درک نکرده بودند. آنها سوسیس و کالباس را با خطر بروز انواع بیماریها مثل بیماریهای قلبی، فشار خون بالا و انواع سرطان مرتبط میدانستند، به همین دلیل نگرش مطلوبی نسبت به این محصولات نداشتند. بیاعتمادی به اطلاعات روی برچسب، به ویژه ترکیبات تشکیلدهنده محصول، از مهمترین دلایل عدم توجه مشارکتکنندگان به برچسب غذایی بود. علاوه بر بیاعتمادی به تولیدکنندگان، مشارکتکنندگان در مطالعه حاضر به نهادهای نظارتی و عملکرد آنها نیز بیاعتماد بودند. این پژوهش با واکاوی عمیق درک و نگرش مصرفکنندگان نسبت به سوسیس و کالباس، نقشی محوری در ارتقای کیفی این فرآوردهها در سطح کشور ایفا میکند. یافتههای این مطالعه ضرورت اهتمام تولیدکنندگان فرآوردههای گوشتی به ارتقای کیفیت مواد اولیه، بهکارگیری روشهای تولید سالمتر، شفافیت در برچسبگذاری و تقویت اعتماد به برند را به منظور رفع دغدغهها و جلب رضایت مصرفکنندگان به وضوح نشان میدهد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درک،نگرش،مصرفکنندگان،فرآوردههای گوشتی،مطالعه کیفی،
عنوان انگلیسی
Perception and attitude towards meat products among consumers in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, there has been a notable increase in the consumption of sausages, particularly among younger individuals. However, the perception and attitude of consumers towards these products in the country remain poorly documented. This study was designed to investigate this issue among consumers in Tehran.The research was carried out using a qualitative approach. The study examined adults aged 18 to 60 years who lived in Tehran. Semi-structured face-to-face interviews were used to collect qualitative data. A total of 43 individuals (25 women and 18 men) participated in the study. Participants were selected using a purposeful sampling technique to ensure maximum diversity. Qualitative content analysis of the data was conducted using MAXQDA2020 software.
The participants, including those who consumed sausages, perceived sausages as unhealthy and unsafe due to several factors. These factors include poor quality raw materials, fraudulent production, harmful additives such as nitrates, and high levels of fat and salt. Furthermore, sausages are believed to have the potential to cause a range of diseases, including heart disease, high blood pressure, and cancer. This contributes to a negative attitude towards these products. Participants' lack of trust in the information provided on food labels, particularly regarding product ingredients, caused them to disregard it. In this study, participants expressed distrust not only towards manufacturers but also towards regulatory institutions and their performance.
This research plays a pivotal role in enhancing the quality of these products at the national level by in-depth examination of the understanding and attitude of consumers towards sausages. The findings of this study demonstrate the necessity for meat product producers to enhance the quality of their raw materials, adopt healthier production methods, provide transparent labelling and reinforce consumer trust in order to address concerns and meet consumer expectations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
درک,نگرش,مصرفکنندگان,فرآوردههای گوشتی,مطالعه کیفی
نویسندگان مقاله
مرجان باژن |
گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مجید امین زارع |
گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
فرنام شفیعی ثابت |
دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
زهره ادب |
شبکه بهداشت شمیرانات، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
هدایت حسینی |
گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://fsct.modares.ac.ir/article_27424_3763890741245f4a1cc9ec8d2ea25fd3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات