این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
علوم و صنایع غذایی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۱۵۹، صفحات ۲۰۷-۲۲۰
عنوان فارسی
تحلیل رفتار خرید مصرف کنندگان میگو و بررسی ترجیحات آن ها در بازار بعثت تهران با استفاده از نرم افزار لیزرل
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی رفتار خریداران میگو و ارزیابی ترجیحات آنها با جامعه آماری 600 نفر در بازار بعثت تهران انجام شد. در این پژوهش خریداران میگو مورد سه دسته سوال قرار گرفتند. سوالات دسته اول مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی و سوالات دسته دوم در ارتباط با میزان و دلایل خرید میگو و همچنین ارزیابی اولویتهای خریداران در شاخصهایی نظیر سایز، انواع مدل عرضه و گونه میگو (آزمون فریدمن) بودند. سوالات دسته سوم بر اساس طیف پنجگزینهای لیکرت حاضر و به منظور بررسی عوامل موثر بر نگرش جامعه آماری به خرید میگو با استفاده از طراحی مدل مفهومی و روش مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل) مطرح شدند. نتایج این تحقیق نشان داد خریدارانی که در سال سه یا چهار مرتبه و در هر مرتبه 1 تا 5/1 کیلوگرم میگو خریداری میکنند، دارای بیشترین فراوانی بودند (به ترتیب 33/54 و 34/56 درصد). 56/64 درصد از خریداران ارزش غذایی و مزه مطلوب (به صورت توام) را دلیل اصلی خرید میگو عنوان کردند. در بررسی اولویتهای خریداران مشخص شد که سایز بزرگ میگو (26 تا 35 قطعه در هر کیلوگرم)، میگوی فلهای (در مقایسه با میگوی بستهبندی و ترکیبی)، میگوهای دریایی (در مقایسه با میگوی پرورشی و ترکیبی) و سایز 500 تا 750 گرم بسته میگو دارای طرفداران بیشتری هستند. نتایج اجرای مدل مفهومی تحقیق نشان داد که همه فرضیات تائید شدند؛ به این صورت که متغیرهای سایز، انواع عرضه و گونه میگو به صورت معنیداری به ترتیب با ضرایب اثر 19/0، 33/0 و 47/0 بر نگرش خریدارن موثر بودند. در ادامه نگرش خریداران با ضریب اثر 68/0 بر تصمیم به خرید و این سازه با ضریب اثر 71/0 بر خرید میگو اثرگذار بودند. نتایج چنین تحقیقاتی به مدیران تولید و فروشندگان در جهت تامین نیازهای بازار، حفظ تعادل آن و سود پایدار کمک شایانی خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
میگو،رفتار خریداران،بازار بعثت،مدل عرضه،نگرش،
عنوان انگلیسی
Analyzing the purchase behavior of shrimp consumers and checking their preferences in Tehran's Besat market using Lisrel software
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted in order to investigate the behavior of shrimp buyers and evaluate their preferences with a statistical population of 600 people in Tehran's Besat market. In this research, shrimp buyers were asked three categories of questions. The questions of the first category were related to demographic characteristics and the questions of the second category were related to the amount and reasons for purchasing shrimp, as well as evaluating the preferences of buyers in indicators such as size, types of supply models, and species of shrimp (Friedman test). The third group of questions were prepared based on the Likert five-option scale and in order to investigate the factors affecting the attitude of the statistical community to the purchase of shrimp by using conceptual model design and structural equation modeling method (Lisrel software). The results of this research showed that buyers who purchase 3 or 4 times a year and selected each time 1 to 1.5 kg of shrimp, had the highest frequency (54.33 and 56.34%, respectively). 64.56 percent of the buyers cited the nutritional value and good taste (together) as the main reason for buying and consuming shrimp. In the study of buyer’s preferences, it was found that large size shrimp (26 to 35 pieces per kilogram), bulk shrimp (compared to packaged and combined shrimp), marine shrimps (compared to cultured and combined shrimp) and the size of 500 to 750 grams of shrimp package have more fans. The results of the implementation of the research conceptual model showed that all hypotheses were confirmed; in such a way that variables of size, types of supply and shrimp species were significantly effective on buyer’s attitudes with effect coefficients of 0.19, 0.33 and 0.47, respectively…
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
میگو,رفتار خریداران,بازار بعثت,مدل عرضه,نگرش
نویسندگان مقاله
سکینه یگانه |
استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
سهیل ریحانی پول |
دانش آموخته دکتری تخصصی، گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
محمد خلیلی |
دانش آموخته کارشناسی، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
آرش رخشانی |
دانشجوی دکتری، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
https://fsct.modares.ac.ir/article_27367_a306e16aca9f0b920799e7d3770b45d4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات